Martin de Boer is geen onbekende in de reisbranche. Martin heeft ruim 12 jaar ervaring in online marketing – veelal in de reisbranche – en nu is hij global online marketing manager bij Travix. Travix is de overkoepelende organisatie van online aanbieders van vliegtickets en hotels zoals Cheaptickets.nl, Vliegwinkel.nl, Vayama.com en Easytobook.com. Travix opereert in 15 verschillende landen met 6 verschillende merken en 3 verschillende platformen. De jaarlijkse omzet is hoger dan 1 miljard dollar. Travix is onderdeel van BCD Holdings. De aansturing van de online marketing wordt geïnitieerd vanuit Nederland en in elk land zit een lokaal team.

Overzicht van de marketingtools
Travix focust zich op verschillende online marketing kanalen zoals SEO, SEA, e-mailmarketing, display marketing, social media, linkbuilding, affiliate marketing en partners & meta search. Martin geeft aan dat de middelenmix per land enorm verschilt. Elk land vraagt om zijn eigen aanpak. Martin geeft in zijn presentatie ook een uitleg hoe Travix de middelen afzet ten opzichte van de ROI en de kosten. Hieronder een overzicht:

Channel | ROI/Cost
META | Depends on deal. Used to gain marketshare
Affiliate CPC | High cost risk, branding support
Affiliate CPS | Depends on deal, cost save (CPA’s)
SEO/ Search | Long term result, low direct cost
SEA | High cost risk, quick results
Social Media | Not ROI driven, branding driven
Media buying/ display | High cost risk, branding support
Media buying/ link buying | Controlled costs
Email marketing | Low costs

Social media is branding
Travix ziet social media vooral als branding en webcare. Travix heeft nu geen strategie dat ze likes of fans gaan kopen. Het meten van het effect van social media is wel belangrijk. Hiervoor gebruiken ze de campaign commander social edition tool van Emailvision. Met deze tool kunnen ze duidelijke resultaten meten van diverse sociale media campagnes.

Impact van Meta is gigantisch (in het buitenland)
In diverse landen (behalve Nederland) heeft Metasearch een gigantisch impact. Meta is daar veel belangrijker dan SEA bijvoorbeeld. Bij Metasearch engines zoals Kayak.com, Swoodoo.com en Jetcost.com is het vertrouwen van de consument zo groot dat de volgende stap niet meer het vergelijken is maar ze willen direct boeken. Daarna is het essentieel om deze bezoekers direct naar de boekingspagina te krijgen. Geen bijverkoop of crossselling toepassen want deze bezoekers willen maar 1 ding, zo snel mogelijk de boeking afronden.