Vanochtend bezocht ik het TradeTravel event. Dit event, dat vorig jaar ook al georganiseerd was door performance netwerk Trade Tracker vond plaats in het prachtige FOX vakanties theater in Hoofddorp. Ik bezocht een aantal sessies in de ochtend die ik graag met jullie wil delen.

Na de aftrap door Maarten de Ruiter, directeur van FOX en dagvoorzitter Tony de Bree begon het interessante inhoudelijk gedeelte.

Presentatie Christiaan Solcer

Christiaan van Midsol bv heeft een korting site en een site waar je tickets voor events kunt bestellen. Hij vertelt ons over de mogelijkheden en dat affiliates meer uit de box moeten denken. Samenwerken met adverteerders, daar ligt de kracht. Dus niet alleen traffic sturen naar een adverteerder maar ideeën bedenken waarmee je samen kunt converteren. Als voorbeeld haalt hij een module aan waarmee sites als booking.com direct tickets kunnen verkopen na het boeken van een hotelkamer, gebaseerd op de voorkeuren die het systeem uit bijv. Facebook of Foursquare haalt.

Herman Mensink, NHTV Breda

Professor Mensink vertelde ons over het Branchevisie 2025 onderzoek dat Reiswerk uitvoert. In dat onderzoek moet duidelijk worden hoe de branche zich gaat ontwikkelen en moet reageren op deze dynamische markt. Een hele interessante presentatie waarin ik veel herkende ook van de trend presentaties Tessa aan de Stegge zoals:

  • Inkomend toerisme uit de BRIC landen gaat enorm toenemen. We weten echter nog niet wat hun behoefte zijn
  • Door de groei en de vergrijzing veranderen ook de behoeftes van reizigers. Daar moeten we op inspelen. Foto’s van jonge gezinnen op het strand zullen die oudere doelgroep wellicht niet aanspreken
  • Geolocatie, always-on, techologie dus, zorgt voor nieuwe kansen
  • De klimaatverandering zorgt ervoor dat traditionele bestemmingen zullen wijzigen
  • De nieuwe generatie Y die een juiste work-life balans zoekt

De mooiste quote was

De reisbranche weet heel weinig van haar klanten

Hiermee doelde professor op het risico dat de branche te weinig weet om een goed aanbod te kunnen doen. Ter illustratie haalde hij Bol.com aan, dat als onderdeel van Ahold, heel veel weet van zijn klanten. Stel dat Bol.com reizen gaat verkopen. Wat voor impact zal dat hebben en hoe verandert dat het speelveld…?

Over de presentatie van Nishant Dogra van Mobile Strategy zal ik een volgende blogpost meer vertellen.