• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

KLM Meet & Seat = Added value #etravel13

10 juni 2013 door Alexander Lamprecht

Jan van Helden & Chris van Erp hebben op de #etravel13 een kijkje in de keuken van het project KLM Meet & Seat gegeven. Alles begon eigenlijk in 2010 met de aswolk. Duizenden reizigers waren gestrand, veel vluchten vielen uit en men moest snel een effectieve manier bedenken om met deze mensen te communiceren en om oplossingen aan te bieden. Social media waren de oplossing, met tweets heeft men continu updates gegeven en de reizigers geholpen. Daarmee was voor KLM een nieuw serieus communicatiekanaal geboren.

KLM’s route van social media naar social business

Op social media vlak biedt KLM nu een 24/7 service in 10 talen wereldwijd aan (en er staan nog meer talen in de planning). Binnen 1 uur krijgt de vragensteller een respons en binnen 24 uur komt KLM met een oplossing. Niet voor niets staat KLM op 1 op de lijst: Top 10 Socially Devoted Global Brands met andere partijen zoals Nike en Tesco in de achtervolging.

Bij social media gaat het niet zozeer om likes maar meer om het creëren van betrokkenheid. Bij KLM zit hier ook een heel team achter om voor de klant waardevolle informatie te delen. In 2011 – 2012 heeft men de sociale producten compleet geïntegreerd in het airlineproces. Door het incident met de aswolk heeft men de directie bewezen dat de social media aanpak werkt en dit heeft het integratieproces enorm versneld.

Wat is nu eigenlijk Meet & Seat?

Het is een tool van KLM dat inmiddels compleet geïntegreerd is in het boekingsproces en waarmee men eenvoudig in contact kan komen met andere medereizigers. Hiervoor gebruikt men zijn LinkedIn of Facebook profiel. Simpel gemaakt voor de klant om in contact te komen met interessante mensen, om op zijn vlucht geïnspireerd te worden, zoals dit filmpje ook goed weergeeft.

Om de privacy te waarborgen heeft KLM rekening gehouden met deze punten:

  • opt-in
  • controle over wat je deelt
  • beveiligde omgeving
  • bescherming van de persoonlijke gegevens

Meet & Seat = Bruggenslager tussen on- en offline wereld van de reiziger

Dit project spreekt in het algemeen de jongere doelgroep meer aan. Het dient als ijsbreker, zal een toegevoegde service bieden voor de reiziger en dient als bruggenslager tussen on- en offline. Meet & Seat heeft wereldwijd voor aandacht gezorgd, zie het filmpje The buzz….

Uit het publiek kwam ook de vraag naar de toekomstplannen en er werd ook gelijk uit het publiek een suggestie ingebracht: het online veilen van populaire zitplekken (als er bijvoorbeeld een celebrity naast je zit). Jan van Helden & Chris van Erp zijn hier verder niet op ingegaan maar vonden het wel een erg goed idee.

Is Meet & Seat innovatief? Wat denken jullie?

Gerelateerde Berichten

  • KLM best practice Social Media

    Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw…

  • KLM grote winnaar SpinAwards 2013

    Dat KLM een voorloper is op het gebied van digitale media is niets nieuws. Ze zijn…

  • De learnings van de on- en offline reisbranche samengevoegd tot de perfecte mix #etravel13

    Naar aanleiding van een mooi artikel op TravelNext heeft Marenna van Reijsen op #etravel13 in…

Categorie: Social media, Travel Events, Trends Tags: best practice, KLM

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. tn pas cher zegt

    23 december 2014 om 14:42

    Other shortcomings, such as lack of support for multi-task and Flash, can be fixed easily through software upgrades.

Trackbacks

  1. Lessen online marketing in de gastvrijheidssector: luchtvaart (KLM) #OM033 - TravelNext schreef:
    30 april 2014 om 15:19

    […] werd. Upgrades via Twitter: een gepersonaliseerde link via tweets die leidt tot de betaalmethode Meat & Seat: kies naast wie je wilt zitten via je sociale netwerk, optimaliseert de customer journey Apps: Game […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs technologie Google KLM NHTV Airbnb Facebook mobiel TripAdvisor reizen instagram TUI onderzoek Social Media Booking.com hotels destinatiemarketing reviews Expedia travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring