Hipmunk is als travel website al in verschillende artikelen op TravelNext genoemd. Zo schijnt Wouter Blok regelmatig de website te checken om zijn ideale vakantie te plannen. Hipmunk is een OTA gericht op de visualisatie van vlucht resultaten; vergemakkelijkt het reserveren door in de resultaten vluchten, hotels en ratings te geven, zelfs Airbnb accommodaties weergeeft en daarnaast ook nog eens reisroutes zoals hoe je er met de trein komt. Sinds 2011 staat de website meer in de belangstelling, dit was omdat Google toen Google Flights introduceerde. Halleluja Hipmunk? 

Wat doen ze goed?

Tips en voorspellingen

Voor de zomer van 2015 maakte Hipmunk bijvoorbeeld de Summer tips & Predicitions. Trends, afkomstig uit eigen data en onderzoek die ze als OTA graag delen met hun publiek. En ja, daar staat ook in dat Amsterdam als bestemming in interesse daalt bijvoorbeeld (zie voorspelling nummer 9). Maar ook meer algemene trends die te maken hebben met economie en technologie.
tips and predictions Hipmunk

Fun fact: de mascotte

Een mascotte is zo oud als.. toch hebben ook diverse Nederlandse OTA’s een mascotte. Denk bijvoorbeeld aan de ‘guru van Holidayguru‘ of aan de ‘Genius uil van GeniusTravel‘. Hipmunk heeft de Hipmunk. Compleet met eigen bio en die wordt overal gecommuniceerd.

hipmunk

Content wise

En natuurlijk is Hipmunk ook op social media actief. Maar dan wel met blogs en leuke interviews, die net even anders dan anders zijn. Een social media strategie die inspeelt op de menselijke waarden van het merk, net zoals we dat van flightsearcher Paperflies op Facebook kennen. Dus er is een blog waarbij bijvoorbeeld bekende chefs gevraagd wordt naar hun vakantiebestemmingen. Daar worden natuurlijk links gemaakt naar pagina’s op de website, maar het is desalniettemin leuk om te lezen. Ook wordt er op de blogsite aandacht besteed aan meer ’technische’ blogs, waarin prijsverschillen zichtbaar worden en uitgelegd. Is het bijvoorbeeld slimmer om een huisje te huren of een hotel (qua ratings in de stad). Handige informatie waar de klant echt wat mee kan. Of van een heel ander kaliber: een zelf ontwikkelde free breakfast index die laat zien bij welke hotels en in welke steden, ontbijt in de prijs zit inbegrepen. Hipmunk kan dus perfect hokjes denken! Weten waar hun klanten over nadenken en spelen daar allemaal op in. Trend setten zou ik haast zeggen. Ze zitten natuurlijk ook op Instagram, waar ze foto’s regrammen van klanten.

Features en overzicht voor de user experience

Hipmunk gaat voor less is more. Standaard wordt zo’n 70% van de zoekresultaten niet weergegeven als je een vlucht zoekt zoals ik bijvoorbeeld deed, van Amsterdam naar Nice. Choice is less important than time. Rechts (nu buiten beeld) zie je naast het aantal retouren ook nog de vluchtopties dat nog in aanmerking komt, maar met langere vluchttijden of overstappen. Een kleine research onder Nederlandse OTA’s laat zien dat wij hier nog niet zo ver zijn, om een haast excel achtige verschijningsmethode van resultaten te hanteren. Is mainstream, herkenbaarheid en niet te moeilijk dan toch beter voor ons Europeanen of Nederlanders? Zijn het enkel de advanced reizigers die hiermee om kunnen gaan en laten we deze voorbeelden daarom achterwege?
featuresLess is more

Simplicity werkt dus in dit geval. Ik wordt aan de rechterkant niet verleid met banners en aanbiedingen, de tekst is nihil en ik hoef zelf niet al teveel na te denken over variabelen (zoals vertrektijd) waardoor ik bij veel OTA’s naar beneden moet gaan scrollen. Less is more in deze gebruikservaring.

Minimum prijs

Ook prettig: links bovenaan zie ik wat de goedkoopste prijs is voor het ticket. Weet ik direct in welke categorie ik ongeveer zit, en (zeker als je last-minute gaat) kan dat je bestemming alsnog veranderen.

Colour blocking in plaats van logo spamming

Kleurtjes in plaats van logo’s. Heerlijk. Ik hoef niet te lezen of ik met een vlucht van KLM, Transavia, Lufthansa of welke luchtvaartmaatschappij dan ook ga. Aan de kleuren zie ik effectief en snel (associatief) met welke airline ik te maken heb. Als dat me als gebruiker überhaupt al wat zou uitmaken. Voor een last-minute bijvoorbeeld zijn vertrektijden en de prijs veel belangrijker, die zie ik nu ook direct staan.

Deals en verrassingseffect

Dat secret trips, of trips waarmee we ons graag laten verrassen echt hyped en happening zijn, heeft Hipmunk ook begrepen op een net wat andere manier. Voor de USA (het bedrijf is immers gevestigd in San Fransisco) heeft Hipmunk een speciale pagina, waar je jouw dichtstbijzijnde vliegveld (of je hometown) kunt selecteren, en vervolgens verrast wordt met de deals. Dit is een totaal andere benadering dan wanneer je gewoon op een deal-pagina klikt en diverse deals te zien krijgt vanuit verschillende airports.

deals vanuit je hometown

Oke, in Nederland is dat ook wel wat lastiger, gezien de relatief weinige vliegvelden die we hebben. Maar we kunnen er wellicht wel wat van leren. Bijvoorbeeld: Een Nederlandse OTA die zegt, selecteer de stad waarin je woont, en dat de flight checker automatisch kijkt of jij, met jouw woonplaats niet toevallig een te gekke deal nabij je woonplaats in België of Duitsland kunt krijgen. Meedenken heet dat. Een probleem oplossen wat eigenlijk niet eens een probleem is, maar wel tot het verrassingseffect leidt.

Vergelijkingstool: ergens anders goedkoper?

Onder aan de zoekbalk naar je vlucht kun je dus aanvinken met welke OTA’s je de deals van Hipmunk wilt vergelijken. Niet alle OTA’s zijn in het rijtje vertegenwoordigd, maar toch. Ze gaan daarmee openlijk de eventuele concurrentiestrijd aan en zijn open in hun benadering. Transparantie voor de klant.

En natuurlijk: plannen

De consument en mobiliteit, daar hoeven we het niet meer over te hebben. Net als bijvoorbeeld Scratchpad van Expedia, kun je ook met de trip planner van HipMunk zoekopdrachten opslaan van hotels en vluchten, vanaf verschillende devices door in te loggen.

Ook kun je zoals hotels, vervoer en packagedeals regelen, maar dat is niet zozeer uniek en optimaal voor de gebruikservaring.

Is er een OTA die de combinatie van bovenstaande punten nog beter maakt? Ik ben benieuwd naar jullie ‘hidden treasures’ van travel websites.