• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Industrie data consumentengedrag travel: Google Search en desktop goed voor traffic & omzet

21 september 2016 door Lobke Elbers

Travel shoppers shoppen langs vele review sites, travel blogs en de websites van online travel agencies voordat zij op een website komen waar zij de daadwerkelijke transactie zullen maken. Google Search is nog steeds een grote beïnvloeder.

In een rapport dat verscheen van Wolfgang Digital, the digital marketing scientists, wordt inzicht gegeven in e-commerce KPI benchmarks voor travel 2016. Er zijn in totaal ruim 87 miljoen website sessies geanalyseerd, die goed zijn voor een 230 miljoen aan online revenue tussen 1 april 2015 en 31 maart 2016. Naast travel contributors (voornamelijk hotels en attracties) zijn ook retail contributors geanalyseerd.

Benchmark kanalen

Welke kanalen genereren geen traffic naar de website? Display en video behoren overduidelijk niet tot de top 10 van verkeersbronnen naar de website. Van nature zijn deze kanalen meer gericht op branding dan op directe actie/respons in de vorm van website bezoek. Google search heeft met bijna 40% het meeste invloed op het website verkeer.

channels

Echter blijkt uit de benchmark dat er geen direct verkeer van video naar de websites gaat. Marketeers zullen dus goed moeten overwegen welk deel van hun budget naar deze kanalen gaat, wanneer het aankomt op directe traffic. Facebook is in afgelopen jaar het enige sociale netwerk dat als verkeersbron fungeerde, met zo’n 5% verkeer naar de website van het totale verkeer. Veel websites profiteren dus nog niet van Facebook als verkeersbron naar de website.

Benchmark revenue

Welke bronnen genereren het meeste omzet op basis van de click? Vergeleken met website verkeer heeft Google nog meer invloed op revenue in travel. Zowel vanuit organisch zoekverkeer (46%) als cost per click (27%) is Google goed voor bijna driekwart van de revenue. Opvallend is dat e-mail helemaal niets bijdraagt. Naast het sturen van de e-mail ligt de waarde natuurlijk vooral in de database van de e-mail adressen die verzameld zijn en waar de e-mail naar verstuurd wordt. De lage score van e-mail marketing in 2016 in de reisbranche werd al eerder geconstateerd.

revenue

Revenue per device laat zien dat desktop nog steeds aan kop is met 63% in vergelijking tot mobiel (21%) en tablet (17%). Het aantal sessies per device gaat echter wel gelijk op voor mobiel (42%) en desktop (41%), tablet blijft iets achter (17%). Hoewel mobile dus nog steeds niet echt overtuigend is, laten bovenstaande cijfers ook zien dat mobiel een lage revenue genereert voor wat betreft de laatste click. Desktop mag dan wel in traffic verliezen, maar het is nog altijd het device waar de meeste revenue wordt gegenereerd.

De vraag die hier kritisch gesteld kan worden is gericht op 2 zaken;

  • Is mobiel wel echt zo groot en van belang voor travel als tot op heden geclaimd wordt?
  • Of is mobiel simpelweg te definiëren als het search device waar de keuzes worden gemaakt alvorens er via de desktop geboekt wordt?

retail-and-travel

Gerelateerde Berichten

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

  • Travel Search Event

    Eerste Travel Search Event Dinsdag 15 juni organiseren OmnIT, Emid en Exalead het eerste Travel…

  • SES Amsterdam: Google Search Quality

    De 1e parallel sessie tijdens de SES werd gegeven door Christoffel van het Google Search…

Categorie: E-commerce Tags: 2016, benchmark

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb travel Expedia KLM instagram onderzoek reviews NHTV Facebook reizen Vakantiebeurs Google Social Media destinatiemarketing TUI Booking.com TripAdvisor hotels mobiel technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring