AccorHotels werkte de afgelopen maanden aan een visualisatie van de #Hotelroom2030. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en maken ons leven gemakkelijker. Dat is ook niet anders in hotels. Als een van de grootste hotelketens wereldwijd wil AccorHotels een duidelijke visie geven op technologische ontwikkelingen in hotelkamers van de toekomst. Welke technische snufjes en gadgets maken het verblijf van gasten nog aangenamer?

Met deze timeline van de afgelopen 100 jaar wil AccorHotels de snel opeenvolgende technologische ontwikkelingen in de hospitality branche in beeld brengen.

Welke technologie past bij het interieur?

Hoewel in trendpresentaties vaak over vergaande technologie en robotisering wordt gesproken, is het aan de andere kant belangrijk om realistisch te blijven in de ontwikkelingen en de mate waarin deze doorgevoerd kunnen worden. Met een achterban van hoteliers, is voor deze visualisering kritisch gekeken naar technologie en de implementatie van nieuwe en baanbrekende technologie.

In samenwerking met AccorHotels formuleerde een van onze auteurs vier belangrijke trends voor hoteliers die van invloed zijn op #Hotelroom2030, oftewel het uiterlijk van de hotelkamer.

1. Smart & holografisch: alles display

De hotelgast verwacht in 2030 twee dingen van een hotelkamer; een moderne plek die tevens dient ter ultieme ontspanning, voorzien van technologie die hen smart kan servicen.

Alles in de hotelkamer is connected en wordt digitaal gedisplayd. Niet alleen service maar ook entertainment en informatie kan zowel via de menu’s op de spiegels, de ramen en muren digitaal worden opgevraagd.

2. Technologie mixt met health, lifestyle & entertainment

Technologische oplossingen worden gemixt met lifestyle zoals health, entertainment en ontspanning.  Augmented reality zorgt ervoor dat muren en ramen kunnen transformeren naar natuurlijke panorama’s.

Hologrammen zijn de levendige vorm van persoonlijk entertainment in de vorm van concerten, theaterstukken of zelfs een persoonlijke health instructeur.

3. Toegang is allerpersoonlijkst

De smartcard gaat verdwijnen. Ook het device (zoals we nu het inchecken met smartphones bij sommige hotels zien) wordt niet meer als zodanig gebruikt.

Op vliegvelden wordt al geëxperimenteerd met biometric passes; toegang op basis van gezichtsherkenning.

De achterliggende technologie gaat nog verder. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van het World Citizen Passport, waardoor paspoorten helemaal overbodig worden, maar je identiteit wordt bevestigd door je online accounts/aanwezigheid.
Blockchain zou de toekomst van het paspoort kunnen zijn; een blockchain ID.
Dit is niet enkel van belang voor de hotelkamer, maar voor de gehele travel & hospitality industrie.

4. Destinatie tot leven

De destinatie komt tot leven in de hotelkamer. Het interieur biedt een mix van lokale designers en creatieven. Wat resulteert in een hypereclectische high-end atmosfeer, waar de tijdsgeest goed zichtbaar is.

In 2030 kunnen hotelgasten een natuurlijk aanvoelende, virtuele experience ondergaan in een fysieke hotelkamer waarbij zij omgeven door robotica en digitale interacties de features in de hotelkamer kunnen bedienen.

De kamers zijn zo ontworpen zodat hotelgasten hun eigen unieke experience kunnen personaliseren. Dit betekent dat de ruimte van de hotelkamer efficiënter kan worden ingedeeld en tegelijkertijd op iedere behoefte van de hotelgast kan inspelen voor maximaal comfort, zonder enig device te gebruiken.

Klik hier om de timeline te bekijken over de invloed van technologie op het interieur.