Dat KLM een voorloper is op het gebied van digitale media is niets nieuws. Ze zijn echter niet alleen voorloper in enkel de reis- en gastvrijheidsbranche zo bleek tijdens de uitreiking van de SpinAwards gisteravond. KLM werd namelijk de grote winnaar van de SpinAwards 2013!

SpinAwards

De SpinAwards zijn de vakprijzen voor creativiteit in digitale media. Een vakjury boog zich dit jaar over 437 inzendingen en nomineerde daar 64 inzendingen van. Deze inzendingen kregen tijdens de SpinAwards Inspiration Days de kans om hun werk persoonlijk toe te lichten aan de jury en het publiek. Op basis van de inzending en toelichting reikt de vakjury prijzen uit in de categorieën online campagne, website, mobiel, crossmedia, interactieve TV en Online Video, Game, Social Media, Design, Content, Media Inzet, Innovatie en jong talent.

KLM wint 1x goud, 2x zilver en opdrachtgever van het jaar 2013

KLM werd niet alleen voor het derde jaar op rij verkozen tot ‘Opdrachtgever van het jaar 2013’, maar pakte ook nog eens goud in de categorie innovatie met KLM Meet & Seat. Daarnaast pakte KLM met diezelfde campagne én met de KLM Must See Map ook nog zilver in de categorie Social Media. De Must See Map pakte ook zilver in de categorie content en in de categorie website. Dat KLM twee keer zilver pakte in de categorie Social Media is knap, aangezien er  in die categorie geen gouden Spinaward uitgereikt is. Emerce schrijft dat de jury hierover het volgende zegt: “Het gebruik van social media is nog steeds in de transitie naar volwassenheid. In deze transitiefase zijn er nog steeds elementen die verbeterd konden worden. Vandaar dat de jury geen goud heeft gegeven.”

Ook goud voor het Rijksmuseum

KLM was niet de enige vertegenwoordiger van de reis- en gastvrijheidsindustrie. Het Rijksmuseum wist namelijk goud in de wacht te slepen in de categorie website. Dit is na het viraal gaan van onderstaande video het tweede succes deze week voor het Rijksmuseum, dat op 13 april 2013 haar deuren weer opent.