Het IAB en Deloitte komen voor het derde jaar met het online advertising spend report voor Nederland. De investeringen in online adverteren zijn in het eerste half jaar van 2012 gegroeid met 14,3% en bedroeg zo’n € 585 miljoen. In travel zijn de investeringen met 8% gestegen en behoort deze tot de top 4 stijgers, en in leisure is 3% meer geïnvesteerd ten opzichte van de eerste helft van 2011.

Het onderzoek laat zien wat de spenderingen zijn geweest in het afgelopen half jaar aan online advertenties ten opzichte van 2011. deze zijn met 14,3% gegroeid. “En dat is goed voor het begin van het jaar”, geeft Roel van Rijsewijk, Online Business Innovation van Deloitte, aan. “Het is een moeilijke tijd voor adverteerders in het algemeen.”

Veel van deze groei is weg te schrijven voor search, die een buitengewone groei van 22% zag in het eerste half jaar van 2012.

Tablets en smartphones

De verwachte groei van adverteren via tablets en smartphones blijft echter uit. Terwijl de gespendeerde tijd op de apparaten aan het exploderen is en de mogelijkheden van adverteren eindeloos zijn, komt het niet echt van de grond. Volgens Joris van Heukelom, van IAB is dat erg zonde, en zou er de komende maanden extra veel aandacht moeten zijn voor dit onderwerp.

Travel en Leisure

Travel staat hoog op het lijstje in de top stijgers dit eerste half jaar. Op de vierde plaats met een groei van 8% ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat travel ook volgend jaar een stijging zal kennen van 8%. Leisure moet het doen met een 9e plek met een groei van 3%.