Afgelopen vrijdag kregen 15 geselecteerde instagrammers een ‘sneak preview’ in het Timmerhuis, een spraakmakend nieuwbouwproject in de binnenstad van Rotterdam. De rondleiding werd georganiseerd door Sander Willems van aannemersbedrijf Heijmans in samenwerking met Christine Fürst van het account @instawalk010. Er zijn verschillende manieren om een instawalk in te zetten als communicatiemiddel. Hoe kan je dat het beste doen?

Instawalk met Heijmans

Tijdens instawalks van Heijmans dwalen de instagrammers over de bouwplaats. Voorheen werd er alleen een professionele fotograaf ingehuurd om foto’s te maken als het project wordt opgeleverd. Nu wordt ook de bouw zelf in beeld gebracht. Dat levert authentieke foto’s op die worden gedeeld op instagram door gebruik te maken van speciale Hashtags. De diversiteit aan onderwerpen is groot; de een heeft een voorkeur voor de bijzondere lichtinval (010daniela) of de fraaie architectuur (pixelukas), een ander heeft meer plezier in het fotograferen van elkaar (crisam).

Instawalk Heijmans
Foto door @esprifotografeert

Controle uit handen met creatieve contentstrategie

Als communicatiemanager Nieuwe Media bij het aannemersbedrijf Heijmans heeft Sander verschillende instawalks georganiseerd als aanvulling op de andere communicatiemogelijkheden. Hij is verantwoordelijk voor de social media strategie en de contentcreatie voor Heijmans. Hij heeft instagrammers ook wat te bieden met projecten als het Timmerhuis, ontworpen door architectenbureau OMA van Rem Koolhaas. Een fantastisch uitzicht vanaf de terrassen en een kijkje achter de schermen op de zolder van het originele gebouw. Ook de instagramtour op de voormalige vliegbasis Soesterberg was bijzonder. Hier wordt het nieuwe Nationaal Militair Museum gebouwd, waarmee Heijmans de Dutch Design Award voor beste opdrachtgever heeft gewonnen in 2013.

Foto door @entconcept
Foto door @entconcept

Heijmans is een vooruitstrevend bedrijf en dat komt tot uiting in de communicatie. Ze durven de controle uit handen te geven en te vertrouwen op de kwaliteit van het product. De ‘Heijmans ONE’, een verplaatsbaar huis voor eenpersoonshuishoudens, zal voor drie maanden gratis bewoond worden door een enthousiaste creatieveling die mee gaat denken om het huis te verbeteren en daarvan verslag te doen op social media. Er zijn al honderden aanmeldingen binnen.

Samenwerken met communitymanagers en instagrammers

Het voordeel van samenwerken met een ervaren instagrammer als Christine Fürst van @instawalk010 is haar enthousiasme en uitgebreide netwerk. Ook maakt zij je wegwijs in de etiquette van dit social media platform. Het is bijvoorbeeld belangrijk om integer om te gaan met de gevoeligheden ten aanzien van ‘beeldrechten’. Ook al zijn de foto’s openbaar, ook hier is het de bedoeling de maker van de foto om toestemming te vragen en ook te vermelden als er gebruik van gemaakt wordt.

Er komen steeds meer enthousiaste instagrammers die originele tochten organiseren. Op 25 oktober staat er bijvoorbeeld een instawalk in Nijmegen op het programma, die wordt georganiseerd door Marga Verweijen (@instawalk024). Er is een bruggenloop, speedcourse architectuurfotografie en een ontdekkingsreis door de oude Honig fabriek. Rick van Zadelhoff van RBT KAN, regelde in samenwerking met een lokaal hotel, een startlocatie met gratis koffie en thee. Bijzondere foto’s, die gemaakt worden tijdens de instawalk024, kunnen worden geselecteerd en ingezet voor authentieke destinatiemarketing (o.a. via social media). Uiteraard onder vermelding van de naam van de fotograaf.

'Het Honigcomplex' door @40names / Lotje van Bernebeek
‘Het Honigcomplex’ door @40names / Lotje van Bernebeek

Authenticiteit en enthousiasme

Instagram wordt een steeds belangrijker social platform met een eigen dynamiek. Een communitymanager als @instawalk010 kent de gebruiken van het platform en weet dat een instawalk een goede voorbereiding vergt. Daarvoor maakt ze gebruik van haar eigen netwerk in haar ‘hometown’ Rotterdam. Door samen te werken met dergelijke instagrammers en hen te faciliteren zoals Sander van Heijmans en Rick van RBT KAN dat doen. Op deze manier wordt recht gedaan aan de authenticiteit en het enthousiasme van de community.