• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Interview Lisa Sounio over Dopplr

20 april 2009 door Martin van Kranenburg

Jeroen Mirck van Emerce heeft recent een interview gehad met Lisa Sounia over Dopplr. Het hele interview is te lezen op Emerce. Hieronder vindt je enkele delen van het interview.

Over Dopplr
Onderweg in het buitenland afspreken met zakenvrienden, daar draait het om bij Dopplr . “Het werkelijke succes van een online community is de mix tussen de echte en de virtuele wereld”, zegt Sounio resoluut. “Veel sociale netwerken zijn een grote woonkamer waar alles en iedereen maar gewoon binnenloopt. Wij wilden juist géén grote woonkamer creëren. Het gaat er bij Dopplr om: waar zijn de vrienden waarmee je écht zou afspreken op reis? Dat maakt het netwerk relevant.”

Dopplr ontstond eind 2006 tijdens een zogenaamde ‘spinaziepasta-brainstorm’ tussen vijf zakelijke vrienden. Zij reisden altijd over de hele wereld en kwamen er dan bij thuiskomst achter dat ze ergens in een hotel eenzaam aan de bar hadden gezeten, terwijl één van de anderen doodleuk enkele straten verderop in precies dezelfde situatie zat. Dankzij Dopplr is snel te uit te vinden welke zakenrelatie ook naar dat ene congres in San Francisco gaat of toevallig in de buurt is. Dan is het makkelijk om even een kop koffie te drinken en een idee te ‘pitchen’ bij de ander. Of gewoon afspreken voor de gezelligheid.

Sociale Marketing
“Sociale netwerken zijn een brug om nieuwe producten te lanceren, nieuwe markten aan te boren”, zo duidt Sounio het terrein dat zij en haar partners momenteel met Dopplr bestrijken. “De mediakracht verschuift naar nieuwe kanalen. Voor het eerst brengen we meer tijd op internet door dan voor de televisie. Of het nu over Obama of over de crisis gaat, iedereen is in staat om zijn eigen community in te schakelen. Sociale media veranderen de wereld op indrukwekkende wijze, ook de marketing.”

Hoe idealistisch het ook moge klinken, Sounio is zeker niet alleen maar lyrisch over sociale netwerken. “Sites als MySpace en Facebook zijn in feite een vorm van sociale porno. Ik wil er niet over kwaadspreken, maar het voedt bij veel mensen een oneindige honger naar aandacht. Op een briljante wijze, dat wel. Maar je ziet met name bij jongeren een narcistische compensatiedrang. Mensen willen zien en gezien worden. De keerzijde is dat het geen echte vrienden zijn: een columnist nodigde ooit eens zijn zevenhonderd Facebook-vrienden uit voor zijn verjaardag, maar niemand kwam opdagen.”

Dopplr wil dat juist heel anders doen, zo slaat Sounio haar eigen bruggetje. “Niet je gegevens delen met de hele wereld, maar met een vertrouwde groep vrienden of bekenden. Het is niet onze bedoeling om je zo lang mogelijk op Dopplr.com vast te houden, maar juist om je tijd te optimaliseren als je op reis bent. Bij ons word je geen netwerkgevangene.”

Ieder merk een sociaal netwerk?
“Ieder merk zou zijn eigen sociale netwerk moeten hebben.” Het klinkt zo evident, maar de realiteit is totaal anders, weet Sounio. “Laatst was ik op een grote internationale conferentie over dit onderwerp, maar er bleek geen enkele grote retailer aanwezig te zijn. Andersom wordt er trouwens ook maar mondjesmaat over kanaalgrenzen gedacht, want de meeste online merken hebben vaak weer geen fysieke winkels. Waarom zou je stoppen bij grenzen? Of het nu om Louis Vuitton of een vliegveld gaat: allebei zitten ze in de servicebusiness. Ze kunnen op een vergelijkbare manier online aan de slag gaan.”

Merken moeten nauwer contact zoeken met hun klanten, vindt Sounio, en internet biedt daar uitgelezen kansen voor. “Het aantal gebruikers is de laatste vijf à tien jaar enorm verveelvoudigd. Toch is online advertising altijd een lastige markt gebleven. Dan kun je als marketeer beter geld gaan steken in het optimaliseren van je diensten.”

Het tegendeel is vaak het geval. Waar Dopplr randzaken bij het reizen probeert te vergemakkelijken, ervaart Sounio in de reisbranche zelf een schrijnende afname van de kwaliteit van geboden service. “Als ondernemer begrijp ik low fare luchtvaartmaatschappijen wel, maar tegenwoordig voel ik me als vee behandeld als ik met EasyJet vlieg.”

Juist door dat gebrek aan service liggen er in de reisbranche gouden kansen om klanten te winnen met échte toegevoegde waarde. Die kant wil Dopplr ook op door via het sociale netwerk diensten aan te bieden die de zakenreiziger ontlasten. “Denk bijvoorbeeld aan een geavanceerd boekingssysteem voor bedrijven met medewerkers die frequent naar het buitenland vliegen. IBM of Nokia kunnen bijvoorbeeld wel een dienst als Amadeus gebruiken, maar het is lastig om daarmee gegevens in een zinvolle vorm op een rij te krijgen. Wij denken dat beter te kunnen, zodat bedrijven hun reisbestedingen beter kunnen managen.” Dopplr verdient momenteel al geld via hotelboekingen bij een keten waarmee men samenwerkt. Daarnaast genereert het inkomsten via de webshop, waar men bijvoorbeeld roaming simkaarten verkoopt.

Gerelateerde Berichten

  • Connected travelers: duo interview met experts Favoroute en Traveldiaries

    Reizigers kunnen als geen ander beschrijven waarom hun reis de moeite waard is en de…

  • What's next in online travel content? Interview met Joost Geurtsen (Endemol Beyond)

    Joost Geurtsen is Creatief Strateeg bij Endemol. En als geen ander weet hij wat 'next'…

  • Ontmoet Lisa: de ultieme sociale reiziger

    NH Hoteles heeft in een onderzoek de ware feiten van “The Social Traveller in 2013”…

Categorie: Interviews, Specials Tags: Dopplr, Emerce, Jeroen Mirck, Lisa Sounio

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI reviews mobiel Google KLM Booking.com Social Media destinatiemarketing Vakantiebeurs instagram hotels Airbnb TripAdvisor onderzoek Expedia technologie NHTV reizen travel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext