Internet heeft de reisbranche de afgelopen jaren veel innovatie gebracht; Online vakanties, reizen en belevingen boeken. Voor sommige partijen blijft het een uitdaging om online verkoop kanalen zo in te zetten met als resultaat een ROI uitkomt waar iedereen tevreden mee kan zijn. Internet heeft zich inmiddels zo ontwikkelt dat consumenten dankzij het net meer controle hebben over hun leven. Via je telefoon de CV bedienen, je lampen instellen, eten bestellen, boarding passes voor vluchten ontvangen.

SoLoMo

Vorig jaar tijdens LeWeb’11 was het thema SoLoMo, daar bleek dat mobiliteit een grote invloed zou hebben op keuzes van consumenten. Sociale referenties blijken steeds belangrijker bij het bepalen van een vakantie en het zoeken naar een hotel. Het afgelopen jaar steeg het aantal verkopen gemaakt op een mobiel met 21%. Hoe ver kunnen bedrijven meegaan in SoLoMo, het afgeven van controle en daar zelf voordeel van hebben? Willen we ‘out of control’ om in te spelen op de behoefte van consumenten om alles te personaliseren in plaats van processen te standaardiseren?

Internet of Things

Wat is de essentie van Internet of Things? Internetgestuurde apparaten en apps die situaties over het internet kunnen veranderen. Sinds de komst van de smart phone is dit het centrum van internet of things geworden. Bekijk je apps een goed en ontdek hoeveel jij ‘controleert’ met je smartphone. De laatste jaren waren vooral applicaties en apparaten op het gebied van gezondheid en sport populair. De Fitbit, Nike Fuelband en Jawbone Up gaven je inzicht in je eetgedrag en bewegingen gedurende de dag. Daarvan kun je weer leren. Dat is de belangrijkste insteek van Internet of Things; waarde toevoegen. Of het gaat om het analyseren van data en daar leerpunten uit halen of apparaten te laten leren van gedrag, kennis en gemak dienen de mens en een betere wereld.

Persoonlijke voorkeuren in je broekzak

Internet of things brengt je persoonlijke voorkeuren via je telefoon. Voor de hotelbranche een uitdaging. Nu is er een extra moodpad device nodig in een kamer om deze te tunen naar persoonlijke voorkeur. Dankzij applicaties als Philips Hue, thermostaat apps, Spotify etc. is dat niet nodig, de telefoon is de basis, via internet wordt deze aangesloten op bestaande, geoptimaliseerde devices. Ik zie kansen voor bijvoorbeeld KLM door maaltijdvoorkeuren, films en ander in flight entertainment beter te kunnen personaliseren. Een extra moment om te engagen met de klant en belangrijke persoonlijke gegevens te verkrijgen, die voor optimale klantbediening onmisbaar zijn.

De komende dagen ga ik op onderzoek uit naar innovaties om The Internet of Things die voor de reisbranche interessant zijn. Internet is geen bedreiging, het is een prachtige kans om techniek te integreren in service. Want we verkopen in de reisbranche nog steeds herinneringen. Hoe beter de herinnering, hoe makkelijker een volgende verkoop.

PS Hebben jullie speciale wensen/verzoeken om bij LeWeb bepaalde talks, workshops etc. bij te wonen of sprekers aan te spreken? Laat het achter in de comments of Tweet mij, ga ik m’n best doen!