Donderdag 18 juni, pakhuis de Zwijger Amsterdam. DDMA emailsummit 2015. De laatste ontwikkelingen en trends over e-mailmarketing passeerden de revue. Het kan niemand zijn ontgaan (als je het programma bekijkt) dat neuromarketing ook in e-mailmarketing een prominente rol gaat spelen. En wie kan je dan beter uitnodigen dan Bart Schutz van Online Dialogue.

You’re e-mailing a brain

Bart Schutz is een consumenten psycholoog en neemt de bomvolle zaal op enthousiaste wijze mee in hoe de hersenen werken en hoe we beslissingen nemen. Wij denken dat we controle hebben over onze beslissingen, maar in de praktijk is dat niet het geval. Bart daagt de marketeers uit de zaal meteen uit om veel meer vanuit de wetenschap, psychologie, het brein van de ontvanger te kijken. En als we het hebben over ons brein dan moeten we rekening houden met twee systemen. Het linker- en het rechterbrein. Bart weet zijn verhaal op een prachtige manier te verpakken waarbij onze koning Willem Alexander en onze koningin Maxima een hoofdrol krijgen. Iets om rekening te houden bij je volgende travel mailing dus.

You’re e-mailing 2 systems

Ons brein maakt gebruik van twee systemen bij het maken van keuzes. Systeem 1 (emotioneel) staat altijd aan en is toegekend aan Maxima. Systeem 2 is ons rationele brein. Willem Alexander heeft de typische kenmerken voor systeem 2; rationeel en logica, langzaam en lui, heeft aandacht nodig, leeft bewust en wil controle. Willem kan niet omgaan met afleiding. Je moet als e-mailmarketeer ervoor zorgen dat je met jouw vakantie aanbieding de volledige aandacht pakt van Willem en hem daarna 1 boodschap of taak geven; ‘boek deze vakantie nu’ of ‘neem voor informatie contact op met een van onze ZRA’s’. Biedt een duidelijke call to action en voorkom afleiding. Tijdens de presentatie komt Bart met veel leuke voorbeelden die het publiek in de zaal flink opwarmen. Vooral dit filmpje is het bekijken waard; als je je concentreert op 1 ding dan zal je veel informatie ontgaan. Probeer het zelf maar eens.

Systeem 2 (rationeel) kost ons veel inspanning. Bart vraagt het publiek de volgende som uit te rekenen; 17 x 24 = … . En uiteraard is het stil in de zaal. Je ziet een aantal mensen nog de moeite doen om het uit te rekenen, maar de meesten haken af. Waarom? Gewoonweg omdat je teveel moeite moet doen om na te denken. Nadenken kost inspanning en daardoor haken mensen af. Help bezoekers en e-mail ontvangers door ze focus te geven. Kijk eens opnieuw naar de mail die je wil versturen. Ligt de focus op de belangrijkste call to action, is alle mogelijke ruis eruit gehaald? Bij een persoon als Willem moet je in een mail soms even om de aandacht vragen en zal je hem stap voor stap naar de conversie moeten leiden. Bij types als Willem zal e-mail een grotere rol spelen in de “assistend conversion”.

Timing is everything

Zo, dus als je als e-mailmarketeer weet dat je de volledige aandacht van de bezoeker nodig hebt dan moet je goed nadenken op welke dag en op welk tijdstip je gaat mailen. Als je Willem wil bereiken dan moet je hem in de ochtend mailen, op momenten dat hij zich kan focussen en weinig afleiding heeft. Terwijl als aan Maxima iets wilt verkopen dan kan je haar beter in de avond mailen. Maxima (systeem 1) laat zich veel makkelijker verleiden. Systeem 1 is een automatische schakel waar we geen controle over hebben dus maak daar gebruik van.

Wil je de presentatie nog een keer op je gemak terugzien? Dat kan. Moet je wel even op onderstaande link klikken: presentatie Bart Schutz emailsummit 2015.

Doe er je voordeel mee bij je volgende e-mailing. Heb je resultaten? Deel ze hier dan in de comments!