De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders, in China. Het is de grootste ‘reiswinkel’ van China; Zanadu en werd augustus vorig jaar al gelanceerd. Het is van oorsprong een online travel agency, maar heeft een bezoek aan hun stenen shop de moeite waard gemaakt. De store heeft een selectie van virtual reality video’s van reizen. Inmiddels is ook hun eigen VR platform flink uitgebreid, met zowel in de store, als op de website, veel content.

Digital only in de stores

Wat de store uniek maakt is de focus op de ‘luxury travel experience’ voor de sophisticated Chinese reizigers en dat alles digitaal is gemaakt. Zanadu werkt hiervoor samen met airlines, hotels, cruise maatschappijen en tal van andere additieve diensten. Het Zanadu VR concept brengt 360 graden virtual reality video’s samen met mobiele ontwikkelingen, e-commerce en social media.

Het aanbod van ’s werelds meest mooie hotels, destinaties en activiteiten die bij Zanadu boekbaar zijn, worden in de store zelf aangeboden met Samsung Gear VR. De getoonde reizen tijdens de video’s, kunnen na afloop via de app en de website geboekt worden.

Virtual reality is de gimmick fase voorbij in China

De winkel is thematisch ingericht als een cyberspace. De concept store is ingericht met een VR experience stage in het midden en daaromheen staan 20 destinatie cubes met daarin digitale reisgidsen waar je doorheen kunt bladeren. Na de VR experience, kunnen gasten hun reis boeken (voltooien) in deze cubes. Via de gidsen kan er gezocht worden naar hotels, privé villa’s, maar ook naar korte trips, luxe packages en luxe cruises.

Het concept opent de deur voor de toekomst van travel en nieuwe points of sale (digitaal wordt offline gebracht). De travel retail industrie in China snapt dat VR geen gimmick is, maar een nieuwe tool om reizen te verkopen en betere travel content te bieden. Daarnaast wordt alle content ook nog eens aangeboden binnen hun eigen Wechat channel. De content binnen Wechat loopt uiteen van het Zanadu travel life magazine, tot aan traditionele video’s en VR video’s.

VR platform

Aangezien in China Youtube, Instagram, Facebook en Twitter geblokkeerd zijn, wordt alle VR content naast Wechat ook op de eigen website van Zanadu gedeeld. Van tal van bestemmingen, hotels en experiences zijn narratieve verhalen (in de vorm van virtuele video’s) te bekijken op het platform. Er zit een duidelijke structuur in en wat we in Nederland (bijna) nooit zien in VR, is dat er mensen gefilmd worden. Wat dat betreft staat VR in Nederland nog zeer in de kinderschoenen. Het wordt hier juist nog teveel als gimmick gezien.

Op het platform staat allerlei content. Zo ook festivals, zoals het bekende Burning Man zijn vastgelegd in virtual reality. De video is echt af. Muziek, script, verhaal en opnieuw weer mensen in de video. Het is echt de moeite waard om zelf de video te bekijken.

Zelfs advertorials op Zanadu (bijvoorbeeld met Maserati) worden in VR gemaakt. De video heet Into the Wildness en het concept is geschreven voor een ‘weekend getaway’. Een weekend trip op een rustige plek weg van de stad, in Zhejiang. De video is vrij zoetsappig, maar toch grappig.

Bekijk hier alle VR video’s die door Zanadu op het platform zijn geplaatst. Zanadu heeft als vernieuwende OTA, inmiddels een eigen VR tak opgezet (Zanadu Studio), waarbinnen zij in samenwerking met hun klanten, werken aan VR content om reizen te promoten.