• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Je klant gericht targeten met ads via verschillende devices (Facebook Travel)

1 december 2015 door Marian van der Ent

Dorianne Richelle (Travel Lead EMEA) van Facebook heeft in haar presentatie op Eye for Travel technieken laten zien die Facebook te bieden heeft op het gebied van mobile advertising. Zo biedt Facebook allerlei tools om de consument ‘persoonlijk’ te blijven volgen en daar handig op in te spelen via verschillende devices. Geen data verzamelen met cookies, maar data van ‘real people’.

GFK onderzoek

Mensen staan open voor inspiratie van adverteerders

Het is handig om advertenties te plaatsen waar de consument ze ook wil zien. Dat dat steeds meer op de eigen mobile phone is laat ook recent (oktober 2015) onderzoek zien dat Facebook samen met GFK heeft gedaan onder Nederlandse boekers van korte vakanties (2-4 nachten) naar hun ‘Travel Path to Purchase’. Ten eerste staat deze groep boekers open voor inspiratie via advertenties. Goede ideeën (32%) en proactieve hulp door adverteren van reisaanbieders tijdens hun zoektocht (44%) zijn welkom.

De kansen voor korte vakanties

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ongeveer 77% nog niet alle onderdelen van de reis heft bepaald. Zo’n 62% weet nog niet bij welke reisaanbieder ze gaan boeken en 43% weet nog niet waar ze naar toe gaan. De loyalteit blijkt beperkt te zijn, want 78% staat open voor een boeking bij een nieuwe reisaanbieder. Ten tweede wordt door 64% van de mensen naar informatie gezocht via mobile.

Untapped Mobile Opportunity

Uit het onderzoek blijkt dat slechts een beperkt gedeelte van het marketing budget in Nederland wordt besteed aan mobile. Het grootste gedeelte wordt nog steeds uitgegeven aan de traditionele marketingkanalen. Volgens Dorianne strugglen marketeers met de volgende drie vraagstukken;

  1. Marketeers geloven niet dat de impact van het scherm van een smartphone hetzelfde effect geeft als een advertentie op een televisiescherm.
  2. Er kan niet of nauwelijks getarget worden op mensen in verschillende fases van de funnel.
  3. Mobiel is niet goed te meten.

Om aan te tonen dat juist mobiel dichtbij en persoonlijk adverteren mogelijk maakt geeft Dorianne inzicht in de unieke features:

  1. Real People marketing ook op mobiel  

Een mobiele telefoon is altijd bij de hand en wordt gebruikt voor informatie, ontspanning etc. Het scherm is weliswaar klein, maar wordt op korte afstand bekeken. Mobiel kan gezien worden als een verlengstuk van de identiteit en is daardoor zeer persoonlijk. Het is daarom belangrijk om met gerichte advertenties te komen. Facebook maakt dat mogelijk door de grote hoeveelheid data, die zij hebben verzameld van de consument. Door deze data worden (potentiële) consumenten ineens ‘real people’ in plaats van cookies. Je ziet namelijk wat ze liken, waar hun interesses zijn, waar ze inchecken, hun leeftijd, geslacht, woonplaats. De data is eigenlijk gigantisch. Ook kan er via Custom Audiences de segmentatiegegevens van eigen consumenten naast die van Facebook worden gelegd om relevante doelgroepen en bijbehorende behoeften op te sporen, zodat de ads relevant en gewild zullen zijn. Het is nu ook al zo dat de advertenties kunnen worden uitgeschakeld door Facebookgebruikers als ze deze niet meer in hun timeline willen zien verschijnen. Dit kan door rechtsboven op het kruisje te klikken ‘advertentie verbergen’.

demo, social, personal, custom2. Persoonlijk targeten

Als we kijken naar mobiel en desktop tactieken in de praktijk dan zijn er 2 belangrijke periodes te onderscheiden. Awareness & consideration vesus evaluation & conversie. In de eerste periode worden mensen bereikt via mobiel of desktop door foto en video stories in te zetten, om aandacht te trekken en te inspireren. In de tweede fase wordt mobiel of desktop ingezet om actief conversies te realiseren met advertenties, met een link naar de mobiele website en app. Door gericht de data van Facebook te gebruiken komen de advertenties terecht bij de juiste doelgroepen (zoals demografisch geselecteerd of op basis van interesses, de eigen CRM database of mensen die qua profiel lijken op je consumenten), ook wel ‘Reach’ genoemd. En daarnaast in de goede frequentie (Frequency). Daarbij is het mogelijk om meerdere posts in een bepaalde volgorde te plaatsen, waarna deze vanzelf worden verzonden (Ad Sequencing). Op deze manier kan  goed worden ingespeeld op de bewegingen van de consument in de funnel. mobile strategy in the funnel

use of facebook3. Views

Op mobiel werken cookies minder goed, omdat die geen rekening houden met page views, terwijl zo’n 65% van de conversie op desktop plaatsvindt nadat op mobiel is gekeken. Om toch de impact van advertenties op mobiel te kunnen bepalen heeft Facebook de ‘Conversion Lift‘ techniek ontwikkeld.

De techniek werkt als volgt;

  1. Als een Facebook campagne wordt gestart worden er testgroepen  gemaakt die de advertenties van een Facebook campagne wel/niet zullen zien
  2. De adverteerder deelt de conversie data van de campagne met Facebook. Deze data kan bijvoorbeeld worden verkregen met de Facebook Custom Audiences pixel, conversion pixel of veilige point-of-sale (POSD) data.
  3. Facebook bepaalt de extra lift door de conversie data van de campagne met betrekking tot de testgroep te vergelijken met de controle groepen.
  4. De resultaten van deze vergelijking komen ter beschikking via de Ads Manager.

Er worden dus 2 groepen gemaakt die aan dezelfde advertenties worden blootgesteld, waarbij 1 groep ook nog de Facebook advertentie te zien krijgt. Vervolgens wordt de convesie lift gemeten in online en offline conversies.

Top tips om het meeste te halen uit die inzichten

  1. Inspireer op mobiel, converteer op de desktop
  2. Meet de inzichten door verschillende devices, laat kliks los
  3. Bereid je voor op de volgende stap: maak mobiel boeken een simple ervaring

Gerelateerde Berichten

  • Pharos Reizen van ANWB op Pinterest
    Hoe gebruiken consumenten social media bij het vinden van hun volgende vakantie?

    We weten het allemaal dat het reisbureau steeds minder wordt gebruikt voor het oriënteren en boeken van…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • Update Facebook veranderingen: gesplitste advertenties en de nieuwe bedrijfspagina’s

    Zoals je wellicht gehoord (of al gezien) hebt, heeft Facebook afgelopen week de advertentie structuur…

  • Pharos Reizen van ANWB op Pinterest
    Hoe gebruiken consumenten social media bij het vinden van hun volgende vakantie?

    We weten het allemaal dat het reisbureau steeds minder wordt gebruikt voor het oriënteren en boeken van…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • Update Facebook veranderingen: gesplitste advertenties en de nieuwe bedrijfspagina’s

    Zoals je wellicht gehoord (of al gezien) hebt, heeft Facebook afgelopen week de advertentie structuur…

Categorie: Facebook, Social media Tags: Eyefortravel, Facebook, Facebook travel

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM TripAdvisor Facebook Social Media onderzoek Airbnb destinatiemarketing technologie NHTV Vakantiebeurs travel Google TUI reviews Booking.com Expedia instagram reizen hotels mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring