Je zou denken dat Google genoeg geld verdient met hun core business, te weten; als zoekmachine bezoekers helpen met hun zoektocht naar relevante informatie. Maar wat als Google er ook belang bij heeft haar eigen websites bovenaan in de zoekresultaten te zetten? Kun je hier nog tegenop concurreren. Wil je nog wel geld in Google, je concurrent, steken?

Google Travel

Vorig jaar juli maakte Google al bekend dat het ITA (een leverancier van online vlucht- en vluchtprijzen informatie) wilde overnemen voor 700 miljoen dollar. Alleen die aankondiging was al goed voor veel commotie in de internationale reisbranche. Nu de ITA deal akkoord is gegeven door de Amerikaanse overheid, is iedereen in de reisbranche bang dat Google haar positie zal gaan misbruiken. Is die angst terecht? Natuurlijk.

Google claimt dat het de consument meer keuze en betere zoekmogelijkheden wil bieden op het gebied van vliegtickets. Ja, ja. Dat zou ik ook zeggen. Onzin natuurlijk, want er zijn al heel veel sites waar je eenvoudig en snel vluchten kunt vinden. In mijn ogen kun je hier niet omheen draaien. Google zoekt naarstig naar nieuwe mogelijkheden om nog meer geld te verdienen. Google wordt nu echt steeds meer de grootste bedreiging voor de (online) reisbureaus.

Kansen voor Facebook

Ik vermoed dat de ze bij Facebook heel blij zijn met deze ontwikkelingen. Het wordt tijd dat Facebook met een goed alternatief voor Google komt. Facebook heeft al meer dan 500 miljoen klanten dus de mogelijkheid hebben ze. Het zou me niet verbazen als Facebook binnen enkele maanden een geïntegreerde zoekmachine introduceert. Mijn zegen hebben ze.