Tijdens een panel op de ITB in Berlijn gingen Reinhard Lanner (Salzburg State Tourist Office) , Mary Jo Manzanares (TBEX) en Kevin May (Tnooz) in op de pros en cons van het inzetten van travelbloggers voor marketen van je destinatie. Beth Whitmen (Wanderlust And Lipstick) heeft de discussie geleid. Key aan dit verhaal: Weet wat je wilt en zoek daar de juiste bloggers bij.
Bloggen geen must – wel een extra marketingkanaal
Op de vraag of Destination Marketing Organisaties met bloggers zouden moeten samenwerken roept niemand een nadrukkelijke ‘Ja’.
“Het zal moeten worden gezien als een aanvullend marketing kanaal en niet als alleenstaand medium”, aldus Kevin.
Mary voegt toe: “Men moet zich als DMO afvragen: Wat zijn de doelen die men wil bereiken? Wil men puur op verkoop sturen? Op welke manieren kan men deze doelen bereiken en passen bloggers hierbij? Draait het alleen om content?”
Reinhard geeft uit eigen ervaring aan: “Ook studenten raadplegen eerder reisvakbladen om reisplannen te maken, deze zoeken nog niet gelijk blogs op. Toch loopt print media terug en zijn we op zoek naar nieuwe afzetkanalen.”
Blogger als destinatie ambassadeur
Volgens Mary vervult een blogger een ambassadeursfunctie: “Dit is een belangrijke rol. Naast het screenen van de blog- en de bezoekstatistieken is het belangrijk de bloggers daadwerkelijk te leren kennen. Ze zullen namelijk de ‘voice’ van de bestemming worden. Men moet zich afvragen: Passen ze bij de bestemming- en de doelgroep, kan men goed met hun samenwerken, kan men hun vertrouwen? Tools kunnen hierbij een indicatie geven maar men moet ook daaromheen kijken.”
“Daarnaast is natuurlijk van belang dat ze goede schrijvers zijn en ook goed video- en beeldmateriaal aanleveren,” aldus Kevin. Reinhard geeft ook duidelijk aan dat het eenvoudig is om bezoek naar een website te sturen, maar het leveren van het juiste bezoek is veel meer van belang voor een DMO.
“Online content staat er voor eeuwen”
Volgens Mary mag men niet de waarde van online content onderschatten: “Online content is voor de eeuwigheid, traditionele print media belanden in de prullenpak. Het blijft je dus achtervolgen. Zorg dat je met de juiste content geassocieerd wordt, waar je ook mee geassocieerd wilt worden! Onderzoek daarom ook het SEO talent van een blogger, zodat de zoekresultaten van de betreffende blogs goed opkomen binnen organische zoekresultaten.”
Kevin vraagt zich echter de noodzaak van bloggers content af, hij stelt de vraag: “wat zie jij als je op google.de ‘Berlin’ intypt?” Dit dus:
“Naast de officiële Visit Berlin website en wikipedia komen er geen blogs bovenaan te staan. Vraag jezelf af: Wat voor een content verwacht je van de bloggers, engagement met de doelgroep is van belang. Ga een langere samenwerking met de bloggers aan om zo ook de blogs up-to-date te houden”, aldus Kevin.
Best Practices met travelbloggers
Visit Jordan
Volgens de moderator Beth is op gebied van blogging de Visit Jordan campagne een referentievoorbeeld. Reinhard roept ook de casestudy Jordan als referentie. Maar is het zo een succes vanwege de kick-off of kan het alomvattend worden aangezien als een blogging succes?
The Best Job in the World
“Hoeveel meer fysiek bezoek er daadwerkelijk is gegenereerd door de verschillende campagnes is natuurlijk de vraag, die cijfers heb ik niet” aldus Kevin, “’The Best Job in the World’ campagne van Tourism Queensland was destijds een enorm succes. Achteraf gezien is wel te concluderen dat de campagne niet het verwachte bezoek naar Queensland bracht, maar wel een enorm branding effect met zich mee bracht.”
Flanders is a Festival
Een andere best-practice die Kevin is blijven hangen is ‘Flanders is a festival’, met een goede keuze in bloggers die afgestemd waren op de diverse muziek festivals. Het enige nadeel dat Kevin bij de campagne kon vinden: “De site was niet geoptimaliseert voor een tablet.”
Best practices van travelblogs
Tot de favoriete blogs van Reinhard behoren ‘die frühstückerinnen’ en ‘die Insiderei’. Beide zijn niche blogs. Die frühstückerinnen geeft goede tips om te ontbijten in Venen. De ‘Insiderei’ is een lifestyle blog en hier presenteren bloggers persoonlijke insider tips uit diverse regio’s ter wereld.
Blogger in residence is een project voor 2013 van de Salzburg International Summer Acadamy waar bloggers worden opgeroepen om verslag te maken van de Summer school activiteiten . In toekomst zal meer het engagement met bloggers over een langere periode belangrijk worden. Het gaat als DMO erom creativiteit te tonen.
Bloggers vs journalisten
Bloggers moeten zichzelf nog erg bewijzen, volgens Kevin komt dat omdat het een vrij nieuwe marketing kanaal is. In circa 2 jaar zal de hype rondom dit medium afnemen.
Reinhard gaat meer in op de verschillen tussen journalisten en bloggers. Volgens hem zijn journalisten meer gebalanceerd en bloggers handelen emotioneel, het gaat om het idee en het karakter van een persoon. Vaak ligt dat aan het feit dat journalisten worden betaald om een stuk te schrijven en te plaatsen. Bloggers worden in de meeste gevallen enkel getrakteerd op de reis en schrijven dan op basis van ervaringen en emoties.
Learnings voor je organisatie
Besef dat bloggen een aanvullende marketingkanaal kan zijn. Bekijk daarom eerst goed wat je uiteindelijke doel is met de inzet van bloggers.
Leer daarna de bloggers goed kennen: Welke niche bedienen zij en past dit bij je doelstellingen? Welke tone of voice hebben ze en past dat wel bij de bestemming en de beoogde doelgroep? Kun je de persoon in kwestie vertrouwen, hoe gaat hij zij normaal gesproken met afspraken om? Hoe groot is hun invloed? Kunnen ze goed schrijven?
De best practices laten daarnaast zien dat bloggen voornamelijk een branding effect heeft en men niet direct van harde sales kan uitgaan. Bloggen staat nog in de kinderschoenen en het blijft ook op de ITB een hot topic, waarschijnlijk omdat het zo social is.
Afbeelding: ITB
2 reacties