• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Make the most of now: Neuromarketing meets E-mailmarketing, ook in travel

9 juli 2015 door Martin van Kranenburg

Donderdag 18 juni, pakhuis de Zwijger Amsterdam. DDMA emailsummit 2015. De laatste ontwikkelingen en trends over e-mailmarketing passeerden de revue. Het kan niemand zijn ontgaan (als je het programma bekijkt) dat neuromarketing ook in e-mailmarketing een prominente rol gaat spelen. En wie kan je dan beter uitnodigen dan Bart Schutz van Online Dialogue.

You’re e-mailing a brain

Bart Schutz is een consumenten psycholoog en neemt de bomvolle zaal op enthousiaste wijze mee in hoe de hersenen werken en hoe we beslissingen nemen. Wij denken dat we controle hebben over onze beslissingen, maar in de praktijk is dat niet het geval. Bart daagt de marketeers uit de zaal meteen uit om veel meer vanuit de wetenschap, psychologie, het brein van de ontvanger te kijken. En als we het hebben over ons brein dan moeten we rekening houden met twee systemen. Het linker- en het rechterbrein. Bart weet zijn verhaal op een prachtige manier te verpakken waarbij onze koning Willem Alexander en onze koningin Maxima een hoofdrol krijgen. Iets om rekening te houden bij je volgende travel mailing dus.

You’re e-mailing 2 systems

Ons brein maakt gebruik van twee systemen bij het maken van keuzes. Systeem 1 (emotioneel) staat altijd aan en is toegekend aan Maxima. Systeem 2 is ons rationele brein. Willem Alexander heeft de typische kenmerken voor systeem 2; rationeel en logica, langzaam en lui, heeft aandacht nodig, leeft bewust en wil controle. Willem kan niet omgaan met afleiding. Je moet als e-mailmarketeer ervoor zorgen dat je met jouw vakantie aanbieding de volledige aandacht pakt van Willem en hem daarna 1 boodschap of taak geven; ‘boek deze vakantie nu’ of ‘neem voor informatie contact op met een van onze ZRA’s’. Biedt een duidelijke call to action en voorkom afleiding. Tijdens de presentatie komt Bart met veel leuke voorbeelden die het publiek in de zaal flink opwarmen. Vooral dit filmpje is het bekijken waard; als je je concentreert op 1 ding dan zal je veel informatie ontgaan. Probeer het zelf maar eens.

Systeem 2 (rationeel) kost ons veel inspanning. Bart vraagt het publiek de volgende som uit te rekenen; 17 x 24 = … . En uiteraard is het stil in de zaal. Je ziet een aantal mensen nog de moeite doen om het uit te rekenen, maar de meesten haken af. Waarom? Gewoonweg omdat je teveel moeite moet doen om na te denken. Nadenken kost inspanning en daardoor haken mensen af. Help bezoekers en e-mail ontvangers door ze focus te geven. Kijk eens opnieuw naar de mail die je wil versturen. Ligt de focus op de belangrijkste call to action, is alle mogelijke ruis eruit gehaald? Bij een persoon als Willem moet je in een mail soms even om de aandacht vragen en zal je hem stap voor stap naar de conversie moeten leiden. Bij types als Willem zal e-mail een grotere rol spelen in de “assistend conversion”.

Timing is everything

Zo, dus als je als e-mailmarketeer weet dat je de volledige aandacht van de bezoeker nodig hebt dan moet je goed nadenken op welke dag en op welk tijdstip je gaat mailen. Als je Willem wil bereiken dan moet je hem in de ochtend mailen, op momenten dat hij zich kan focussen en weinig afleiding heeft. Terwijl als aan Maxima iets wilt verkopen dan kan je haar beter in de avond mailen. Maxima (systeem 1) laat zich veel makkelijker verleiden. Systeem 1 is een automatische schakel waar we geen controle over hebben dus maak daar gebruik van.

Wil je de presentatie nog een keer op je gemak terugzien? Dat kan. Moet je wel even op onderstaande link klikken: presentatie Bart Schutz emailsummit 2015.

You’re emailing a brain – Email Summit – June 2015 – Bart Schutz – Online Dialogue from Online Dialogue
Doe er je voordeel mee bij je volgende e-mailing. Heb je resultaten? Deel ze hier dan in de comments!

Gerelateerde Berichten

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • KLM: The travel Diaries

    KLM is weer even in beeld, en altijd als dat zo is.. Dan kijken we…

Categorie: E-mailmarketing, Trends Tags: neuromarketing

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Een nieuwsbrief versturen? Wat en wanneer? - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 10:12

    […] naar het gedrag van de ontvanger, de lezer van jouw nieuwsbrief. In een eerder verschenen blog legt consumenten psycholoog Bart Schutz uit dat er twee systemen in het brein zijn die veel invloed hebben op de beslissingen die we […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com mobiel TripAdvisor Google travel NHTV Airbnb TUI hotels reviews KLM Expedia destinatiemarketing reizen technologie onderzoek instagram Social Media Facebook Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring