• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB2013: Jongeren willen interactie met andere reizigers en locals, onder andere via sociale media

8 maart 2013 door Annelies Hulshof

Tijdens de ITB in Berlijn woonde ik een paneldiscussie bij over hoe de huidige jonge generatie op reis gaat, wat daarbij hun behoeften zijn en hoe met name hostels daar goed op in kunnen spelen. Jongeren willen tijdens hun reis interactie, lokale belevenissen en innovatie. Door hen in deze wensen te voorzien zullen ze terugkeren en positief over je merk praten met anderen.

Jongeren willen geen luxe, maar interactie

De jongeren die een bed in een hostel hebben gereserveerd weten waar ze komen”, zegt Carl Michel, Executive Chairman bij Generator Hostels, “zij verwachten daarom geen luxe van een vijfsterren hotel. Ze verwachten geen dagelijks verschoonde lakens of opgemaakte bedden.  Aan de accommodatie is het dan de taak om hen voor de prijzen die ze betalen zo goed mogelijk te bedienen en te luisteren naar de wensen van hun potentiële gasten.”

Faciliteer de interactie online en offline

“De meeste jongeren die op reis gaan willen meer dan een reisgids”, gaat Carl Michel verder, “zij willen de stad op een andere manier ontdekken. Ze willen interactie met de medereizigers. Daarom is het aan jou als accommodatie om deze mogelijkheid te bieden aan je gasten. Doordat accommodaties dit soort (fysieke en online) ontmoetingsplaatsen aanbieden waar jongeren met elkaar en locals in contact kunnen komen, wordt de beleving van de hele reis een stuk beter. Informeel en sociaal, daar draait het bij jongeren om.”

“Bij dit ontmoeten lopen offline en online sterk door elkaar bij jongeren. Jongeren halen hun informatie veel van hun peers via sociale media. Die informatie is veel meer up-to-date dan de informatie die reisbedrijven verspreiden. Sociale media zorgen er daarnaast voor dat jongeren andere likeminded reizigers of locals kunnen vinden. Door deze online verbindingen te leggen kan de offline ervaring sterk vergroot worden”, zegt David Chapman, Director General bij World Youth Student & Educational Travel Confederation.

Dirfk Föste, Director of Sales, Marketing & PR bij Ruf Reisen, vult daarbij aan: “Online media is voor de digital natives niets nieuws. Ze zijn gewend om via internet en sociale media te communiceren en in contact te komen met anderen. Het is dus geen verandering in het reisgedrag, ze nemen hun gewone gedrag mee op reis. We hebben dus te maken met een switch van communiceren, niet omdat de reiziger zelf veranderd, maar omdat deze digital natives in grote getalen op reis beginnen te gaan.”

De gehele reiscyclus wordt gedeeld op sociale media, be there!

Carl Michel: “Jongeren delen alles op sociale media, ze zijn op Facebook en delen daar alles over alle fasen van de reiscyclus. Tijdens het plannen, boeken, reizen en nagenieten delen ze hun ervaringen via sociale media. Het is aan bedrijven om op die sociale netwerken aan te geven: we zijn er voor je, kunnen je helpen bij vragen en kunnen je interessante sights aanbevelen. Dat werkt veel sterker dan traditioneel adverteren en maakt het veel persoonlijker.”

“Gebruik als organisatie daarbij wel de taal die de jongeren begrijpen”, vult Dirk Föste aan, “sluit aan en zorg ervoor dat je communicatie aangepast is aan het medium waar je mee communiceert, alleen dan zal het effectief zijn.”

Aan de andere kant is het ook heel waardevol dat klanten niet tegen jou, maar vooral tegen elkaar praten over je merk. Carl Michel: “Jongeren gaan veel liever ergens naartoe omdat hun vrienden zeggen dat ze er naartoe moeten gaan. Als hostel moet je daarom de interactie online faciliteren, je kunt ze niet dwingen positief over je te spreken, je kunt het alleen mogelijk maken om hen met elkaar over merk te laten praten. Geef hen die ruimte op sociale media en faciliteer dit. “

Hilmar Zum Buttel, Student International University of Applied Sciences in Bad Honnef, vult dit aan: “Brands krijgen veel reviews en friend-recommendations via het internet tegenwoordig. Zorg als organisatie dat je daar ook aanwezig bent. Kijk naar hoe de jeugd over je praat tegen hun vrienden en trek daar conclusies uit over hoe je jouw diensten kunt optimaliseren om hen het verblijf nog aantrekkelijker te maken.”

Niets is zo veranderlijk als de doelgroep jongeren

Met de jongere als doelgroep lijkt een marketeer een flinke taak te hebben. Dirk Föste legt uit dat zij hun doelgroep elk jaar weer opnieuw moet zien te bereiken: “Elke jongere kent jaarlijks een grote verandering in gedrag, wensen en behoeften. Daarom is het van belang dat je deze leeftijdsgroep een jaar later op een andere manier benadert dan je dat daarvoor deed, ze hebben immers andere gedragingen, zijn op andere platformen te vinden en communiceren anders. Als je als organisatie succesvol wilt zijn bij deze groep, dan moet je constant blijven onderzoeken hoe de doelgroep zich gedraagt en waar de doelgroep zich bevindt. Het is voor organisaties als die van ons zaak om mee te veranderen met onze doelgroep.”

TravelBird en Airbnb (ITB)

Gerelateerde Berichten

  • D-reizen start vakantieadvies via sociale media

    D-reizen start een pilot met het geven van vakantieadvies via sociale media. De reisorganisatie biedt…

  • Jongeren op vakantie
    ITB2013: Jongeren willen basisbehoeften gratis, voor added value willen zij best betalen

    Tijdens de ITB 2013 in Berlijn heb ik een sessie bijgewoond over jongeren en hun…

  • The future of airline websites
    Indonesische airlines in sociale media [infographic]

    Indonesie is ’s werelds grootste eilanden staat en kent maar liefst 17.500 eilanden. Het is…

Categorie: Online PR en branding, Travel Events Tags: ITB Berlijn, jongerenmarketing

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. ITB: Jongeren willen basisbehoeften gratis, voor added value willen zij best betalen - TravelNext schreef:
    13 maart 2013 om 09:12

    […] tijdens hun vakantie vooral mensen willen ontmoeten en hier sociaal actief mee willen zijn, Annelies schreef hier al eerder een blog over op TravelNext. Die interactie is het doel van hun vakantie of reis. Ze willen niet op vakantie omdat jij de […]

  2. ITB: Verwachtingen van studenten aan werkgevers in de hotellerie schreef:
    21 maart 2013 om 09:55

    […] de ITB is men uitgebreid ingegaan op de jonge generatie en hun behoeftes als het gaat om reizen. Annelies Hulshof en Lars Boom zijn in eerdere blogposts ingegaan op de nieuwe generatie reizigers. Echter, hebben […]

  3. Een local als reisspecialist en boeker. Nieuwe dimensie van social travel? - TravelNext schreef:
    24 januari 2014 om 16:51

    […] van diverse apps (mobiel) en websites (online), tips en adviezen van hun peers kunnen krijgen. Interactie en vertrouwen zijn daarbij belangrijke mechanismen. Peers kunnen onderverdeeld worden in verschillende […]

  4. Inspiratie sessie 01: Ben jij klaar om de toekomst van je bedrijf opnieuw uit te vinden? - TravelNext schreef:
    13 februari 2014 om 15:32

    […] de hobby van je consument, een trend die ook wel Peer-to-Peer of Sharing Economy wordt genoemd. Locals nemen een steeds belangrijkere plek […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Google KLM NHTV Facebook Expedia instagram TripAdvisor Vakantiebeurs TUI onderzoek mobiel reizen Airbnb Booking.com reviews travel Social Media destinatiemarketing technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring