• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB2013: Als DMO werken met travelbloggers? Bedenk goed wát je wilt en met wie

14 maart 2013 door Alexander Lamprecht

Tijdens een panel op de ITB in Berlijn gingen Reinhard Lanner (Salzburg State Tourist Office) , Mary Jo Manzanares (TBEX) en Kevin May (Tnooz) in op de pros en cons van het inzetten van travelbloggers voor marketen van je destinatie. Beth Whitmen (Wanderlust And Lipstick) heeft de discussie geleid. Key aan dit verhaal: Weet wat je wilt en zoek daar de juiste bloggers bij.

Bloggen geen must – wel een extra marketingkanaal

Op de vraag of Destination Marketing Organisaties met bloggers zouden moeten samenwerken roept niemand een nadrukkelijke ‘Ja’.

“Het zal moeten worden gezien als een aanvullend marketing kanaal en niet als alleenstaand medium”, aldus Kevin.

Mary voegt toe: “Men moet zich als DMO afvragen: Wat zijn de doelen die men wil bereiken? Wil men puur op verkoop sturen? Op welke manieren kan men deze doelen bereiken en passen bloggers hierbij? Draait het alleen om content?”

Reinhard geeft uit eigen ervaring aan: “Ook studenten raadplegen eerder reisvakbladen om reisplannen te maken, deze zoeken nog niet gelijk blogs op. Toch loopt print media terug en zijn we op zoek naar nieuwe afzetkanalen.”

Blogger als destinatie ambassadeur

Volgens Mary vervult een blogger een ambassadeursfunctie: “Dit is een belangrijke rol. Naast het screenen van de blog- en de bezoekstatistieken is het belangrijk de bloggers daadwerkelijk te leren kennen. Ze zullen namelijk de ‘voice’ van de bestemming worden. Men moet zich afvragen: Passen ze bij de bestemming- en de doelgroep, kan men goed met hun samenwerken, kan men hun vertrouwen? Tools kunnen hierbij een indicatie geven maar men moet ook daaromheen kijken.”

“Daarnaast is natuurlijk van belang dat ze goede schrijvers zijn en ook goed video- en beeldmateriaal aanleveren,” aldus Kevin. Reinhard geeft ook duidelijk aan dat het eenvoudig is om bezoek naar een website te sturen, maar het leveren van het juiste bezoek is veel meer van belang voor een DMO.

“Online content staat er voor eeuwen”

Volgens Mary mag men niet de waarde van online content onderschatten: “Online content is voor de eeuwigheid, traditionele print media belanden in de prullenpak. Het blijft je dus achtervolgen. Zorg dat je met de juiste content geassocieerd wordt, waar je ook mee geassocieerd wilt worden! Onderzoek daarom ook het SEO talent van een blogger, zodat de zoekresultaten van de betreffende blogs goed opkomen binnen organische zoekresultaten.”

Kevin vraagt zich echter de noodzaak van bloggers content af, hij stelt de vraag: “wat zie jij als je op google.de ‘Berlin’ intypt?” Dit dus:

berlin zoekresultaten google

“Naast de officiële Visit Berlin website en wikipedia komen er geen blogs bovenaan te staan. Vraag jezelf af: Wat voor een content verwacht je van de bloggers, engagement met de doelgroep is van belang. Ga een langere samenwerking met de bloggers aan om zo ook de blogs up-to-date te houden”, aldus Kevin. 

Best Practices met travelbloggers

Visit Jordan

Volgens de moderator Beth is op gebied van blogging de Visit Jordan campagne een referentievoorbeeld. Reinhard roept ook de casestudy Jordan als referentie. Maar is het zo een succes vanwege de kick-off of kan het alomvattend worden aangezien als een blogging succes?

The Best Job in the World

“Hoeveel meer fysiek bezoek er daadwerkelijk is gegenereerd door de verschillende campagnes is natuurlijk de vraag, die cijfers heb ik niet” aldus Kevin, “’The Best Job in the World’ campagne van Tourism Queensland was destijds een enorm succes. Achteraf gezien is wel te concluderen dat de campagne niet het verwachte bezoek naar Queensland bracht, maar wel een enorm branding effect met zich mee bracht.”

Flanders is a Festival

Een andere best-practice die Kevin is blijven hangen is ‘Flanders is a festival’, met een goede keuze in bloggers die afgestemd waren op de diverse muziek festivals. Het enige nadeel dat Kevin bij de campagne kon vinden: “De site was niet geoptimaliseert voor een tablet.”

Best practices van travelblogs

Tot de favoriete blogs van Reinhard behoren ‘die frühstückerinnen’ en ‘die Insiderei’. Beide zijn niche blogs. Die frühstückerinnen geeft goede tips om te ontbijten in Venen. De ‘Insiderei’ is een lifestyle blog en hier presenteren bloggers persoonlijke insider tips uit diverse regio’s ter wereld.

Blogger in residence is een project voor 2013 van de Salzburg International Summer Acadamy waar bloggers worden opgeroepen om verslag te maken van de Summer school activiteiten . In toekomst zal meer het engagement met bloggers over een langere periode belangrijk worden. Het gaat als DMO erom creativiteit te tonen.

Bloggers vs journalisten

Bloggers moeten zichzelf nog erg bewijzen, volgens Kevin komt dat omdat het een vrij nieuwe marketing kanaal is. In circa 2 jaar zal de hype rondom dit medium afnemen.

Reinhard gaat meer in op de verschillen tussen journalisten en bloggers. Volgens hem zijn journalisten meer gebalanceerd en bloggers handelen emotioneel, het gaat om het idee en het karakter van een persoon. Vaak ligt dat aan het feit dat journalisten worden betaald om een stuk te schrijven en te plaatsen. Bloggers worden in de meeste gevallen enkel getrakteerd op de reis en schrijven dan op basis van ervaringen en emoties.

Learnings voor je organisatie

Besef dat bloggen een aanvullende marketingkanaal kan zijn. Bekijk daarom eerst goed wat je uiteindelijke doel is met de inzet van bloggers.

Leer daarna de bloggers goed kennen: Welke niche bedienen zij en past dit bij je doelstellingen? Welke tone of voice hebben ze en past dat wel bij de bestemming en de beoogde  doelgroep? Kun je de persoon in kwestie vertrouwen, hoe gaat hij zij normaal gesproken met afspraken om? Hoe groot is hun invloed? Kunnen ze goed schrijven?

De best practices laten daarnaast zien dat bloggen voornamelijk een branding effect heeft en men niet direct van harde sales kan uitgaan. Bloggen staat nog in de kinderschoenen en het blijft ook op de ITB een hot topic, waarschijnlijk omdat het zo social is.

Afbeelding: ITB

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • ITB2013: NFC en destination marketing

    Afgelopen vrijdag was ik bij een sessie over NFC en destination marketing. Voor diegenen die…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding Tags: DMO, ITB Berlijn, itb berlin, travelblogging

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Persreizen gratis link of paid links? - TravelNext schreef:
    19 maart 2013 om 13:33

    […] keuze om meer je merk goed neer te zetten, Alexander had hierover vorige week al een interessante blogposting geschreven. Vanuit PR oogpunt krijg je op een eenvoudige manier snel en veel zichtbaarheid door het […]

  2. ITB: De samenwerking met een travelblogger in de praktijk - TravelNext schreef:
    20 maart 2013 om 13:51

    […] eerder heb ik op TravelNext beschreven waarom een DMO wel of niet samen moet werken met travelbloggers. Op de ITB in Berlijn heeft het […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Booking.com instagram KLM reizen Vakantiebeurs Facebook mobiel onderzoek TUI Airbnb Google hotels Expedia destinatiemarketing TripAdvisor reviews Social Media NHTV travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext