De effecten van het economisch herstel worden relatief laat gevoeld door de aanbieders van vakantiereizen. Consumenten zijn nog terughoudend met het doen van grote (reis) uitgaven als gevolg van de onzekerheid over hun financiële situatie de komende periode. In dit blog richten we ons op het jaarlijkse onderzoek van ING voor de reisbranche. Wat betekent het voor OTA’s en nieuwe online spelers?

Voor alle aanbieders in de Reissector is het nog steeds een uitdaging om de loyaliteit van reizigers te versterken, om hiermee de focus van de reiziger op prijs te verminderen.

Nederlanders in 2014 minder vaak op vakantie

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Naar verwachting daalt het aantal vakanties dit jaar met 1%. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).

ing vakanties nederlanders

60% regelt vakantie online want: goedkoper

Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met reizigers voor wie prijs veelal bepalend is.

Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Bijna 60% van de Nederlanders regelt zelf de zomervakantie via online aanbieders en vergelijkingssites. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.

Online en nieuwe spelers

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers hebben de afgelopen jaren fors aan belang gewonnen.

Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s). Ook nieuwe spelers als Travelbird nemen een stuk van de Nederlandse reisboekingen over van de gevestigde partijen.

Aantal reisbureaus blijft dalen        

De afgelopen 5 jaar is het aantal reisbureaus met meer dan ¼ afgenomen. Deze daling zal de komende jaren verder doorzetten. Het tempo is afhankelijk van de wijze waarop grote reisbureauorganisaties in staat zijn om reizigers naast online de winkel in te krijgen.

Belangrijk is klantenbinding en loyaliteit. De reiziger moet ervan overtuigd worden dat zij in het reisbureau die extra aandacht en aanbod krijgen die online niet eenvoudig samen te stellen is. Opleiding, klantgerichtheid en creativiteit van de reisbureaumedewerkers is de basis om dit te realiseren.

Online travel agents onder druk – inzet op loyaliteit

Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site.

Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer ze op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij liggen. Dan valt het onderscheidende vermogen van de OTA weg.

Het volledige onderzoeksrapport van het jaarbericht voor de reisbranche is hier te downloaden.

Credits afbeelding: Sam Wolff (CC)