Het Marriott TestBED programma komt naar Nederland, Duitsland en de UK. In een tour door Europa, naar deze landen, wordt het TestBED accelator programma gepromoot. Het doel? Cutting edge technologie vinden die de experience van hotelgasten nog beter kan maken. De toekomst van travel en hotels wordt volgens Marriott Hotels gevormd door (Nederlandse) tech startups, waarvoor dit programma speciaal is ontwikkeld.

In Amsterdam werd op het kantoor van Rockstart, is het Marriott TestBED gelanceerd voor een aantal tech entrepreneurs. Rockstart helpt om startups meer succes te behalen in hun eerste 1000 dagen, door funding en mentoring (Rockstart Accelerator & Rockstart Impact), organiseert daarnaast startup events en heeft een grote internationale community en diverse werkruimtes. Het event werd georganiseerd in samenwerking met MEC en The Trampery. Ik was er bij namens TravelNext als kennisplatform voor de Nederlandse travelindustrie en vertel je er in deze blog graag alles over. Van idee tot aanmelding.

Brainchild Marriott Hotels TestBED

Het concept is een ‘brainchild’ van Guy Kedar, (MEC). Hij helpt merken, waaronder Marriott Hotels, unieke experiences te creëren die aansluiten bij waar de consument naar op zoek is. Guy leidt in zijn functie de Marriott Hotels startup accelerator gericht op het identificeren van nieuwe technologie door onder andere pilots te draaien om de gastbeleving van Marriott Hotels te verhogen.

Drie categorieën voor innovatie

In oktober werd het concept Marriott Hotels TestBED voor het eerst uitgerold. In 2017 zoekt Marriott Hotels als een van de grootste hotelketens ter wereld, startups (ook van Nederlandse bodem) die voor Marriott Hotels iets kunnen betekenen in een van de volgende drie wensen gericht op innovatie voor hotelbeleving binnen de customer journey:

  1. IN ROOM: Verbetering van de ervaring in de hotelkamer: lees hier 
  2. TRANSFORMATION: Het transformeren van de algemene gastervaring, zowel binnen als buiten de hotels: lees hier
  3. HEADSPACE: Helpen gasten zogenaamde ‘headspace’ of ontspanning te geven, zodat zij tijdens hun verblijf een ontspannen en en geïnspireerde gemoedstoestand beleven: lees hier 

Daarvoor is Marriott Hotels op zoek naar seed & early stage startups, die graag feedback willen op het door hen bedachte concept dat in principe klaar is om de markt op te gaan.

Extensie testBED: een pilot hotel

Een hele mooie extensie van het accelerator programma op zoek naar traveltech startups is toch wel het pilot hotel van Marriott Hotels. In Charlotte Marriott City Center opende in 2016 het Marriott Incubator Hotel. Het is het eerste hotel ter wereld wat functioneerde in ‘live beta’. Oftewel, een levensechte proeftuin klaar om producten en services te testen met hotelgasten en medewerkers.

Ook voor het TestBED accelerator programma in Europa wordt er een van de Marriott Hotels beschikbaar gesteld om producten & services van startups te kunnen testen. Deze periode wordt gegoten in een heus accelerator programma van 10 weken.

Waarom meedoen?

Tijdens de lanceringsavond waren er veel enthousiaste entrepreneurs aanwezig die aan de ene kant het meteen zagen zitten, maar ook de nodige vragen hadden. Ik vond het goed dat deze gesteld werden.

Een greep uit die vragen: Waarom zou een startup hieraan mee willen doen?, Wat is het voordeel voor een startup om Marriott zo’n groot onderdeel te laten zijn van het verder uitwerken en uitdenken van het concept? Wat biedt het een startup voor een perspectief en kansen?

Er is namelijk zeker vanuit Marriott Hotels wel een goede motivatie om aan het accelerator programma mee te doen. De hotelketen biedt de startups een propositie die interessant kan zijn. De product of service pilot brengt de volgende kansen met zich mee:

  • Validatie

Validatie van een product of service speelt de hoofdrol in het accelerator programma dat met TestBED is ontwikkeld. Door pilots te draaien in het Europese Incubator hotel met zowel het personeel als de gasten, wordt binnen 10 weken duidelijk of en wat er aan het product of de service gesleuteld moet worden.

  • Training

Marriott biedt tevens een relevant aanbod aan van trainingen die variëren van vergaande kennis en inzichten op het gebied van persoonlijke profilering tot marketing skills en product development.

  • Industry exposure

Ook ‘media money’ is waar Marriott Hotels mee over de brug komt. Zoals aandacht en exposure via de sociale kanalen van Marriott Hotels en relevante mediaplatforms zoals TechCrunch, Travolution en Tnooz. Ook deelname aan industrie events (zoals TEDx) waar Marriott Hotels zelf ook een bijdrage levert horen hierbij.

In 2016 werden er door Marriott Hotels via het TestBED programma twee startups geselecteerd. Jambo en Dazzle wonnen de pitch voor het accelerator programma en hebben sindsdien veel aandacht gehad. Bekijk hieronder een samenvatting van het TestBED avontuur in 2016.

Hotels hebben concurrentie van ’thuis’

Thuis zijn, of in het huis van iemand anders slapen, dat is de ontwikkeling die de sharing economy de laatste jaren teweeg heeft gebracht. Dat brengt hotels tot de drang om te innoveren. Tien jaar geleden was een hotelverblijf nog exclusief en was een zwembad, een luxe badkamer en een grote televisie met veel zenders voldoende voor een goede beleving, zegt Guy. Het hotel vernieuwen en moderniseren is 1, technologie doet de rest.

”ZELFS De grootste hotels hebben last van concurrentie van ’thuis’.”

Waar is Marriott naar op zoek?

Een interessante en actuele vraag hoe de customer journey en de travelers journey ondersteund kan worden met misschien wel jouw idee. Marriott Hotels is voor het TestBed accelerator programma op zoek naar:

Seed of early startups met een product of service klaar om de markt op te gaan;

  • Bedacht voor, of passend binnen de reisindustrie
  • Gericht op 1 of meerdere van de eerdergenoemde drie innovatie categorieën
  • Implementeerbaar in individuele hotels
  • Kan functioneren zonder geïmplementeerd te worden in de wereldwijde systemen van Marriott Hotels

Aanmelden

Ben jij of ken jij een seed of early stage startup? Tot en met 7 juli kunnen Nederlandse zich startups hier aanmelden, door het digitaal invullen van 12 vragen.

Het Marriott Hotels TestBED accelerator programma duurt 10 weken en die tijd zal doorgebracht worden in een Europees hotel (in Nederland, UK, of Duitsland). Deelnemers moeten dus rekening houden met de kans om te reizen voor een wat langere periode.

Vragen?

Mocht je nog vragen hebben, mail dan even via lobke@travelnext.nl. Ik breng je graag in contact met de organisatie achter het Marriott TestBED programma zodat zij jouw eventuele vragen kunnen beantwoorden.