• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

3 februari 2017 door Lobke Elbers

De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders, in China. Het is de grootste ‘reiswinkel’ van China; Zanadu en werd augustus vorig jaar al gelanceerd. Het is van oorsprong een online travel agency, maar heeft een bezoek aan hun stenen shop de moeite waard gemaakt. De store heeft een selectie van virtual reality video’s van reizen. Inmiddels is ook hun eigen VR platform flink uitgebreid, met zowel in de store, als op de website, veel content.

Digital only in de stores

Wat de store uniek maakt is de focus op de ‘luxury travel experience’ voor de sophisticated Chinese reizigers en dat alles digitaal is gemaakt. Zanadu werkt hiervoor samen met airlines, hotels, cruise maatschappijen en tal van andere additieve diensten. Het Zanadu VR concept brengt 360 graden virtual reality video’s samen met mobiele ontwikkelingen, e-commerce en social media.

Het aanbod van ’s werelds meest mooie hotels, destinaties en activiteiten die bij Zanadu boekbaar zijn, worden in de store zelf aangeboden met Samsung Gear VR. De getoonde reizen tijdens de video’s, kunnen na afloop via de app en de website geboekt worden.

Virtual reality is de gimmick fase voorbij in China

De winkel is thematisch ingericht als een cyberspace. De concept store is ingericht met een VR experience stage in het midden en daaromheen staan 20 destinatie cubes met daarin digitale reisgidsen waar je doorheen kunt bladeren. Na de VR experience, kunnen gasten hun reis boeken (voltooien) in deze cubes. Via de gidsen kan er gezocht worden naar hotels, privé villa’s, maar ook naar korte trips, luxe packages en luxe cruises.

Het concept opent de deur voor de toekomst van travel en nieuwe points of sale (digitaal wordt offline gebracht). De travel retail industrie in China snapt dat VR geen gimmick is, maar een nieuwe tool om reizen te verkopen en betere travel content te bieden. Daarnaast wordt alle content ook nog eens aangeboden binnen hun eigen Wechat channel. De content binnen Wechat loopt uiteen van het Zanadu travel life magazine, tot aan traditionele video’s en VR video’s.

VR platform

Aangezien in China Youtube, Instagram, Facebook en Twitter geblokkeerd zijn, wordt alle VR content naast Wechat ook op de eigen website van Zanadu gedeeld. Van tal van bestemmingen, hotels en experiences zijn narratieve verhalen (in de vorm van virtuele video’s) te bekijken op het platform. Er zit een duidelijke structuur in en wat we in Nederland (bijna) nooit zien in VR, is dat er mensen gefilmd worden. Wat dat betreft staat VR in Nederland nog zeer in de kinderschoenen. Het wordt hier juist nog teveel als gimmick gezien.

Op het platform staat allerlei content. Zo ook festivals, zoals het bekende Burning Man zijn vastgelegd in virtual reality. De video is echt af. Muziek, script, verhaal en opnieuw weer mensen in de video. Het is echt de moeite waard om zelf de video te bekijken.

Zelfs advertorials op Zanadu (bijvoorbeeld met Maserati) worden in VR gemaakt. De video heet Into the Wildness en het concept is geschreven voor een ‘weekend getaway’. Een weekend trip op een rustige plek weg van de stad, in Zhejiang. De video is vrij zoetsappig, maar toch grappig.

Bekijk hier alle VR video’s die door Zanadu op het platform zijn geplaatst. Zanadu heeft als vernieuwende OTA, inmiddels een eigen VR tak opgezet (Zanadu Studio), waarbinnen zij in samenwerking met hun klanten, werken aan VR content om reizen te promoten.

Gerelateerde Berichten

  • Mega travel technologie trend #3 digitale realiteit

    In de toekomst kijken als het gaat om digitale realiteit, is lastig. Eigenlijk staan we…

  • Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels

    Neckermann in België heeft in vier winkels gewerkt met de virtual reality bril. In dit…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

Categorie: E-commerce, Marketing, Social media, Technologie, Virtual reality Tags: Zanadu

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Virtual Reality & mixed reality: ''coastiality'' is in leisure normaal, die kennis delen we graag | TravelNext schreef:
    17 februari 2017 om 14:22

    […] meer geëxperimenteerd binnen pretparken met virtual reality, meer nog dan in travel (daar lijkt de trend van VR vooral nog in China te zitten). We vroegen het Goof Lukken, trendwatcher & go-to expert op het gebied van innovaties op het […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel TUI technologie destinatiemarketing Social Media hotels reizen instagram onderzoek TripAdvisor KLM Google Expedia Facebook NHTV Airbnb Booking.com travel Vakantiebeurs reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext