Vanaf 1 april 2023 gaat KLM een samenwerking aan met het studententeam van AeroDelft. Dit team is actief bezig met Project Phoenix, waarbij ze werken aan de ontwikkeling van een waterstofvliegtuig.

Dit innovatieve project biedt de mogelijkheid om nieuwe inzichten te verkrijgen over de toepassing van waterstof in de luchtvaart. Hierbij wordt onder andere gekeken naar op maat ontworpen vloeibare-waterstoftanks en noodzakelijke veiligheidsmaatregelen. KLM is erg enthousiast om zo vroeg bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën in de luchtvaart betrokken te zijn.

Zowel KLM als AeroDelft zijn van mening dat vliegreizen van essentieel belang zijn voor mensen en diverse sectoren, maar dat innovatie in de luchtvaartsector net zo belangrijk is. Om deel uit te maken van verschillende ecosystemen rondom de technologieën van de toekomst, zoals vliegen op waterstof, is KLM een samenwerking gestart met het studententeam van AeroDelft.

Door deze samenwerking willen KLM en AeroDelft bijdragen aan de ontwikkeling van waterstoftechnologie en de bijbehorende randvoorwaarden, zoals certificering, regelgeving en infrastructuur. Het ontwikkelen van deze technologieën kent echter nog veel uitdagingen, zoals de distributie en het transport van vloeibare waterstof. Met dit initiatief willen beide partijen deze uitdagingen aangaan en zo de luchtvaartsector verder innoveren.

Project Phoenix

Het studententeam van AeroDelft is bezig met het bouwen van een waterstofvliegtuig onder Project Phoenix. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een drone: het Phoenix-prototype en uiteindelijk een bemand vliegtuig: de Phoenix Full-Scale.

De drone, het Phoenix-prototype, vliegt met een elektrische motor, aangedreven door vloeibare waterstof. Deze drone heeft zijn eerste vlucht gemaakt, welke bijdraagt aan de ervaring van AeroDelft in het vliegen met waterstof. Hierbij is getest of de drone kan vliegen op waterstof en dat deze bestuurd kan worden vanaf de grond.

De drone dient als startpunt voor het bemande vliegtuig wat zal vliegen op waterstof: de Phoenix Full Scale. Het team heeft het frame voor de Phoenix Full Scale gebouwd en is bezig met het testen van de waterstofsystemen in het frame. AeroDelft streeft ernaar hun bemande vliegtuig in 2024 te laten vliegen met gasvormige waterstof en later, in 2025, met vloeibare waterstof.

‘KLM wil een leidende rol spelen in het innoveren van de luchtvaart en zoekt actief naar mogelijkheden om deze ontwikkelingen te versnellen. De denkkracht en oplossingen van de nieuwe generatie zijn nodig om out-of-the-box te denken. Het enthousiasme en het harde werken van AeroDelft helpen hier ontzettend bij’, aldus Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development