• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Luisteren is het Nieuwe Zakendoen | Social Media Congres 2011

24 februari 2011 door Martin van Kranenburg

Na een korte opening van dagvoorzitter Ronald van der Aart start Dick Raman (Brand-React) zijn presentatie. De start is wat stroef want het filmpje over de social media revolution kennen we nu wel.

De kracht ligt bij de consument, en bedrijven die hun klanten niet willen bedienen kunnen zich niet meer verschuilen. Na wat algemene bekende voorbeelden over BP, Youp van het Hek en T-mobile en United break guitars (10 miljoen keer bekeken op Youtube) komt hij los.

Wat gebeurt er nu in de VS
Dick geeft veel leuke sprekende voorbeelden over social media toepassingen die op dit moment spelen in de VS. Dick begint zijn verhaal over het grootste event in de VS, de Super Bowl. Een evenement waarbij er in 3,5 uur tijd 60 reclames voorbij komen. Tijdens de Super Bowl werden er 4.000 tweets per seconde verstuurd. Iedereen met een iPad of een iPhone zit tijdens de wedstrijd zijn of haar mening te geven wat ze ervan vinden. In Nederland zie je dit ook al gebeuren, log op zondagavond maar eens in tijdens Boer zoekt vrouw #bzv of kijk vanavond maar eens naar de tweets die voorbij komen over het programma Wie is de mol #widm.

Inspirerende Facebook toepassingen
Starbucks weet op haar Facebook pagina bijna iedereen te overtuigen om op de “like” button te klikken. Starbucks heeft ook een fantastische koppeling met Foursquare. Bij Foursquare vertel je aan je vrienden waar je bent door op de locatie “in te checken”. Wat Foursquare slim doet is om er een spelelement aan toe te voegen. Door frequent op een bepaalde locatie in te loggen kan je de “Mayor”, ofwel burgemeester worden. Starbucks geeft een dollar korting op je kopje koffie als je kan aantonen dat je de Mayor bent (zie ook dit artikel op Mashable.com). Ook op de bon die je ontvangt als je een kop koffie hebt gekocht wordt je verleid om lid te worden op Facebook door je gegevens achter te laten.

Ook vele restaurants in de VS gebruiken Foursquare op een slimme manier. Als je al je vrienden via Foursquare laat weten dat je bij hun restaurant aan het eten bent krijg je een speciale korting of het eerste drankje gratis. Het enige wat je hoeft te doen is te laten zien dat je daadwerkelijk bent ingelogd.

Amerikanen zijn dol op Groupon
Groupon is een echte hype in de VS. Elke dag ontvang je wel een aanbieding voor een korting te besteden bij jou in de buurt. Mensen vinden het geweldig om korting te kunnen krijgen. Iedereen is gevoelig voor korting en het is voor bedrijven een geweldige methode om mensen in de winkel te krijgen.

The Big Three
Volgens Dick Raman zijn er maar drie echt grote netwerken die ertoe doen. Dat zijn Facebook, Twitter en Linkedin. Opkomende social media netwerken zijn Youtube, Yelp, Foursquare, en StumbleUpon.

Volg hier de laatste tweets van het Social Media Congres.

Gerelateerde Berichten

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Hoe zet je social media in om van een zoeker een boeker te maken? Social Media Congres 2011

    Vandaag mocht ik ook zelf aan de slag om een presentatie te geven over hoe…

  • Social Media Congres | 18 februari 2010

    Sociale netwerken, we kunnen er niet meer omheen. Sociale media kunnen u helpen de band…

Categorie: Social media, Travel Events Tags: Dick Raman, social media congres, starbucks

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Luisteren is het Nieuwe Zakendoen | Social Media Congres -- Topsy.com schreef:
    24 februari 2011 om 13:25

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Marian van der Ent en sinds1998, Roy Platje. Roy Platje heeft gezegd: Reismanagers.nl: Luisteren is het Nieuwe Zakendoen | Social Media Congres http://bit.ly/hiaG8w […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google hotels TUI TripAdvisor KLM instagram onderzoek NHTV Expedia Social Media reviews Airbnb Vakantiebeurs destinatiemarketing mobiel Booking.com reizen travel Facebook technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext