• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Klaar voor reizen 3.0: Strijd om de vakantieganger

18 oktober 2011 door Sasja Winters

Ook tijdens het ANVR congres in Boedapest  haalden sprekers weer duidelijk naar voren dat je als reisorganisatie focus moet hebben op de behoeften van de vakantieganger. Wat zorgt ervoor dat jij als touroperator of reisbureauorganisatie de voorkeur blijft genieten van de vakantieganger?

De Reissector heeft haar focus nog steeds teveel op conversie en te weinig op de relatie. Een zeer productgedreven sector, terwijl het om het traject daarvoor gaat: een relatie opbouwen en behouden met de vakantieganger om inzicht te krijgen in wat de vakantieganger wil en zijn voorkeur te verdienen. Dit is uiteindelijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je als speler niet de grootste of de beste bent, dan is er maar 1 regel: If you can’t beat them, then change te rules. De enige kans om andere spelers te verslaan is door anders te denken en uiteindelijk anders te acteren. Als je maar blijft doen wat je altijd doet en geen flexibiliteit hebt in je business model als organisatie, zal je ingehaald worden door andere partijen. Dit is de afgelopen jaren duidelijk gebleken met de opkomst van nieuwe (branchevreemde) spelers met grote impact op het distributiekanaal.

De combinatie van Click & Bricks is de enige mogelijkheid als reisbureauorganisatie om te overleven. Overleven alleen is echter niet genoeg. Het gaat ook om het realiseren van een gezonde exploitatie. Hiermee komen middelen vrij om de investeringslag die benodigd is te realiseren. Een gezonde exploitatie begint met de voorkeur van de vakantiegangers voor de reisorganisatie. Hier ligt de uitdaging. Het gaat om de actie, het gedrag en de wens van de vakantieganger. Als je de wens van de consument kan vinden als organisatie, dan kan je als reisorganisatie je strategie hierop afstemmen.

Je kan als reisorganisatie de wens ook vinden door aan je bestaande (reeds geboekte) klanten te vragen wat hun wens is. Een andere mogelijkheid is om met het gebruik van internet: “Open source” te denken. Hier ontstaan sociale netwerken. Via deze netwerken kan je aan relaties werken met de vakantiegangers; je kan voelen wat er gebeurt in “the air”. Zodra online blijkt dat er een behoefte speelt, kan je daarop reageren en actie opnemen. Sociale media is eigenlijk heel simpel, geen rocket science.

Uiteindelijk is de boodschap dat ook reisorganisaties moeten gaan inzien dat business modellen veranderen. Wie slaapt en niet innoveert zal op termijn niet meer bestaan.

Bron: gedeeltelijk uit presentatie van Kristian Esser (@misterharder).

Credits headerafbeelding: Garry Knight (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Klaar voor reizen 3.0?

    Door: Frank Oostdam, directeur ANVR. Innovatie, creativiteit en inspiratie; deze drie kernbegrippen staan centraal gedurende…

  • Vakantieganger wil niet betalen voor internet

    Zelfs op vakantie willen we omgeven worden door internet. Eerder vandaag schreef ik al dat…

  • D-reizen gaat reisbureaus sluiten wegens fusie en online focus

    D-reizen gaat fysieke reisbureaus sluiten om overeind te kunnen blijven. Door de fusie met VakantieXperts…

Categorie: E-commerce

Over Sasja Winters

Sasja Winters werkt als Senior Sectormanager Zakelijke Dienstverlening voor ING. Zij spreekt dagelijks met belangrijke en onderscheidende spelers die in de reis-, online- en kennisintensieve sectoren actief zijn. Aan de hand van deze gesprekken en de kennis beschikbaar bij het ING economisch bureau, brengt zij sectorvisies uit. Zij heeft in 2009 de belangrijkste trends voor de Reissector vastgelegd in de “ Hoe reizen wij verder?” publicaties. In 2010 zijn er visies uitgebracht over de mogelijkheden van sociale media kanalen voor de hotellerie en zakelijke dienstverlening. In 2012 bracht zij #Travel2020 uit die in samenwerking met TravelNext gepresenteerd is. Zij wordt daarnaast veelal gevraagd als spreker tijdens congressen en ondernemersbijeenkomsten.

Lees Interacties

Reacties

  1. Kristian zegt

    18 oktober 2011 om 13:55

    Mooie samenvatting van een super conferentie in Budapest.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI instagram KLM destinatiemarketing mobiel travel Airbnb onderzoek Social Media TripAdvisor technologie Facebook reviews Vakantiebeurs Booking.com NHTV Google reizen hotels Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext