Zijn de problemen van consumenten echt opgelost door sociale media of wordt het alleen maar een grotere brei aan informatie? Moeten we die brei niet juist ordenen om de consumenten een stapje verder te helpen? Dr Axel Jockwer gaf op de ITB in Berlijn een presentatie over het semantische web en waarom hij denkt dat dat de volgende revolutie is.

De sociale media revolutie

De sociale media revolutie gaat ontzettend snel en de customers invloed was bij die revolutie erg groot. Zij bepalen immers wat ze delen op sociale media. Via sociale media hebben klanten de mogelijkheid om hun mooie ervaringen te delen in de vorm van tekst of foto’s en hun vrienden tips geven, maar kunnen zij ook hun ongenoegen uiten naar reisorganisaties.

Reviews spelen een belangrijke rol

Zoals we al zo vaak hebben geroepen hechten consumenten steeds meer waarde aan aanbevelingen van like-minded-people. Die aanbevelingen worden steeds vaker in het openbaar gedaan via sociale netwerken als Twitter, Facebook en Tripadvisor. Deze reviews zijn van grote invloed op de plan- en boekfase van de consument. Vroeger deed men online of offline onderzoek en werd er daarna direct geboekt. Nu kunnen we onze beslissingen door anderen via reviews bevestigen voor onszelf of er voor kiezen om niet te boeken vanwege slechte reviews.

We willen reviews van mensen met dezelfde behoeften

Het probleem bij reviews is dat een review van elke willekeurige persoon kan zijn. We vinden aanbevelingen van de eerder genoemde like-minded-people veel waardevoller, mensen die dezelfde behoeften hebben als de lezer, op dezelfde manier reizen. Reviews kunnen namelijk door totaal verschillende personen geschreven worden waardoor het desbetreffende hotel veel beter of slechter uit de verf komt. Een klein voorbeeld:

Een hotel in Sunny Beach kan van een jongere een ontzettend hoge rating krijgen omdat er veel te doen is en de bar elke avond tot een uurtje of 6 open blijft. Een familie kan datzelfde hotel waarderen met één enkele ster omdat het te luidruchtig is en het zwembad altijd vol ligt met opgeschoten jongeren.

Door een review te lezen van een persoon die dicht bij de lezer staat worden de verwachtingen bevestigd en zijn ze van hoge waarde bij het beslissingsproces van de lezer. Hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen? Dr. Axel Lockwer geeft ons de oplossing: “het semantische web biedt ontzettend veel perspectief!”

De revolutie van het Semantische web

We oriënteren ons gemiddeld 9 uur lang en bekijken daarbij gemiddeld 30 websites voor we een vakantie boeken. Er is enorm veel content waar consumenten datgene wat voor hen  het meest waardevol is uit moeten filteren, een lastige taak. Het maakt de keuze voor een vakantie er niet makkelijker op voor consumenten. Volgens de Axel Jockwer is het aan reis- en gastvrijheidsorganisaties om de consument hier een stapje verder in te helpen. Om orde in de informatie-overload aan te brengen.

Volgens dr Axel Lockwer is het antwoord op bovenstaande probleem het semantische web, ook wel web 3.0 genoemd. Yocter legt het semantische web als volgt uit: Semantisch wil zoveel zeggen als “de betekenis lerend”. Het semantisch web zou je grofweg kunnen definiëren als een web van verbanden. Verbanden gelegd tussen informatie op het internet, waardoor nieuwe inzichten kunnen ontstaan.

Wat we willen is dat machines in staat zijn deze kennis voor ons op maat bij elkaar te brengen. Hiervoor dienen ze ‘begrip’ te krijgen van de informatie wie wij met zijn allen creëren. Zoals mensen weten dat een roos een bloem en een plant is, hebben computers ontologieën nodig om dit te snappen, schrijft Lex Slaghuis op Frankwatching.

Er moeten dus verbindingen worden gelegd voor de computer, zodat deze uit alle informatie de juiste kan filteren die voor ons van belang is.

Het semantische web bestaat al lang

Om verder te gaan op het eerder gegeven voorbeeld:

De jongere die een partyvakantie wil geeft zoekwoorden aan als: party, strand, plezier. Hij krijgt uit Google een aantal destinaties die passen bij deze specifieke wensen. Ook hotels worden op deze manier gekoppeld aan de zoekopdracht en wensen. Op deze manier worden enkel de bij het persoon passende hotel gevonden en getoond die van veel meer waarde is voor de consument. Hij krijgt namelijk heel andere resultaten dan iemand die gaat voor luxe, cultuur en kunst.

“Het semantische web is er al, en we staan aan de vooravond van een grote revolutie”, aldus dr Axel Jockwer. “Het semantische web helpt om bestaande informatie te structureren en toegankelijker te maken. Zo kunnen hotels bijvoorbeeld de juiste doelgroep targeten, omdat ze dan beter toegang hebben tot hun klantenbestand en de grote bult data die zij van hen hebben.”

Hij gaat verder: “Echter wordt er via sociale media van mensen tot mensen gecommuniceerd, die gebruiken een emotionele taal. Deze taal is voor mensen makkelijk te begrijpen, maar een computer kan dit nog niet gemakkelijk analyseren. Dat is de volgende stap in het semantische web.

Hoe zit het dan met die like-minded-people?

Natuurlijk is het van belang om te weten waar personen naar op zoek zijn en wat hun wensen en behoeften zijn. Een vraag uit het publiek is raak: Mijn vrienden weten exact wat ik leuk vind en waar ik warm voor loop. Hoe kan een computer voor mij beslissen waar ik geinteresseerd in ben?

Dr Axel Jockwer antwoordt: “Om een goed profiel van een persoon op te kunnen zetten wordt gebruik gemaakt van alle te vinden informatie van een persoon. Op die manier kan de computer een ontzettend interessant profiel van jou als gebruiker opzetten om er toch achter te komen wat je wensen en behoeften als reiziger zijn”.

Bart Broenink geeft in zijn Youtube filmpje een helder voorbeeld:

Schermafbeelding 2013-03-11 om 13.32.17

Bij het gebruiken van je eigen wensen en behoeften als kader om te bekijken wat anderen doen, moet ik als praktisch voorbeeld direct denken aan Facebook’s nieuwe Graph Search. Daarmee kan ik zien welke andere bestemmingen like-minded-mensen (tot op zekere hoogte, bijvoorbeeld: iemand die bijvoorbeeld ook graag naar Laos gaat en het land ook geliked heeft) mooi, interessant of bijzonder vinden. Daar kun je inspiratie uit halen of je huidige bucketlist bevestigen. Een heel duidelijk voorbeeld van hoe we nu in ons dagelijks leven gebruik maken van dit allesbelovende web 3.0.

Maar wat denk jij dat we over een x aantal jaar allemaal met het semantische web kunnen? Is het dé toekomst? Hoe zie jij privacy als issue?