Tijdens de ITB in Berlijn woonde ik een paneldiscussie bij over hoe de huidige jonge generatie op reis gaat, wat daarbij hun behoeften zijn en hoe met name hostels daar goed op in kunnen spelen. Jongeren willen tijdens hun reis interactie, lokale belevenissen en innovatie. Door hen in deze wensen te voorzien zullen ze terugkeren en positief over je merk praten met anderen.

Jongeren willen geen luxe, maar interactie

De jongeren die een bed in een hostel hebben gereserveerd weten waar ze komen”, zegt Carl Michel, Executive Chairman bij Generator Hostels, “zij verwachten daarom geen luxe van een vijfsterren hotel. Ze verwachten geen dagelijks verschoonde lakens of opgemaakte bedden.  Aan de accommodatie is het dan de taak om hen voor de prijzen die ze betalen zo goed mogelijk te bedienen en te luisteren naar de wensen van hun potentiële gasten.”

Faciliteer de interactie online en offline

“De meeste jongeren die op reis gaan willen meer dan een reisgids”, gaat Carl Michel verder, “zij willen de stad op een andere manier ontdekken. Ze willen interactie met de medereizigers. Daarom is het aan jou als accommodatie om deze mogelijkheid te bieden aan je gasten. Doordat accommodaties dit soort (fysieke en online) ontmoetingsplaatsen aanbieden waar jongeren met elkaar en locals in contact kunnen komen, wordt de beleving van de hele reis een stuk beter. Informeel en sociaal, daar draait het bij jongeren om.”

“Bij dit ontmoeten lopen offline en online sterk door elkaar bij jongeren. Jongeren halen hun informatie veel van hun peers via sociale media. Die informatie is veel meer up-to-date dan de informatie die reisbedrijven verspreiden. Sociale media zorgen er daarnaast voor dat jongeren andere likeminded reizigers of locals kunnen vinden. Door deze online verbindingen te leggen kan de offline ervaring sterk vergroot worden”, zegt David Chapman, Director General bij World Youth Student & Educational Travel Confederation.

Dirfk Föste, Director of Sales, Marketing & PR bij Ruf Reisen, vult daarbij aan: “Online media is voor de digital natives niets nieuws. Ze zijn gewend om via internet en sociale media te communiceren en in contact te komen met anderen. Het is dus geen verandering in het reisgedrag, ze nemen hun gewone gedrag mee op reis. We hebben dus te maken met een switch van communiceren, niet omdat de reiziger zelf veranderd, maar omdat deze digital natives in grote getalen op reis beginnen te gaan.”

De gehele reiscyclus wordt gedeeld op sociale media, be there!

Carl Michel: “Jongeren delen alles op sociale media, ze zijn op Facebook en delen daar alles over alle fasen van de reiscyclus. Tijdens het plannen, boeken, reizen en nagenieten delen ze hun ervaringen via sociale media. Het is aan bedrijven om op die sociale netwerken aan te geven: we zijn er voor je, kunnen je helpen bij vragen en kunnen je interessante sights aanbevelen. Dat werkt veel sterker dan traditioneel adverteren en maakt het veel persoonlijker.”

“Gebruik als organisatie daarbij wel de taal die de jongeren begrijpen”, vult Dirk Föste aan, “sluit aan en zorg ervoor dat je communicatie aangepast is aan het medium waar je mee communiceert, alleen dan zal het effectief zijn.”

Aan de andere kant is het ook heel waardevol dat klanten niet tegen jou, maar vooral tegen elkaar praten over je merk. Carl Michel: “Jongeren gaan veel liever ergens naartoe omdat hun vrienden zeggen dat ze er naartoe moeten gaan. Als hostel moet je daarom de interactie online faciliteren, je kunt ze niet dwingen positief over je te spreken, je kunt het alleen mogelijk maken om hen met elkaar over merk te laten praten. Geef hen die ruimte op sociale media en faciliteer dit. “

Hilmar Zum Buttel, Student International University of Applied Sciences in Bad Honnef, vult dit aan: “Brands krijgen veel reviews en friend-recommendations via het internet tegenwoordig. Zorg als organisatie dat je daar ook aanwezig bent. Kijk naar hoe de jeugd over je praat tegen hun vrienden en trek daar conclusies uit over hoe je jouw diensten kunt optimaliseren om hen het verblijf nog aantrekkelijker te maken.”

Niets is zo veranderlijk als de doelgroep jongeren

Met de jongere als doelgroep lijkt een marketeer een flinke taak te hebben. Dirk Föste legt uit dat zij hun doelgroep elk jaar weer opnieuw moet zien te bereiken: “Elke jongere kent jaarlijks een grote verandering in gedrag, wensen en behoeften. Daarom is het van belang dat je deze leeftijdsgroep een jaar later op een andere manier benadert dan je dat daarvoor deed, ze hebben immers andere gedragingen, zijn op andere platformen te vinden en communiceren anders. Als je als organisatie succesvol wilt zijn bij deze groep, dan moet je constant blijven onderzoeken hoe de doelgroep zich gedraagt en waar de doelgroep zich bevindt. Het is voor organisaties als die van ons zaak om mee te veranderen met onze doelgroep.”

TravelBird en Airbnb (ITB)