Weekendjeweg.nl’s Commercieel Directeur Ed Trentelman sprak met TravelNext. De aanleiding? Een van ’s lands eerste online aanbieders heeft zich in een nieuw jasje gestoken met een nieuwe website, huisstijl en identiteit. Grote aandacht is er voor inspiratie, niet alleen aan de voorkant, maar juist ook aan de achterkant van de site.

10 jaar zoeken en boeken

Het grootste verschil met nu en 10 jaar geleden is het aanbod; hotel met een treinrit of een hotel met een etentje, een mystery hotel; het draait allemaal om inspiratie en verleiding. In plaats van ons uitsluitend te richten op het verblijf en de bijbehorende upsell mogelijkheden, focussen we op combideals waarmee we ons onderscheiden van bijvoorbeeld uitgebreide zoek- en boekmodules zoals een Booking dat heeft.

We voeren allang de discussie niet meer hoe mooi een hotel eruit ziet (dat is een commodity geworden). De ontwikkelingen waar we ons nu over moeten buigen zijn die ontwikkelingen die betrekking hebben op de consument. Er wordt steeds korter voor vertrek geboekt, en een hotel vinden is niet spannend meer. Daarom heeft Weekendjeweg.nl gekozen voor een bredere oriëntatie dan enkel een verblijf.

Andere oriëntatie

Door acties en thema’s op de website zoek je niet gelijk naar een bepaalde stad en daarbinnen naar een hotel, maar word je uitgedaagd om eens iets anders te proberen. Aan de achterkant van Weekendjeweg.nl worden thema’s bedacht bij het aanbod, of wordt aanbod gezocht of geregeld bij de thema’s.

Een inspiratieplatform vraagt om een andere positionering in de markt dan een zoek- en boekplatform. Dat houdt in dat er actief marketinguitingen worden toegevoegd aan ieder product, gericht en getarget op publiek dat verrast wil worden met aanbod en prijs.

Thema’s worden gebaseerd op landelijke thema’s en evenementen, maar ook op seizoen en sfeer (zomer/kust), 3=2 (voordeel: drie overnachtingen voor de prijs van twee). Het continuvakantieonderzoek van NBTC NIPO Research is een goede basis om trends te bepalen waar Weekendjeweg.nl in mee kan gaan.

De keuze voor een app was vier jaar geleden actueel

Op een bepaald moment moet je keuzes maken. Wat wil de klant zien? Welke devices zijn leidend in de markt? En nog concreter: welke plaatjes wil de klant zien? De drijfveer om voor Weekendjeweg.nl een inspirerende en relevante site te ontwikkelen leek vier jaar geleden nog het beste ondersteund te worden met een app. Maar zoals nu blijkt, apps blijven ingewikkeld in de reiswereld: je moet telkens on top of mind zijn om die app door je consument regelmatig te laten openen. De website is nu daarom geheel responsive voor smartphone, mobiel en tablet.

De grootste challenges die we met de combideals (dynamic packaging) tegenkomen liggen in het proces zelf; het integreren van externe systemen zoals de treintickets en die systemen naadloos in elkaar over laten lopen. Op het juiste kanaal inhaken hoeft nog niet te zeggen dat je goed bezig bent.

weekendjeweg.nl

Statische en dynamische content

Ook voeren we testen uit voor het koppelen van content en bronnen; statische en dynamische content. Niet commerciële content zoals stadsinformatie is niet ingewikkeld aan de achterkant, maar events of actuele agenda’s zijn een toevoeging op de basiscontent van een stad en daarvoor zijn technische koppelingen nodig om automatisch te worden bijgewerkt. Zeker voor een website als Weekendjeweg.nl is een geactualiseerde agenda (als onderdeel van inspiratie) belangrijk.

Een mooi voorbeeld daarvan is het festivalprogramma in Den Haag. Dit voorjaar gedurende een aantal maanden vinden er allerlei events plaats. Daar moeten we naast het aanbieden van de dynamische content ook het aanbod bij bedenken: leveranciers en hotels. We werken dan nauw samen met citymarketing organisaties.

Succesvolste aanbod Weekendjeweg.nl

De belangrijkste stad voor Weekendjeweg.nl is Den Haag. Er zijn naast hotels in het centrum veel hotels aan de ring; sterk aanbod; schappelijke prijs; kust en shopping; bij uitstek de locatie om met de trein te bezoeken (combideal). In deze stad benutten we het package voordeel optimaal.