• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Interview Arthur Kosten | het geheim van Booking

25 september 2010 door Martin van Kranenburg

Een internetbedrijf met 1.600 man in dienst. Kan dat wel?
“Ons succes is meer dan technologie. We zijn geen internetbedrijf meer, eerder een gewoon retailbedrijf. We zijn de hele dag bezig hotels overal ter wereld aan te sluiten, hotels te schrijven, we hebben honderden mensen op customer service die in heel erg veel talen de klant te woord staan, ik ben gewoon de tel kwijt. We willen dat onze klanten echte mensen aan de telefoon krijgen.

Kortom: succes kan niet zonder technologie, maar succes is veel meer dan alleen technisch de beste site hebben.” Van al diegenen die hebben ingezien dat een reis boeken via internet heel groot zou worden, zijn jullie de winnaars gebleken.

Wat is het geheim?
“Het is moeilijk om je eigen waar te keuren, maar het klopt: we zijn internationaal marktleider. Onze belangrijkste uitdaging is goede mensen te blijven vinden. We hebben nu zo’n 30 kantoren in verschillende landen. En we zouden nog wel meer kantoren willen en kunnen hebben, maar het valt niet mee om goede mensen te vinden. Het oude idee van internetbedrijven: je zet een server in een hoekje en wordt slapend rijk, dat is echt achterhaald. Wat dat betreft zijn de oude en de nieuwe economie echt in elkaar geschoven.”

Jullie zijn nu héél groot in de hotelwereld. Nooit in de verleiding ook aanverwante zaken te gaan doen?
“Er komen elke dag wel mensen langs die tegen ons zeggen dat we er veel meer bij kunnen doen. Je moet je echt inhouden om niet elke kans te grijpen die voorbijkomt. Ik geloof in eenvoud. Wij verkopen hotels. En niets anders. Wij doen liever één ding verschrikkelijk goed, dan allerlei dingen een klein beetje. Warren Buffett zegt alleen te investeren in bedrijven die ‘a fool can run’. Daar zie ik veel in. Veel bedrijven gaan ten onder aan complexiteit.”

Lukt dat, zo’n groot bedrijf eenvoudig houden?
“We proberen in de verschillende landen zoveel mogelijk generiek te doen. Niet alleen vanwege de efficiëntie, ook omdat het voor de klant dan helder is. Partijen als Google bewijzen ook dat je niet in elke markt een ander product hoeft aan te bieden om succes te hebben. Het gaat er ons om dat we de meeste hotels hebben, het grootste netwerk. En dan gaat het er niet om in Parijs van duizend naar tweeduizend hotels te gaan, maar juist om dat hotelletje in dat kleine dorpje waar zelden iemand komt. Dat geeft klanten het idee: ik vind bij Booking.com altijd iets van mijn gading.”

Het cliché is: de grootste worden is makkelijk, de grootste blijven moeilijk.
“En het cliché klopt. We mogen niet op onze lauweren rusten. Je moet elke dag hard werken. Doe je dat een dag niet, dan gaat je bedrijf naar de knoppen. Je moet blijven vechten om een goede klantervaring. Wij maken ons het meeste zorgen over: hoe zorgen we ervoor dat we onze bescheidenheid houden? Het hoofd koel houden en de koeien melken, zeggen wij hier dan. Dat moet je ook elke dag doen, met beide benen op de grond.”

Waar ben je zelf trots op?
“Ik denk wel dat wij de wereld van hotels hebben veranderd. Net zoals bijvoorbeeld Marktplaats gedaan heeft bij tweedehands spullen; wij hebben vraag en aanbod samengebracht op een manier die er eerst nog niet was. Dat is mooi.”

Dit interview is gespot op de site van Management Team.

Gerelateerde Berichten

  • Het verhaal achter Booking.com door Arthur Kosten

    Voor een overvolle zaal presenteert Arthur Kosten van Booking.com het verhaal achter deze website. Vorige…

  • Booking introduceert zakelijke accounts

    Booking.com mikt voortaan specifiek op de zakelijk markt. Booking.com Business biedt ‘de eenvoudigste manier om…

  • Hotels.nl opent Hotelveiling.nl en Hotel.nl

    De makers van Hotels.nl hebben met Hotelveiling.nl een concurrent van Hotelkamerveiling.nl en Vakantieveilingen.nl in de…

Categorie: Specials, Startups Tags: Arthur Kosten, Het geheim van Booking

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media NHTV KLM Vakantiebeurs reizen TripAdvisor reviews Airbnb mobiel TUI instagram destinatiemarketing travel Facebook onderzoek hotels Booking.com Google technologie Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring