Na een korte opening van dagvoorzitter Ronald van der Aart start Dick Raman (Brand-React) zijn presentatie. De start is wat stroef want het filmpje over de social media revolution kennen we nu wel.

De kracht ligt bij de consument, en bedrijven die hun klanten niet willen bedienen kunnen zich niet meer verschuilen. Na wat algemene bekende voorbeelden over BP, Youp van het Hek en T-mobile en United break guitars (10 miljoen keer bekeken op Youtube) komt hij los.

Wat gebeurt er nu in de VS
Dick geeft veel leuke sprekende voorbeelden over social media toepassingen die op dit moment spelen in de VS. Dick begint zijn verhaal over het grootste event in de VS, de Super Bowl. Een evenement waarbij er in 3,5 uur tijd 60 reclames voorbij komen. Tijdens de Super Bowl werden er 4.000 tweets per seconde verstuurd. Iedereen met een iPad of een iPhone zit tijdens de wedstrijd zijn of haar mening te geven wat ze ervan vinden. In Nederland zie je dit ook al gebeuren, log op zondagavond maar eens in tijdens Boer zoekt vrouw #bzv of kijk vanavond maar eens naar de tweets die voorbij komen over het programma Wie is de mol #widm.

Inspirerende Facebook toepassingen
Starbucks weet op haar Facebook pagina bijna iedereen te overtuigen om op de “like” button te klikken. Starbucks heeft ook een fantastische koppeling met Foursquare. Bij Foursquare vertel je aan je vrienden waar je bent door op de locatie “in te checken”. Wat Foursquare slim doet is om er een spelelement aan toe te voegen. Door frequent op een bepaalde locatie in te loggen kan je de “Mayor”, ofwel burgemeester worden. Starbucks geeft een dollar korting op je kopje koffie als je kan aantonen dat je de Mayor bent (zie ook dit artikel op Mashable.com). Ook op de bon die je ontvangt als je een kop koffie hebt gekocht wordt je verleid om lid te worden op Facebook door je gegevens achter te laten.

Ook vele restaurants in de VS gebruiken Foursquare op een slimme manier. Als je al je vrienden via Foursquare laat weten dat je bij hun restaurant aan het eten bent krijg je een speciale korting of het eerste drankje gratis. Het enige wat je hoeft te doen is te laten zien dat je daadwerkelijk bent ingelogd.

Amerikanen zijn dol op Groupon
Groupon is een echte hype in de VS. Elke dag ontvang je wel een aanbieding voor een korting te besteden bij jou in de buurt. Mensen vinden het geweldig om korting te kunnen krijgen. Iedereen is gevoelig voor korting en het is voor bedrijven een geweldige methode om mensen in de winkel te krijgen.

The Big Three
Volgens Dick Raman zijn er maar drie echt grote netwerken die ertoe doen. Dat zijn Facebook, Twitter en Linkedin. Opkomende social media netwerken zijn Youtube, Yelp, Foursquare, en StumbleUpon.

Volg hier de laatste tweets van het Social Media Congres.