Jeroen Mirck van Emerce heeft recent een interview gehad met Lisa Sounia over Dopplr. Het hele interview is te lezen op Emerce. Hieronder vindt je enkele delen van het interview.

Over Dopplr
Onderweg in het buitenland afspreken met zakenvrienden, daar draait het om bij Dopplr . “Het werkelijke succes van een online community is de mix tussen de echte en de virtuele wereld”, zegt Sounio resoluut. “Veel sociale netwerken zijn een grote woonkamer waar alles en iedereen maar gewoon binnenloopt. Wij wilden juist géén grote woonkamer creëren. Het gaat er bij Dopplr om: waar zijn de vrienden waarmee je écht zou afspreken op reis? Dat maakt het netwerk relevant.”

Dopplr ontstond eind 2006 tijdens een zogenaamde ‘spinaziepasta-brainstorm’ tussen vijf zakelijke vrienden. Zij reisden altijd over de hele wereld en kwamen er dan bij thuiskomst achter dat ze ergens in een hotel eenzaam aan de bar hadden gezeten, terwijl één van de anderen doodleuk enkele straten verderop in precies dezelfde situatie zat. Dankzij Dopplr is snel te uit te vinden welke zakenrelatie ook naar dat ene congres in San Francisco gaat of toevallig in de buurt is. Dan is het makkelijk om even een kop koffie te drinken en een idee te ‘pitchen’ bij de ander. Of gewoon afspreken voor de gezelligheid.

Sociale Marketing
“Sociale netwerken zijn een brug om nieuwe producten te lanceren, nieuwe markten aan te boren”, zo duidt Sounio het terrein dat zij en haar partners momenteel met Dopplr bestrijken. “De mediakracht verschuift naar nieuwe kanalen. Voor het eerst brengen we meer tijd op internet door dan voor de televisie. Of het nu over Obama of over de crisis gaat, iedereen is in staat om zijn eigen community in te schakelen. Sociale media veranderen de wereld op indrukwekkende wijze, ook de marketing.”

Hoe idealistisch het ook moge klinken, Sounio is zeker niet alleen maar lyrisch over sociale netwerken. “Sites als MySpace en Facebook zijn in feite een vorm van sociale porno. Ik wil er niet over kwaadspreken, maar het voedt bij veel mensen een oneindige honger naar aandacht. Op een briljante wijze, dat wel. Maar je ziet met name bij jongeren een narcistische compensatiedrang. Mensen willen zien en gezien worden. De keerzijde is dat het geen echte vrienden zijn: een columnist nodigde ooit eens zijn zevenhonderd Facebook-vrienden uit voor zijn verjaardag, maar niemand kwam opdagen.”

Dopplr wil dat juist heel anders doen, zo slaat Sounio haar eigen bruggetje. “Niet je gegevens delen met de hele wereld, maar met een vertrouwde groep vrienden of bekenden. Het is niet onze bedoeling om je zo lang mogelijk op Dopplr.com vast te houden, maar juist om je tijd te optimaliseren als je op reis bent. Bij ons word je geen netwerkgevangene.”

Ieder merk een sociaal netwerk?
“Ieder merk zou zijn eigen sociale netwerk moeten hebben.” Het klinkt zo evident, maar de realiteit is totaal anders, weet Sounio. “Laatst was ik op een grote internationale conferentie over dit onderwerp, maar er bleek geen enkele grote retailer aanwezig te zijn. Andersom wordt er trouwens ook maar mondjesmaat over kanaalgrenzen gedacht, want de meeste online merken hebben vaak weer geen fysieke winkels. Waarom zou je stoppen bij grenzen? Of het nu om Louis Vuitton of een vliegveld gaat: allebei zitten ze in de servicebusiness. Ze kunnen op een vergelijkbare manier online aan de slag gaan.”

Merken moeten nauwer contact zoeken met hun klanten, vindt Sounio, en internet biedt daar uitgelezen kansen voor. “Het aantal gebruikers is de laatste vijf à tien jaar enorm verveelvoudigd. Toch is online advertising altijd een lastige markt gebleven. Dan kun je als marketeer beter geld gaan steken in het optimaliseren van je diensten.”

Het tegendeel is vaak het geval. Waar Dopplr randzaken bij het reizen probeert te vergemakkelijken, ervaart Sounio in de reisbranche zelf een schrijnende afname van de kwaliteit van geboden service. “Als ondernemer begrijp ik low fare luchtvaartmaatschappijen wel, maar tegenwoordig voel ik me als vee behandeld als ik met EasyJet vlieg.”

Juist door dat gebrek aan service liggen er in de reisbranche gouden kansen om klanten te winnen met échte toegevoegde waarde. Die kant wil Dopplr ook op door via het sociale netwerk diensten aan te bieden die de zakenreiziger ontlasten. “Denk bijvoorbeeld aan een geavanceerd boekingssysteem voor bedrijven met medewerkers die frequent naar het buitenland vliegen. IBM of Nokia kunnen bijvoorbeeld wel een dienst als Amadeus gebruiken, maar het is lastig om daarmee gegevens in een zinvolle vorm op een rij te krijgen. Wij denken dat beter te kunnen, zodat bedrijven hun reisbestedingen beter kunnen managen.” Dopplr verdient momenteel al geld via hotelboekingen bij een keten waarmee men samenwerkt. Daarnaast genereert het inkomsten via de webshop, waar men bijvoorbeeld roaming simkaarten verkoopt.