Interview nieuw platform August & July: ‘Summer is a state of mind’. Bloggers zoeken accommodaties

Bijzondere accommodaties combineren met reistips is eigenlijk de nieuwe standaard geworden. Reizigers moeten er zeker van zijn dat er wel iets te doen of te beleven is. Op AugustJuly.com staat sinds deze maand een selectie van bijzondere accommodaties in Europa, gecombineerd met reistips. Samen met een team van bloggers – stuk voor stuk reisexperts binnen hun eigen ‘niche’ – zorgt het inspiratieplatform er graag voor dat de lezers een geweldige vakantie beleven.

Zoals veel ondernemers startte Saskia haar platform uit eigen behoefte. “Ik vond het altijd lastig om een goed vakantieadres te vinden. ”Ik wil eerst geïnspireerd worden over waar ik naartoe kan en vervolgens wil ik daar dan ook een fijne accommodatie kunnen vinden. Zonder urenlang speurwerk.” Daarom creëerde Saskia August&July. 

‘Summer is a state of mind’ is jouw motto. Hoe zien we dat terug in de website?

”Dat zie je enerzijds visueel terug door de frisheid en het zomerse gevoel van de huisstijl. Maar anderzijds ook in de selectie van de adresjes. Ontspannen en vrij zijn, het gevoel waar de zomer voor staat is een belangrijk criterium voor alle adresjes die op de site komen.”

Welke soorten accommodaties kun je bij August&July vinden en waar bevinden die zich?

”Wij richten ons nu op adresjes in Europa. Daar reizen we als Nederlanders toch het meeste rond. We hebben vooral mooie boetiekhotels, leuke bed & breakfasts, vakantiehuizen en tipi tenten geselecteerd. De adresjes zijn niet te groot, maar ook niet te klein, authentiek en smaakvol ingericht. Betaalbaarheid is daarbij ook een belangrijke factor, de accommodaties variëren tussen de €80 en €200 per nacht. Je vindt bij ons niet de budgetadressen want dat zijn nou juist niet die pareltjes. En bij unlimited budget kun je echt overal wat vinden. Verder vinden we het belangrijk dat er genoeg leuks te doen is in de buurt, zo’n 10 – 15 minuten vanaf je plekje.”

Waarom ben je dit verzamelplatform gestart? Er zijn toch al genoeg websites waarop we hotels en vakantiehuizen kunnen boeken?

”Ik merkte steeds dat als ik mijn eigen vakantie ging boeken, ik het erg lastig vond om een goed vakantieadres te vinden. Als je op boekingswebsites komt, dan zie je letterlijk door de bomen het bos niet meer. Bovendien worden deze gedreven door commercie. Ik mis daar ook de inspiratie en de echt mooie (en betaalbare) accommodaties. Daarbij wil ik er op kunnen vertrouwen dat als je iets hebt gevonden, het ook echt geweldig is. Je hoeft dus niet weer reviews op alle platformen na te pluizen. Op bijna alle adresjes op August&July (dat zijn er nu zo’n 35 accommodaties) ben ik zelf, of zijn een van mijn kritische bloggers of vrienden geweest. Dat echte verzamelen zit er al vanaf kinds af aan in, ik maakte mijn eigen buurtkrant toen ik tien was. Ik knipte stukjes uit andere kranten en tijdschriften, plakte dat bij elkaar en mijn vader kopieerde het op zijn werk. De hele buurt had een abonnement.”

Hoe is het proces bij August&July vergaan?

”Ongeveer een jaar geleden heb ik het concept bedacht en ben ik begonnen met de huisstijl en eerste frames van de website. Pas vanaf maart dit jaar ben ik fulltime gestart om nieuwe adressen toe te voegen. Ik pluis alles uit en ik loop recensies na op de verschillende websites. Nu merk ik dat er ook steeds meer hotels komen die zichzelf aanmelden. Verder zijn we volop bezig met de content op het blog, een belangrijk onderdeel van onze site. We zijn niet alleen maar een lijst van vakantiehuizen.”

Wat onderscheidt August&July van websites als Eliza was Here, Origineelovernachten en BijzonderPlekje.nl?

”Wij vormen de combinatie van inspiratie en praktische informatie. We hebben zowel een blog als de zorgvuldig uitgezochte adresjes. De meeste andere platforms hebben een van beide.

Daarnaast is de authenticiteit van August&July belangrijk, wij worden niet gedreven door betaalde vermeldingen en alle adresjes zijn echt getest of aanbevolen. Bovendien zijn wij volledig in twee talen, Nederlands en Engels.” 

Je hebt jezelf gestoord aan de commercie van andere verzamelwebsites. Wat is jouw verdienmodel?

”Ik geloof vooral dat je met pure authentieke content het verschil moet kunnen maken. Ik geloof er niet in om op basis van de fees die hotels betalen, een geloofwaardig platform neer te zetten. Authenticiteit is duurzaam. Op den duur wil ik natuurlijk samenwerkingen aangaan met VVV’s en merken die met reizen te maken hebben.” 

Ik zag dat jullie al 17.000 Facebook fans hebben. Hoe komen jullie daaraan?

”August&July is doorgestart vanuit bijzondere-adresjes.nl. Dat biedt het voordeel dat we onze oude fans hebben kunnen verhuizen. Hierover hebben we hen natuurlijk ge-update en we hebben vooral terug gekregen dat ze hier heel blij mee zijn!” 

Je hebt nu een groep van bloggers om je heen verzameld die niche-adresjes tippen. Hoe heb je hen geselecteerd?

”Een aantal bloggers kende ik al en daarnaast heb ik via LinkedIn een oproep gedaan, die heeft wel 100.000 mensen bereikt. Ik heb mensen vooral geselecteerd op expertises en niches. Zoals de gezinssituatie en de reiservaring. Ik heb met iedereen een persoonlijk gesprek gehad. Laatst zijn we met z’n allen bij elkaar gekomen, regelmatig organiseren we workshops en bijeenkomsten.”

Als andere bloggers zich willen aanmelden als expert op August&July, wat moeten ze dan doen? 

”We zoeken nog bloggers die vooral expert zijn in Frankrijk en Duitsland. En een native Engels voor de internationale tak. Het gaat daarbij niet om de accommodaties alleen, maar ook regio’s en gebieden zijn belangrijk. Bloggers moeten het vooral leuk vinden om te schrijven en niet gedreven zijn om accommodaties te testen. Dat is ook iets wat ik niet beloof. Dit is een extra bijkomstigheid.” 

Wat zijn je eigen favorieten van het hele platform?

”Ik houd het meeste van boetiekhotels net buiten een stadje. Lastig om te kiezen uit een selectie van mijn eigen selectie. Ik waardeer vooral ook de rust, ik woon in het levendige Amsterdam. Daarnaast is het personeel en de gastvrouw voor mij ook heel belangrijk. Vandaar dat ik ga voor een fijn plekje op Palma, Mallorca. Posada Terra Santa is een finca aan de rand van het centrum. Authentiek van buiten en een prachtig design binnen. Precies wat past bij mij!”

Deze blog verscheen eerder op Ensannereist.nl.

Gepubliceerd door

Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).