KLM en Boston Consulting Group (BCG) vormen als KLM-BCG een partnerschap voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen. Zij zijn door Virgin Atlantic Airways aangesteld om de luchtvaartmaatschappij te ondersteunen bij het optimaliseren en digitaliseren van de wereldwijde bedrijfsvoering.

Het KLM-BCG partnerschap werd opgericht vanuit hun gemeenschappelijke visie op het stimuleren van geïntegreerde besluitvorming binnen luchtvaartmaatschappijen. Als partners hebben ze meerdere state-of-the-art tools voor Operations Decision Support (ODS) op basis van kunstmatige intelligentie (AI), machine-learning en geavanceerde optimaliseringstechnieken ontwikkeld, geïmplementeerd en op de markt gebracht.

KLM

Tools

Deze tools zullen de operationele prestaties van Virgin Atlantic optimaliseren door ondersteuning te bieden, zowel tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering als in de planningsfase. Om het aantal passagiers dat hinder ondervindt van vluchtverstoringen te minimaliseren (bijvoorbeeld door het aantal gemiste aansluitingen te beperken) bieden de tools alternatieve scenario’s aan voor het omgaan met onverwachte gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld slecht weer. Hiervoor gebruiken de tools een combinatie van gegevens over de beschikbare vloot, reisplannen van passagiers, onderhoudsschema’s en beschikbaarheid van de gates. Door te voorspellen waar in het netwerk verstoringen zouden kunnen worden voorkomen helpen de tools bovendien bij het maken van een vluchtschema dat vertragingen tot een minimum beperkt.

“We kijken er erg naar uit om onze tools te kunnen implementeren op het langeafstandsnetwerk van Virgin Atlantic. Daarnaast verheugen we ons erop om te helpen digitaal talent aan te trekken, op te leiden en in dienst te nemen zodat zij onze oplossingen, nadat ze zijn geïmplementeerd, verder gaan ontwikkelen en uitbreiden”, Sander Stomph, Vicepresident Operations Decision Support bij KLM.

Usecases

Binnen Virgin Atlantic zal een intern Operations Decision Support-team worden opgezet dat is samengesteld uit gebruikers, data scientists en software engineers. Dit team is verantwoordelijk voor zowel de voortdurende verbetering van de tools op de lange termijn, als de ontwikkeling van nieuwe tools en usecases. Om optimale geïntegreerde besluitvorming te realiseren zijn alle operationele disciplines zoals bijvoorbeeld crew, onderhoudspersoneel en grondpersoneel ook betrokken.

“Dat we nu Virgin Atlantic tot onze klanten mogen rekenen, is een volgende stap in onze missie om KLM-BCG te positioneren als de wereldwijde leider in de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen en daarmee ambitieuze luchtvaartondernemingen in staat te stellen hun operationele doelstellingen te bereiken”, Dirk-Maarten Molenaar, Managing Director en Partner bij BCG.