Jewel Changi Airport (Jewel) in Singapore opent op 17 april 2019 haar deuren en opent daarmee, zoals de luchthaven zelf beschrijft, een multidimensionale toeristische bestemming. Ontworpen onder leiding van de wereldberoemde architect Moshe Safdie, zal het uiterlijk van Jewel een karakteristieke koepelvormige gevel van glas en staal bevatten. Het complex wordt gekenmerkt door de weelderige Forest Valley en de majestueuze Rain Vortex, omringd door meer dan 280 winkels en eetgelegenheden. 1,3 miljard dollar is in het project gestoken.

Het begon met de noodzaak om de capaciteit van Changi Airport’s Terminal 1 en de openluchtparkeergarage uit te breiden. Dit leidde tot een strategische visie om met Jewel Changi Airport’s positionering als een toonaangevende hub wereldwijd en haar aantrekkingskracht als een tussenstop voor reizigers te vergroten. Het verbluffende resultaat is een mengelmoes van tuinen, attracties, winkels, restaurants, een hotel en faciliteiten ter ondersteuning van de luchthavenactiviteiten.

Forest Valley is een adembenemende ‘indoor garden’ met maar liefst vier verdiepingen. Met meer dan 2.000 bomen en 100.000 planten en struiken en ’s werelds hoogste indoor-waterval (Rain Vortex) in het middelpunt. Met twee verschillende wandelpaden is Forest Valley te verkennen. Als het buiten donker wordt verschijnt er op de 40 meter hoge waterval een spectaculaire licht- en geluidsshow.

Bij de opening van Jewel op 17 april kunnen bezoekers uitkijken naar onder andere de grootste Nike store in Zuidoost-Azië. Het complex telt meer dan 280 winkels en eetgelegenheden, waarvan 60 procent nieuw is voor Changi. Jewel heeft ook merken aangetrokken die nog niet eerdere in Singapore gelokaliseerd waren, waaronder Shake Shack, Pokemon, Laderach en Burger & Lobster. Voor de kleintjes is er een speeltuin met glijbanen, springnetten en doolhoven. Discovery Slides is niet alleen een artistieke sculptuur met een 6,5 meter hoog observatiedek van waaruit je de Forest Valley en Rain Vortex kunt bekijken, maar biedt ook vier glijbanen van verschillende hoogtes. Het complex biedt onderdak aan de eerste YotelAir in Azië, die op 12 april in gebruik wordt genomen, met 130 cabines die per uur geboekt kunnen worden voor minimaal vier uur.

Reizigers verwachten steeds meer faciliteiten, niet alleen op de bestemming maar ook al tijdens de reis. Ook luchthavens moeten aantrekkelijk blijven voor reizigers. Nu weten we dat Singapore al jaren voor loopt als het aankomt op het combineren van stad en natuur en met dit nieuwe complex zullen ze elke behoefte van de reiziger voldoen en het toonbeeld van luchthavens veranderen, maar of dit de standaard gaat worden? Wat denk jij?

Foto’s: (c) Jewel Changi Airport Devt.