Vandaag bracht KLM een e-mailing naar buiten over hun nieuwe Cityguides. Met deze kLM Cityguide kunnen reizigers zelf thuis, een stedentrip gidsje maken over hun favoriete bestemming. In 5 stappen selecteert de reiziger zijn favoriete bestemming, vult zijn N.A.W. gegevens in en drukt op versturen. KLM zorgt voor het drukwerk van het boekje en stuurt dit met 4 weken gratis toe.

Een nieuwe stap in engagement van KLM?
Is dit een nieuwe stap van KLM om de reiziger beter te leren kennen? Het is een doordacht product:

  1. KLM leert de reiswensen van de reiziger kennen: Ook zij die nog nooit hebben gereisd met KLM en dus geen flying-blue kaart hebben
  2. KLM bindt klanten aan zich: Als je een reisgids van KLM hebt zul je waarschijnlijk eerder een vlucht gaan boeken op klm.nl dan op vliegtickets.nl
  3. De gids wordt op de salontafel gelegd en door meerdere mensen bekeken: Mond-tot-mond reclame
  4. KLM verzamelt interessante locale data: Wat bezoekt de reiziger graag op zijn bestemming. Daar kan later handig op worden ingespeeld met pre-flight sales, on-board sales, etc.etc.

Ik heb een filmpje gemaakt waarin je kort ziet hoe je met een paar muisklikken je eigen reisgids samenstelt.

Helaas lukt het niet deze hier in te sluiten dus je zult hem op Youtube moeten bekijken: www.youtube.com/watch?v=v5dyF8-mgR8

Ik vind dit een hele slimme nieuwe zet van KLM in hun social media strategie. Bovendien 1 die offline en online marketing en communicatie aan elkaar verbindt.