Online hotelprijsvergelijker Weliketoshare lanceert een nieuwe manier van doneren. Een manier van doneren die niets extra kost. Voor iedere hotelovernachting geboekt via weliketoshare.com doneert Weliketoshare een vast bedrag aan een goede doelen project naar keuze van de boeker. Tijd dus om wat dieper in dit nieuwe concept te duiken.

Weliketoshare is opgericht in 2014 en vergelijkt meer dan 600.000 hotels wereldwijd. De hotelprijsvergelijker werkt samen met de grootste hotel aanbieders en biedt zo een internationale dekking van hotels. Samenwerkingsovereenkomsten zijn er onder andere met Booking.com, Expedia en Hotels.com. De maatschappelijke hotelprijsvergelijker vindt dat een lage prijs eenvoudig is te combineren met automatisch goed doen. Daarom doneert Weliketoshare per hotelovernachting een vast bedrag van haar inkomsten.

Samenwerking met goede doelen

Hiernaast heeft Weliketoshare samenwerkingsovereenkomsten met A-merken goede doelen organisaties zoals Het Nationaal Ouderenfonds, Oxfam Novib en het Nederlandse Rode Kruis. Alle donaties gaan naar concrete projecten. “Want”, aldus mede oprichtster Leontine Spuijbroek, “het is essentieel om onze boekers concrete voortgang van ’hun’ projecten te tonen, zodat ze weten dat donaties goed worden besteed en ook echt verschil maken. Zo kan een weekend Parijs dus leiden tot donaties aan bijv. rampenpreventie in Guatemala. Wij zien het dan zo: jij een overnachting voor de beste prijs, zij een veilige plek bij een overstroming.”

Hoe werkt het?

”Wij zitten nu op een donatie van 2€ per kamer per overnachting”,  vult Nicolette Salden aan. ”Ons streven is deze donatie te verhogen zodra dit financieel haalbaar is. Omdat we net starten is de 2€ rechtstreeks uit onze inkomsten nu het maximaal haalbare om financieel gezond te blijven. We willen hier via onze website zo helder en transparant mogelijk over blijven communiceren.

Achter de schermen werkt het als volgt: wij hebben contracten met de grotere Online Travel Agents waardoor wij toegang hebben tot hun data en hotelaanbod. De afgelopen 1,5 jaar is hard gewerkt aan een platform waar al deze data wordt gekoppeld. Hieruit volgt vervolgens het prijsvergelijk dat de consument ziet. Na het kiezen van een goede doelen project wat wij als Weliketoshare mogen gaan steunen, kan de consument vervolgens boeken.”

Kun je met dat bedrag veel bijdragen?

”Ik ben het met je eens; met 2 € kun je niet veel bijdragen. Aan de andere kant: alle beetjes helpen. Vijf overnachtingen zijn zomaar 10€ die door de consument gratis worden gedoneerd. Waarom zou je dit als consument niet doen?Bovendien gaan wij uit van groeiende volumes waardoor we zo snel mogelijk het vaste bedrag per kamer per overnachting willen gaan verhogen.

Wij hebben overigens bewust gekozen voor donaties aan concrete projecten, zodat consumenten ook kunnen zien welke voortgang met hun overnachtingen wordt geboekt. Dus bijvoorbeeld: hoeveel uitjes voor ouderen hebben we al met elkaar gerealiseerd? Transparantie hierover vinden wij essentieel. Daarom willen we dit op korte termijn op onze website en via nieuwsbrieven communiceren. Ten slotte zijn de projecten allemaal onderdeel van A-merken goede doelen organisaties met de verschillende vereiste certificeringen.”

Welke trends en ontwikkelingen hebben jullie in de gaten gehouden?

”Ons idee is geboren vanuit de kennis dat fondsenwerving steeds lastiger wordt en de goede doelen sector behoorlijk onder druk staat. Denk hierbij ook aan recentelijke negatieve publiciteit rondom Alpe d’ Huzes en A.L.S. die de sector als geheel niet helpen.Hiernaast zagen wij ook in onze directe omgeving stichtingen waar de geldstroom om goed te doen echt een issue is. Met onze kennis en achtergrond was dit idee dus al snel geboren.

Kort gezegd denken wij een hele simpele en eenvoudige manier te hebben gevonden om met elkaar goed te doen:”

Weliketoshare is eigelijk een prijsvergelijker 2.0:  het concept biedt niet alleen de laagste prijs, maar ook funding voor goede doelen plus een goed gevoel voor de consument. Een optimale win-win situatie dus.

Het concept heeft potentieel voor een community ‘waar je bij wilt horen’ en waar je je goed voelt over je boeking.