Vorig jaar vernieuwde Bidroom haar online platform. Nu, een jaar later en flink wat uitbreiding in Den Haag en Krakau verder, ondervroegen we Michael Ros, co-founder van Bidroom naar de door-ontwikkeling van de startup. Er is wat dat betreft nog een grote markt voor deze disrupter, het maakt door de voortdurende strijd tegen OTA’s, de voorwaarden voor hotels en klanten daarmee des te beter.

Hoe gaat het nu met de startup, hoeveel gebruikers, kent de startup?

Op dit moment kent Bidroom ruim 100.000 gebruikers, mensen (gebruikers) maken echt een account aan, dat laat zien dat het platform in populariteit toeneemt. Nadat we verschenen op RTLNieuws ontstond er wederom een mega piek aan nieuwe gebruikers.

Het voordeel van Bidroom werkt aan 2 kanten en dat maakt ons verhaal bijzonder. Bidroom rekent 2% commissie door aan het hotel. Dit verschil (met OTA’s) geven zij deels terug aan de klant. De keten of het hotel geeft minimaal 5% korting t.o.v. van de laagste OTA tarieven (o.a. Booking.com en Expedia) terug aan de klant.

Heeft Bidroom daardoor inmiddels een duurzaam model neergezet?

Wanneer je naar onze website kijkt, zie je 1 ding centraal staan. Simplicity. Je ziet overzichtelijk de verschillen in kamers en tarieven. Het gaat hier puur om het boeken van de kamer voor de laagste prijs, zonder vervelende trucjes. OTA’s liegen bijna in wat ze doen. Als er nog 2 kamers beschikbaar zijn op een OTA platform, dan zijn dat misschien wel de laatste 2 kamers, maar niet de laatste kamers die het hotel überhaupt heeft. Er wordt onnodig in rode zinnen en woorden en uitroeptekens gecommuniceerd, met de urgentie om te boeken en soms wordt daardoor ook wel onnodig paniek gezaaid.

Wij willen daar transparanter in zijn, door het eenvoudig te brengen. Onze focus ligt op een optimale techniek en een goed en overzichtelijk aanbod met daarbij een voordeel voor zowel het hotel als de klant. Zodra een gebruiker een reserveringsaanvraag doet dient het hotel deze te bevestigen binnen 48 uur. De controleslag die we hotels hierdoor leveren wordt door hotels als prettig ervaren. De hotels ontvangen na acceptatie van de reservering de rest van de klantgegevens, die liggen dus niet meer bij ons, wij zijn enkel doorgeefluik.

Dit is vrijer voor hotels, wij bieden hen klanten die geboekt hebben tegen de aangeboden prijs. Ons platform is erop gericht om het hotel met de klant te koppelen, dus e-mails en vragen die binnenkomen, worden direct aan het hotel gericht.

Dat maakt een klant een klant van het hotel en niet van Bidroom. Er staat er in contracten van een aantal OTA’s dat zij in het openbaar of ergens anders geen lagere prijzen mogen staan dan op de website van de OTA zelf. Maar om die regeltjes te omzeilen, is onze omgeving niet openbaar, daarmee worden de regels omzeild en kunnen hotels toch kamers aanbieden tegen een lager tarief.

Waar liggen volgens jou dan de kansen voor Bidroom op de korte en lange termijn?

Ons doel moet liggen op het investeren in product, dat weten we ook. We gaan de prijzen niet verhogen, maar om succesvol te zijn moeten we het hebben van de massa. De marges zijn namelijk niet erg hoog door deze constructie. Daarom hebben we zelf ook een beperkte klantenservice, en hebben we op dit moment 2 kantoren; 1 in Den Haag en de andere in Krakau. De reden dat wij recent een tweede kantoor in Krakau hebben geopend is omdat qua kennis het niveau erg hoog ligt, de jonge professionals (studenten) spreken goed Engels, zijn creatief en passen perfect in de startup achtige omgeving die we daar hebben. Alles draait om enthousiasme. Met een team van 14 personen bieden we daarmee een klein stukje begeleiding naar de hotels.

Op dit moment richt Bidroom zich op de prijsbewuste consument voor het middenhoge hotel segment, dit betekent 3, 4 en 5 sterren hotels. Hoe duurder het hotel is, hoe groter ook het verschil in prijs. We hebben nog geen hostels of appartementen in het aanbod, maar het aanbod is groter en meer volledig wanneer we ook Bed & Breakfasts, hostels en appartementen aan ons aanbod zouden toevoegen. Ook zijn er qua hostels een aantal interessante grotere ketens. Dat zou Bidroom voor iedereen (iedere reiziger) een goed en bruikbaar platform maken. Maar onze focus ligt nu nog op hotels. Er zijn ook andere partijen die op dit moment sterker zijn in het faciliteren van lage prijzen voor andere typen accommodaties dan hotels.

Uiteindelijk willen we een totaal aanbod hebben natuurlijk, met ook villa’s erbij. Dus over zes jaar, een sterke naam opgebouwd hebben in Nederland en Europa dat hopen we te bereiken. Marktleider in de EU.

Zijn er inmiddels al soortgelijke disrupters gestart tegen de bestaande OTA’s?

Op de manier hoe wij doen wat wij doen is er eigenlijk geen een. Disruptie tegen de bestaande OTA’s is er ook geen een. De onvrede is groot vanwege het verliezen van de controle over beschikbaarheid en merk. We halen er zelf veel lagen tussenuit en stimuleren directe reserveringen.

Als ik terugkijk naar 2 jaar geleden, toen we in de pilotfase zaten, zaten we qua techniek op 10% van wat we nu waren. Toen plaatsten we het aanbod van de klant handmatig, stel dat een gebruiker een aanvraag plaatst voor een hotel in Praag, kon het hotel handmatig een aanbod plaatsen. Toen we dat deden leek het voor de hotels eigenlijk meer op een spel om de klant binnen te halen, want hotels hadden 24 uur om te bieden. Het was fantastisch om te zien, maar tijdrovend voor de hotels.

We hebben meer dan 1000 hotels gesproken over wat we kunnen verbeteren en hoe we dat moeten gaan doen. We willen wel de goedkoopste zijn; goedkoper dan OTA’s. De toestemming moet uiteindelijk gegeven worden door de hotels zelf, maar er moet wel geautomatiseerd zijn wie er moet bieden binnen een bepaalde aanvraag. Het was een hele leerzame periode.

Even terug naar jullie business, hoe ziet jullie sociale data er dan uit?

Gebruikers registreren zich met hun FB profiel en hun e-mail adres, we doen er niks mee. We zien wat er voorbij komt, het e-mail adres, de boeking en dat het vervolgens naar de pricing manager gaat. Na de aanvraag krijgen gebruikers een mail waarin de prijzen staan met hun persoonlijke offers. Uiteindelijk kunnen we daar meer op gaan sturen zodat ze een aanbod ontvangen dat bij hun past.

Wat we verder natuurlijk wel zien is dat mensen steeds korter op vakantie gaan. Wij richten ons op steden, korte cycli, mensen boeken dat snel. Voor strandvakanties kiest men pakketreizen, voor goedkope vliegtickets Ryanair en voor het verblijf een hotel met een leuke prijs en dat doen ze bij ons… En bij aankomst zoeken ze een taxi bij Uber.

Het is een leuke generatie; prijsbewust, vernieuwend en schoppend tegen de gevestigde orde.

Overal zie je nu verschuivingen. Iedereen heeft zijn houdbaarheidsdatum. Laat ons de vernieuwing van het hotelboeken zijn.”