De dagen worden korter, de files langer en de blaadjes aan de bomen verkleuren. Kortom, het is herfst en het is daarmee dan ook de periode om de wintersport vakantie te boeken. Dat dacht ook travelmerk HUSK (onderdeel van Sundio Group) en zij zijn dit seizoen aan het pionieren geslagen met Spotify. HUSK is daarmee het allereerste wintersport merk dat ook op Spotify te vinden is.

Après ski playlist – user initiated

Door middel van advertenties die te horen én te zien zijn op Spotify, wordt mensen gevraagd hun favoriete après-ski nummer in te sturen. Hiermee kan HUSK samen met de doelgroep een user initiated Husk Playlist beginnen. Dit gaat met succes, want er zijn sinds de kick-off al meer dan 800 nummers ingestuurd!

husk nummer 1

Via de app site en de Advertisers Page binnen Spotify kun je je nummer zoeken via de geïntegreerde Spotify API. Na het vinden van jouw ultieme apres ski track even submitten, je gegevens invoeren -om kans te maken op een wintersport reis- en je kunt daarna gelijk de Husk Playlist beluisteren of delen op je Facebook timeline. Op de openbare Spotify pagina van HUSK kun je alle ingezonden nummers voor de apres ski playlist terug vinden en beluisteren.

image004

Spotify als marketing channel

Interessant om te zien is dat Spotify de wereld omdraait – they are listening, now they have to watch. Zo heeft Spotify sinds september ook video ad experiences toegevoegd aan haar marketing platform. De gratis Spotify users kunnen nu 30 minuten ongestoord naar muziek luisteren in ruil voor het ‘kijken’ naar een branded video. Het belangrijkste doel is daarmee de engagement van de actieve fans te verhogen, vast te houden en muziek op video en merken aan te laten sluiten. Het geeft de merken de kans om onderdeel te zijn van hun dagelijkse passie van hun fans; muziek. Binnen een aantal key markets worden de video ads getest en per 1 januari 2015 is de dienst ook in Nederland beschikbaar.

Slim van Sundio dus om nu al de eerste stappen binnen Spotify te zetten en te verkennen wat de mogelijkheden zijn; en dan vooral, of het aanslaat. De jonge doelgroep van Spotify waar nu ook merken als Coca Cola en Mc Donalds adverteren, kunnen zeker ook de grote doelgroep van HUSK en later in het seizoen van GOGO worden.

Sense of urge voor social media en trends

Het lijkt erop dat Nederlandse travelbrands innovatief genoeg zijn om in te zien dat niet alleen met video en Instagram een trouwe fanbase te bouwen is. Qua marketing via social media en platformen kunnen we Sundio erg waarderen vanwege hun gevoel voor ‘sense of urge’ om op alle populaire kanalen vertegenwoordigd te zijn. Video (YouTube) met Harry wordt vooral gebruikt voor de campagnes met Sunweb, maar voor hetzelfde merk was er een social media campagne tijdens het WK, waar fans via Facebook, Instagram of Twitter een selfie konden uploaden. Niet alleen populaire platforms dus, maar ook social media trends waar ze goed op inspelen.

Doordat HUSK er  via Spotify ook een winactie aan heeft gehangen is de drempel om deel te nemen aan Spotify natuurlijk erg laag. In de toekomst zullen fans meerdere lijsten kunnen samenstellen die wellicht ook voor de andere merken van Sundio Group interessant zijn. We hebben Sundio gevraagd om de resultaten na de eerste periode op Spotify hier te delen. Is Spotify voor de reisbranche ook een goed marketingkanaal?