De prijs, ligging en foto’s bij de beschrijving van het hotel en recensies van gasten zijn de belangrijkste factoren die bepalen of Nederlanders voor een hotel kiezen. Of er een wekdienst, zwembad of sauna aanwezig is, staat onderaan de wensenlijst. Het minste belang hechten Nederlanders aan het mogen roken op de kamer.

De beweging van social travelling steeds meer bepalend

Dit blijkt uit onderzoek van VakantieVeilingen.nl in samenwerking met Multiscope onder 1000 consumenten. Ook de aanwezigheid van Wi-Fi wordt maar door een derde als heel belangrijk gekwalificeerd, waardoor het even hoog scoort als het dagelijks verschonen van handdoeken of de aanwezigheid van een parkeerplaats. Opvallend is dat aan de ene kant de prijs nog steeds heel belangrijk wordt gevonden, terwijl aan de andere kant de beweging van social travelling – waarbij de mening van andere reizigers erg zwaar telt – sterk in opkomst is.

80% van de Nederlanders boekt hotelkamer online

Acht op de tien Nederlanders boekt zijn hotelkamer online. Hierbij wordt een verzamelwebsite met diverse hotelaanbiedingen het meest aantrekkelijk gevonden ten opzichte van bijvoorbeeld de website van een reisbureau of het hotel zelf. Wat hierbij in het oog springt is dat mannen vaker dan vrouwen een online veiling aangrijpen om een onderkomen te vinden. Slechts 7 procent van de Nederlanders gaat nog naar het reisbureau op de hoek om een hotelkamer vast te leggen.

“We merken dat steeds meer mensen ons online veilingplatform bezoeken om tegen een gereduceerde prijs een hotelkamer te vinden. De meest populaire subcategorie is ‘Actief en Natuur’, waaronder hotels geschaard zijn die bijvoorbeeld in een bosrijke omgeving liggen,” stelt Frank van Run, COO bij VakantieVeilingen.nl. “Dit sluit aan bij de bevindingen uit het onderzoek dat de prijs en ligging van het hotel voor de meerderheid van de Nederlanders bepalend zijn.”

Credits header afbeelding: Ric e Ette (CC)