Eerder dit jaar lanceerde Facebook haar Graph Search al in de BETA versie, maar over hopelijk niet al te lange tijd mogen ook wij ons wagen aan het zoeken tussen alle data van Facebook. Graph Search laat gebruikers Facebook gebruiken als een zoekmachine, waarbij de zoekresultaten bestaan uit Facebook likes, foto’s, video’s en persoonlijke informatie. Ook voor hotels betekent dit een nieuwe stap, zo geeft Vizergy aan. Geen verspilde tijd om je hier als hotel vast op voor te bereiden, toch?!

Facebook Graph Search

Elke persoon krijgt unieke zoekresultaten te zien, omdat deze gebaseerd worden op de locatie en vrienden en pagina’s die in hun netwerk zitten. Tijdens het travel shoppen, kan de Facebook Graph Search nog wel eens interessante uitkomsten bieden. Graph Search maakt volgens Lee McCabe (interview met Skift), Facebook’s head of travel, gebruik van ‘the wisdom of friends’. En dat lijkt een logische stap na de reisgidsen, meta-search engines en the wisdom of the crowd door middel van reviews. Nu zijn het je vrienden die hun tips aan je doorgeven:

Zo kan een consument bijvoorbeeld zoeken naar: “Hotels in Amsterdam waar mijn vrienden zijn geweest”, waarbij elke van zijn of haar vrienden omhoog komt die heeft ingechecked bij een Amsterdams hotel. Elke like of check-in wordt hiermee in feite een postieve review voor je hotel en komt naar boven bij zoekopdrachten die voor jouw hotel van belang zijn. Voor nu staan alleen hotels nog op de planning om ingevoegd te worden in Search Graph, voor andere sectoren, zoals luchtvaart en cruises staat dit vooralsnog niet in de planning, zegt Lee tegen Skift.

Uitbreidingen

Maar, Lee geeft toe dat dit misschien niet genoeg zal zijn, misschien zijn namelijk niet al je vrienden even gewend om te reizen of weten ze veel over bepaalde destinaties. Daarvoor zal Facebook de Graph Search uitbreiden en het mogelijk maken om met andere social signals te zoeken. Lee noemt hierbij friends-of-friends en look-alikes. We zouden hierbij dan misschien kunnen denken aan vrienden van vrienden die hetzelfde reis-gedrag als jij hebben.

Lee geeft ook aan dat bestaande sociale sociale reisnetwerken als TripAdvisor en Gogobot zeker nog van groot belang zijn in de inspiratie- en boekfase van de consument. Door middel van een Facebook API kunnen zij hun eigen content namelijk personaliseren en meer relevant maken voor de reiziger.

Wat kunnen hotels nu doen?

Natuurlijk wil je als hotel bovenaan staan wanneer iemand in Search Graph op zoek is naar een hotel in jouw regio.

  • Zorg ervoor dat je een Facebookpagina hebt waarbij de informatie klopt (klopt je adres, ben je een hotel enz.)
  • Vraag gasten om je pagina te liken of in te checken (je kunt ze daar ook voor belonen: Geef ze bijvoorbeeld korting op een nieuwe overnachting of een activiteit in de buurt. Een uur gratis internet, korting op een geweldige lunch in dat leuke eettentje om de hoek. Of verzin een andere leuke actie..)
  • Foto’s spelen een belangrijke rol in de Facebook Graph Search, zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden (hotelnaam, destinatie) koppelt (door middel van taggen of in de omschrijving) aan je eigen foto’s en de foto’s die gasten van je hotel nemen.

Het is geen overbodige luxe om bovenstaande punten nu al op orde te maken. Dat geeft misschien nét dat streepje voor wanneer het ook in ons land mogelijk wordt om inspiratie op te doen aan de hand van likes en checkins van onze online-vrienden.

http://youtu.be/SD951tHz38g

Bron: Vizergy, Skift