Op 25 mei begon op Ibiza alweer de zevende succesvolle editie van de Reiswerk Studenten Challenge (RSC18). De vijfdaagse businesscourse tot en met 29 mei, bood dit jaar voor het eerst 17 bedrijven de kans om in contact te komen met 65 Studenten van 22 verschillende opleidingsrichtingen. De nadruk tijdens deze course ligt op business/service innovatie en methoden om tot innovatie te komen en daarmee in korte tijd actuele vraagstukken van travel organisaties op te lossen.

De challenge eindigde net als vorig jaar met een Dragons Den, waarbij een select aantal organisaties zoals Schiphol, Vacanceselect, Transavia, ANWB Reizen en D-rt Groep first hand mag kiezen of zij alleen of gezamenlijk een -tijdens RSC18 bedacht- idee willen adopteren en naar een volgend niveau willen brengen. In een volgende fase wordt dan de haalbaarheid onderzocht. Ook SGR zat in de jury van de Dragons Den.

De inmiddels zeer befaamde Studenten Challenge is georganiseerd door Reiswerk, in samenwerking met Justcurious en leerbedrijf Newways van NHTV.

Keynotes RSC18

Wat betreft de sprekers was ook dit jaar de line-up van hoge kwaliteit; Tanja Dik (Schiphol), Frank Oostdam (ANVR), Joost Tania (Thika Travel), Ines Verburgh en Vincent Thamm (Transavia), Marjon Bloemkolk (ATPI), Marco van Erp Taalman Kip (Airtrade), Wesley Put (NHTV), Pascal van de Loo (Vacanceselect) en Esther Jacobs. Topics als destination image & VR, technology in travel, people engagement in marketing & reizen, customer focus, innovatie volgens de design sprint methode en future travel kwamen aan bod.

De keynotes begonnen op 17 mei op het hoofdkantoor van Sunweb in Rotterdam met René Herrewijnen (ANWB Reizen) over de why, de how & what van een eigentijdse innovatiemethode. Ook Tim van den Bergh (Sunweb) nam de studenten mee in het verhaal van de organisatie en de nieuwe campagnes. Tijdens de kick-off presenteerden net als de eerdergenoemde reisorganisaties ook RSC18 partners Corendon, de Jong Intra Vakanties, Pelikaan Reizen, Buro Scanbrit en Estivant hun dillemma’s waar de geselecteerde studenten mee aan de slag konden.

Multidisciplinaire teams op basis van talent en persoonlijkheid

De studenten hadden voorafgaande aan de kick-off al deelgenomen aan een persoonlijkheidsanalyse, die inzicht geeft in je motivatie en werkgedrag (Reiswerk Profielanalyse). Monique van Aalst (Thomas International) verzorgde de indrukwekkende profielanalyse en heeft zorgvuldig de teams samengesteld op basis van hun persoonlijkheid. Tijdens de challenge was het voor studenten mogelijk om nadere toelichting op ‘hun profiel’ te krijgen en daar werd gretig gebruik van gemaakt.

Travel en non-travel studenten

De Talenten komen van maar liefst 22 verschillende opleidingen en studeren Tourism Management, Business Information, Technische bedrijfskunde, ICT, Communicatie, Marketing en E-commerce. In multidisciplinaire teams gingen zij aan de slag om een innovatief concept te bedenken voor de travel industrie.

In gesprek met de Dragons

Tijdens de Dragons Den, pitchten de acht teams hun innovatieconcept aan de jury (SGR, D-rt, Schiphol, Vacanceselect, ANWB Reizen, Transavia).

Uit alle acht pitches zijn uit de door millennials onderzochte trends en ontwikkelingen en challenges, acht oplossingen gekomen. Een kleine greep uit de pitches:

Beleving en experience

Beleving en experience toevoegen op moeilijke touchpoints: het wachten bij de gate is niet voor iedereen interessant. Het is een klinische en saaie ruimte waar volgens twee teams veel meer mee gedaan zou kunnen worden. Het zijn die touchpoints in de customer experience die wel veraangenaamd kunnen worden. Gamification speelt hierin een belangrijke rol.

De Holobuddy was een idee voor een hololens bij de gate waarop reizigers konden klikken voor meer informatie, educatie en entertainment.

The Dutch Dream richtte zich op een ander soort beleving, namelijk die van het centraliseren van vermaak voor een doelgroep die wachten vervelend maakt. Opties als een silent disco met festival vibe, maar ook beleving gericht op Nederlandse trots zaten verweven in dit idee. Schiphol heeft het team uitgenodigd verder te praten.

Door de bomen het bos niet meer zien

De millennials maken zich zorgen over de hoeveelheid sites waar je kunt zoeken, boeken en vergelijken. Nuttig, maar ook verwarrend vinden ze.

Een van de teams kwam met een concrete oplossing voor millennials met Millennial Flights; een tool/button waarmee millennials door slechts vijf keuzes drie concrete resultaten krijgen in plaats van dertig.

Ook MOOD Travel richtte zich op hetzelfde dilemma, passend reisadvies op basis van moodboards. Een concept waarbij het beste onafhankelijke advies over vluchten, hotels en excursies aan millennials en andere reizigers wordt gegeven aan de hand van hun mood en hun travel passport. ANWB reizen gaat in gesprek.

Speciale aandacht voor glamping

Glamping is hot! En kan zeker wat extra aandacht gebruiken onder potentiële reizigers. Ook reizigers uit het hoge segment zouden een goede doelgroep zijn voor glamperen en een team heeft in een marketingconcept aangetoond waarom. Vacanceselect gaat verder in gesprek.

Local guides en tips met AI en VR

Het team dat Trippie bedacht wilde een oplossing voor passend advies op locatie voor ’trips’. Een digitale assistent die realtime (24/7) advies geeft over wat je ‘nu’ ter plekke op de bestemming kunt doen. Advies wordt gegeven op basis van persoonlijke voorkeuren en externe factoren (zoals het weer). AI is een belangrijke component van het succes van de service, net als de integratie van API’s en relevante datasets.

Ook Local Hero is een concept dat bedacht is om, bijvoorbeeld voor een airline, de customer journey rond te maken en op diverse touchpoints aanwezig te zijn. De nadruk ligt op het aanbieden van persoonlijke content, user generated content en VR content.

Baan in travel via blockchain

Een team richtte zich specifiek op het aantrekken van jong talent via blockchain; Blockbaan. Zeer innovatief en vooruitstrevend, maar ook interessant om te kijken wie dit idee (met meerdere belangen voor de travel industrie) zou moeten adopteren. Het doel is het flexibiliseren van de arbeidsmarkt, door werkgevers en werknemers direct met elkaar te verbinden. Hoewel het team is uitgenodigd om verder te praten, zou het ook een branche brede innovatie kunnen zijn. Mogelijke partners zijn reisbranche en hogescholen.

Talenten om in de gaten te houden

Het winnende team (beoordeeld door de Dragons Den) bedacht het concept ‘De Dutch Dream’. Schiphol, en in een later stadium ook Transavia, ziet mogelijkheden voor uitwerking van een concept om de Schipholbeleving nog meer Nederlandse identiteit te geven. Het moet tevens het wachten aan de gate veraangenamen en/of een alternatief bieden voor degenen die vermaakt willen worden en niet de rust op willen zoeken aan de gate. Het concept werd uitgedacht door team ‘The Dutch Dream’, die er uiteindelijk vandoor ging met de Team Award. Ginny Kool (Hogeschool Tio), Marieke van Keeken (Wageningen Universiteit), Iris Sijm (NHTV), Kimberly de Ruiter (Saxion), Mariska Zuurbier (InHolland), Rutger Geerling (Saxion), Fleur Smale (NHL Stenden) en Susanne de Haas (Erasmus Universiteit) ontvangen dankzij hun teamwinst free tickets voor het Reiswerk Learning Event, Emerce e-Travel en de ANVR/Schiphol Travel BBQ. De travel industrie kan hen daar ontmoeten.

Reiswerk Talent RSC18

Ilse van Ipenburg is op tijdens de challenge Ibiza uitgeroepen tot het Reiswerk Talent 2018! Zij volgt een master in Sustainability Science & Policy aan de Maastricht University. Haar verbindingskracht, conceptueel denkvermogen, sterke communicatieve skills en algehele presentatie tijdens de challenge werd geprezen door de jury. Haar achtergrond in toerisme (oud-studente NHTV) in combinatie met haar master geven haar tevens een unieke combinatie van toerisme kennis met een specialisme in sustainability. Zij wint een deelname aan het ANVR-congres in Portugal en is een jaar lang Reiswerk ambassadeur.

Deelnemende bedrijven en onderwijsinstellingen

De Reiswerk Studenten Challenge wordt mede mogelijk gemaakt door: Sunweb Group, Schiphol, Transavia, ANWB Reizen, Airtrade, Estivant Vakanties, D-rt groep (D-Reizen en VakantieXperts), Corendon, ATPI, Buro Scanbrit, De Jong Intra Vakanties, Pelikaan Reizen, Thika Travel, Vacanceselect, Calamiteitenfonds, SGR en ANVR.

Reiswerk motiveert onderwijs en bedrijfsleven tijdens en in aanloop naar de Reiswerk Studenten Challenge intensief om de samenwerking te verstevigen. NHTV Breda university of applied sciences, hogeschool Saxion, NHL Stenden hogeschool, hogeschool Tio en hogeschool InHolland zijn al vanaf het begin betrokken bij het event.

Join in on the fun!

Ben je benieuwd wat er verder allemaal is gebeurd? Wil je als future talent volgend jaar ook meedoen aan dé business course van de Travel Industrie? Of als (reis)bedrijf jouw bijdrage leveren aan hét visitekaartje van de travel industrie richting toekomstig top talent? Kijk voor meer informatie op www.reiswerk.nl/rsc18