Op 5 januari 2009 is de nieuwe zoekmachine www.Looki.nl gelanceerd, een Nederlandse zoekmachine die het mogelijk maakt om alleen vakanties van reisorganisaties te doorzoeken. Looki is niet alweer een vakantie website. Door gebruik te maken van de Google zoekresultaten slaagt Looki er als eerste in om het reisaanbod goed doorzoekbaar te maken. De opzet is volgens de makers uniek in Nederland.

Deze nieuwe zoekmachine bevat alleen de zoekresultaten van de Nederlandse reisorganisaties waar consumenten daadwerkelijk een vakantie kunnen boeken. Looki toont geen zoekresultaten van zogenaamde doorverwijzende en beschrijvende vakantie websites.

Het aanbod van de grootste reisorganisaties van Nederland zijn opgenomen in Looki. Zo zijn in ieder geval de websites van de de volgende grote reisorganisaties opgenomen: Oad, TUI, Thomas Cook, Sundio,  Jiba, Sudtours & GOGO en
Pharosreizen van de ANWB

In totaal zijn er op dit moment meer dan 50 reisorganisaties opgenomen in Looki, voor een complete lijst verwijzen wij naar: http://www.looki.nl/over.aspx. De aanbieders van vakantiehuizen en groepsreizen ontbreken op dit moment nog, deze worden binnenkort toegevoegd.

De meeste nieuwe vakantie websites proberen het totale reisaanbod doorzoekbaar te maken, maar door de diversiteit en complexiteit van de aangeleverde data is dit bijna een onmogelijke taak. Looki pakt het anders aan door gebruik te maken van de Google zoekresultaten en is er nu als eerste in geslaagd om het totale reisaanbod doorzoekbaar te maken.

Looki is gebaseerd op de technologie van Google Custom Search. Dit is een dienst van Google waarmee aangepaste zoekmachines gemaakt kunnen worden die gebruik maken van de zoekresultaten van Google. Looki filtert uit de zoekresultaten de eerder genoemde reisorganisaties. In reactie op de zoekmachine “Google minus Google”, liet een woordvoerster van Google al eerder weten dat het bedrijf elk initiatief toejuicht dat helpt nuttige informatie te ontsluiten en gebruikers een keuze te geven.