Eerder deze maand werd bekend dat Vakanties.nl een investering van vijf miljoen euro heeft ontvangen. TravelNext vroeg Judith Eyck, medeoprichter en directeur van vakanties.nl, naar haar ambities en toekomstplannen voor het bedrijf.

Hoe is het idee van Vakanties.nl ontstaan?
“De eerste keer dat ik en Joost Romeijn (medeoprichter) met elkaar hebben gesproken over Vakanties.nl is ongeveer zeven jaar geleden. Ik werkte toen bij Sunweb als affiliate marketeer en Joost kwam naar mij toe en vroeg ik of een goed idee had voor de url Vakanties.nl. Ik was op dat moment nog heel erg jong en bezig met een carrière bij Sunweb in de online- en affiliate marketing. Dus mijn goede idee kwam nog niet verder dan een affiliate website, iets wat we niet wilden doen omdat we toch een eigen product wilden verkopen. Dat heeft een tijdje op de plank gelegen en ik ben bij Sunweb weggegaan om een groot team bij het e-commercebureau ISM aan te sturen. Uiteindelijk kwam ik weer met Joost in contact en hadden we het over Vakanties.nl in combinatie met dynamic packaging en daar zag ik ook toekomst in. We merkten dat veel bedrijven nog niet klaar waren voor datagedreven marketing en ze niet wisten wat ze met big data konden doen. Dus ik zei tegen Joost dat we ervoor moesten zorgen dat het vanaf de start een heel datagedreven bedrijf zou worden, omdat daar ontzettend veel kansen liggen. We hebben toen twee jaar geleden de knoop doorgehakt en is Vakanties.nl opgericht. Ik ben een half jaar lang bezig geweest om een plan te creëren en in januari 2018 zijn we live gegaan.”

Wat kunnen consumenten vinden op Vakanties.nl?
“We hebben een groot aanbod in hotels en vluchten en we kunnen dynamisch realtime de vluchten aan de hotels koppelen. Hierdoor hebben klanten heel veel vertrekmogelijkheden en kan je daarmee ook gemakkelijker de prijs vergelijken. Daarnaast verkopen we ook reizen van bijvoorbeeld TUI en Corendon, waardoor je alle opties op één plek kunt vergelijken en boeken.”

Doelgroep?
“We hebben geen specifieke doelgroep, want iedereen die op vliegvakantie wil naar het buitenland is in principe onze doelgroep. Maar we richten ons wel meer op de pakketreisklant die iets meer zekerheid zoeken en vaak op één plek blijven. Ons grootste onderscheidend vermogen zit in het feit dat we dynamische pakketten maken voor de massa, dat is er nog niet op deze manier. Aan de andere kant zijn we ook bezig met innovatie en zijn we onder andere bezig met het ontwikkelen van een chatbot, waardoor we de klantenservice klein kunnen houden. We zijn al aan het experimenteren met een digitale medewerker die zowel gesproken als tekstuele klantenservice kan doen. Als er klanten zijn met klachten dan wordt er uiteraard wel overgeschakeld naar een ‘menselijke’ medewerker, want een chatbot heeft geen emotie.”

Wat wil je bereiken met Vakanties.nl?
“We willen onze klanten hyperpersoonlijke aanbevelingen doen. Netflix is bijvoorbeeld heel goed in het aanbieden van een selectie aan films en series die jij als klant leuk kan vinden, dit verschilt per klant. Dit willen wij ook voor onze klant. We willen af van de grote grabbelton met 15.000 producten en terug naar de reisbureau-ervaring waar je kan aangeven wat je voorkeuren zijn en drie tot vijf persoonlijke voorstellen krijgt. Persoonlijke aanbeveling en benadering is iets wat we heel belangrijk vinden.”

Hoe doen jullie dat?
“We kunnen zien als mensen op onze site zijn waar ze op klikken en in geïnteresseerd zijn. Ons algoritme is op dit moment nog vrij algemeen, omdat we op dit moment nog meer gedragingen van de klant moeten gaan lezen zodat we nóg persoonlijker kunnen worden. Dat is ook onderdeel van de investering. We werken op dit moment samen met alle grote touroperators in Nederland en Duitsland, zoals TUI, Thomas Cook, Corendon, FTI, Alltours en veel van deze partijen vinden het interessant om te zien wat nu de verhouding is tussen dynamic packaging en de ‘statische’ pakketjes. We delen ook informatie met deze partijen over hoe we dynamic packaging zien ontwikkelen.”

Groeiplannen?
“We zijn al voor volgend jaar aan het kijken hoe we nog meer naar buiten kunnen treden. Dit proberen we vooral te doen via onlinekanalen als Facebook en Google. We willen stapsgewijs groeien en er in 2020 voor zorgen dat onze netto-opbrengsten hoger zijn dan de marketing kosten. In 2021 zou dat betekenen dat we volledige break-even zouden kunnen draaien en in 2022 onze eerste winst. Binnen vijf jaar willen we een van de grote OTA’s, al dan niet dé grootste van Nederland zijn. Ik vind het belangrijk dat je goede doelen voor jezelf stelt, daarom richten we ons eerst op de Nederlandse markt, maar we sluiten uitbreiding naar het buitenland niet uit als we ons businessmodel hier kunnen bewijzen. Er zijn veel bedrijven die richting de OTA-markt willen, maar die niet kiezen voor dynamic packaging, daardoor zijn we vrij uniek. Spelers als Booking.com en Google zijn partijen waar wij met Vakanties.nl eerder rekening moeten houden. Daarom willen wij veel persoonlijker zijn dan deze grote techreuzen.”