• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social media impact op toeristische aankoopbeslissingen

18 november 2013 door Corné Dijkmans

In het verleden leek de wereld van marketeers zo overzichtelijk. Men ging er van uit dat consumenten, rondom hun aankoopbeslissingen, een “set” potentiële merken in hun hoofd hadden en dat ze deze “set” steeds verder verkleinden tot ze besloten hadden welk merk het ging worden. Een belangrijk middel als bedrijf om in deze steeds kleiner wordende “set” terecht te komen was reclame, want na het zien van reclame bezocht de consument een winkel om daar – eventueel nog na tussenkomst van een verkoper – tot aankoop over te gaan.

Online en social doet haar intrede

Met de komst van “online” en social media is dit eendimensionale (en ook wel enigszins karikaturale) beeld uiteraard erg veranderd. De (online) mening van anderen is een belangrijke rol gaan spelen bij aankoopbeslissingen – bijvoorbeeld door online reviewsites, maar ook door Facebook en Twitter (Gligorijevic & Luck, 2012).

Met name in toerisme en hospitality – qua online verkopen in Nederland de grootste sectoren (Thuiswinkel, 2013) – is deze online beïnvloeding van groot belang bij aankopen: het toeristisch product is immers een dienst, waarbij het lastig is er vooraf een goede indruk van te krijgen. Men wil dan graag eerst weten wat de ervaringen van anderen zijn.

Fasen van aankoopbeslissingen

consumer_decision_journey social media

Als we kijken naar het bovenstaande “Consumer Decision Journey” model (Court, 2009) rondom aankoopbeslissingen, zien we dat daarin de volgende vier fasen worden onderscheiden:

  1. Overwegen
  2. Evalueren
  3. Kopen
  4. Gedrag na aankoop: genieten van het product (of juist niet), ervaringen delen, pleitbezorgen

Het overgrote deel van de marketing-budgetten wordt nog steeds besteed aan de fasen 1 en 3 (“Overwegen” en “Kopen”), veelal door middel van traditionele media (display advertising, radio, TV, print).  Echter, vanuit het oogpunt van aankoopbeïnvloeding zijn de fasen 2 en 4 (“Evalueren” en “Gedrag na aankoop”) eigenlijk veel belangrijker, zo is te lezen in een artikel van Hudson & Thal (2013).

Laat eerdere kopers de oriënterende consumenten inspireren

Awareness opbouwen (fase 1) en de verkopen direct proberen te beïnvloeden (fase 3) mogen van belang zijn, maar zo mogelijk nog belangrijker is het beïnvloeden van consumenten in hun evaluatie-proces (fase 2) en het “positief sturen” van het gedrag na aankoop (fase 4), omdat dit van belang is voor andere zich oriënterende consumenten.

Volgens Hudson & Thal kunnen social media in deze “beïnvloedende” fasen 2 en 4 een belangrijke rol spelen. In contrast daarmee is het dan ook opvallend te zien dat  social media slechts minder dan 1% van een gemiddeld marketingbudget uitmaken (Divol, Edelman, & Sarrazin, 2012).

Engage met je klanten

Eerder onderzoek liet al zien dat veel toeristische bedrijven nog niet goed in staat zijn om consumenten online aan zich te binden en te “engagen” (Chan & Guillet, 2011). Dit is echter wel van belang omdat “engaged consumers” meer loyaliteit, tevredenheid, binding en vertrouwen vertonen ten aanzien van het bedrijf (Brodie, Hollebeek, Jurić, & Ilić, 2011). Dit is een leerproces voor bedrijven, wat de komende jaren verder gestalte zal moeten krijgen.

Conclusie

In het artikel van Hudson & Thal (2013) wordt dan ook betoogd dat bedrijven bij de verdeling van hun marketingbudget – in plaats van te focussen op de verschillende media (online, television, radio, online) – de  ”Consumers Decision Journey” meer in het achterhoofd zouden moeten houden. De inzet van social media zou dan, bekeken door deze bril, waarschijnlijk een groter belang moeten krijgen gezien het mogelijke effect op de aankoopbeïnvloeding, via de fasen 2 en 4.

Voor de uitgebreide lijst met gebruikte bronnen: zie acsm-vu.nl

Gerelateerde Berichten

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: E-commerce Tags: review

Over Corné Dijkmans

Corné Dijkmans is docent E-marketing & New Media aan NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, en daarnaast PhD-onderzoeker bij het ACSM Amsterdam Center for Social Media van de Vrije Universiteit Amsterdam, waarvoor hij ook regelmatig blogt. Zijn onderzoek richt zich op de rol en functie van social media binnen bedrijven in de travel industry, en op de effecten van deze media. Daarnaast is hij projectleider E-learning op NHTV in Breda, en ontwikkelaar van management simulaties in onze branches. Corné is regelmatig spreker, geeft trainingen en ontwikkelt onderwijsmateriaal. Met zijn posts probeert hij (toegepast of wetenschappelijk) onderzoek te koppelen aan praktische toepasbaarheid voor bedrijven binnen het toeristisch en recreatieve werkveld.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI Google hotels travel Facebook onderzoek KLM Airbnb Vakantiebeurs Booking.com TripAdvisor Social Media NHTV mobiel destinatiemarketing technologie reizen reviews Expedia instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext