Op 9 oktober gaat de nieuwe Disney film Planes in premiere in de Nederlandse bioscopen. Disney is in meerdere landen exclusieve joint promotion aangegaan met luchtvaartmaatschappijen om de promotie van de film te versterken. In Nederland is de samenwerking uiteraard met KLM. Voor beide partijen een logische keuze, 2 veilige sterke merken die elkaar vinden in het thema van de film.

Planes, een soort opvolger van de Cars-serie, gaat over een vliegtuigje dat mee wil doen aan een vliegwedstrijd maar hoogtevrees heeft. Dusty, de hoofdpersoon, ontmoet verschillende andere vliegtuigen uit verschillende landen die hem helpen zijn doel te bereiken.

In Amerika ging Disney ook al een joint promotion aan met een luchtvaartmaatschappij. In dit geval was de samenwerking met American Airlines. De samenwerking gaat daar zo ver dat er zelfs een commercial is opgenomen met de Planes figuren samen met een American Airlines toestel, gespoten in de nieuwe huisstijl. Deze scene is niet in de uiteindelijke film te zien. AA mag als onderdeel van de samenwerking de film een maand eerder dan de andere airlines in hun inflight entertainment systeem opnemen.

KLM game met 8.000 deelnemers

Enige weken geleden heeft KLM in samenwerking met Disney een schitterende branded game laten maken door Code d’Azur waarin de deelnemer zijn eigen vliegtuig kon ontwerpen en aankleden in stijl van de film Planes. Doel voor de deelnemers was om zoveel mogelijk stemmen via Facebook te krijgen en zo het viral effect versterken. De promotie werd enkel gedaan via eigen “owned”-media. De KLM-nieuwsbrief, Facebook, Twitter en KLM-site. Disney ondersteunde de actie met een promo op Disney Channel. Paul Sluis, Brand Manager B2C & Social Media bij KLM, zegt erg tevreden te zijn over de actie. De actie had 8.000 deelnemers, waarbij de nr 1 126 stemmen had. In totaal waren er 6533 online stemmers. De wedstrijd is afgelopen, maar er kunnen nog steeds vliegtuigjes ontworpen en gedeeld worden.

Unieke 3D drive-in premiere op Schiphol

De 100 deelnemers met de meeste stemmen winnen met 2 vrienden toegang tot een drive-in vertoning van de film Planes op Schiphol. Volgens Sluis een uniek evenement: “Het eerste 3D drive-in event op een luchthaven. Wij hebben inmiddels de 100 winnaars uitgenodigd, de respons hierop is erg goed. Vrijwel iedereen heeft aangegeven te komen. Tijdens het event zullen alle winnaars een goodiebag ontvangen van KLM & Planes,  en worden getrakteerd op een drankje en popcorn. Daarnaast ben ik  er zeker van dat de beleving van het event erg bijzonder zal zijn, o.a. door verschillende special effects; zo zal de verkeerstoren de officiële start van de film aankondigen. Ik ben erg tevreden dat we middels een mooie en passende game de merken KLM en Disney Planes aan elkaar hebben kunnen koppelen. Ik kijk met hoge verwachting uit naar het unieke 3D drive-in event, op de luchthaven Schiphol.”

De samenwerking tussen Disney en KLM is inmiddels ook op Schiphol goed zichtbaar. Het Skyport gebouw is ingepakt met een enorme Planes banner waarin de komst van de film in de vliegtuigen wordt aangekondigd. En daarnaast host de KLM ook de voor-premiere in Pathe Arena de week voor de lancering. En er volgen nog meer joint promotions.