klm happyytohelpVorige week was KLM jarig, 95 jaar. De campagnes en het werk van KLM zijn de moeite waard om nog eens terug te kijken. Hier een lijstje en in vogelvlucht de ontwikkelingen die het bedrijf onder het mom van video heeft doorgemaakt. De nieuwste video’s zijn de #happytohelp video’s waarbij met behulp van hilarische filmpjes gereageerd wordt op willekeurige tweets.

KLM is overal. Je kunt er niet aan ontsnappen, je kunt niet stoppen met ernaar kijken, je kunt niet willen dat het ophoudt. Dus het beste tegengif is dit: ga naar YouTube en ontdek de mooiste video’s die ze in al die jaren gemaakt hebben, van over de hele wereld.

Van zwaan naar bestemming – van de 90’s tot nu

In die geest, selecteerden we de mooiste video’s van afgelopen jaren waar service en diensten centraal staan. En waarom ook niet! Het moge duidelijk zijn dat de content door de jaren beter geworden is. Anders en persoonlijker: van zwaan, naar mens, naar bestemming.

Zwaan: De zwaan, jaren 90

Mens: The journey of inspiration, 2000

Bestemming: Herinneringen, 2012

Social service video campagne 2011

In Nederland is KLM bekend om de customer service en heeft het de reputatie van een social brand. In 2011 waren hier de eerste awareness video’s van, waar tweets in video’s werden beantwoord. De #livereply campagne van 3 jaar geleden:

#happytohelp campagne 2014

Met de nieuwe #happytohelp campagne wil KLM graag opnieuw laten zien hoe belangrijk social service van topkwaliteit kan zijn. Vragen en verzoeken en tweets van bekenden en onbekenden over reizen/vliegen zullen worden behandeld in een open, zorgzame en persoonlijke manier, met het oog op een snelle en ”professionele” reactie. De (video) campagne duurt tot en met vrijdag 17 oktober 2014.


Go Back to the Zoo gaat naar San Fransisco. Tweette Patrick de Laive (@Patrick)


Rachel McKenzie  (onbekend) @Rachmckenziex gaat op vakantie, maar had nog niet aan pakken gedacht. Hoe pak je hakken in. Nuttig?!

Hoe pak je zelf de hoofdrol?

Op het YouTube kanaal zijn alle filmpjes te zien. Logisch is dat KLM verwacht hoge shares te halen met deze nieuwe videocontent. Als traveler hoop je natuurlijk dat er ook een keer een filmpje over jou gemaakt wordt. KLM maakt de video’s naar aanleiding van tweets die over reizen en vliegen gaan.

Je hoeft dus niet direct je tweets @KLM te richten. Sterker nog, dat is juist niet de bedoeling want ze willen wereldwijde content maken en daarmee hun verhaal vertellen.

Ga jij het proberen?