Het mobiele web beter maken is iets wat Google al een aantal jaren actief probeert te doen. Wanneer consumenten nu Google op hun mobiel gebruiken, dan herken je geoptimaliseerde mobiele search resultaten aan een bliksemschicht icoon, daar schuilt een ideologie achter; AMP (accelerated mobile pages). En dat gaat effect hebben op hoe we volgens Google content moeten maken, ook in travel.

Content

Trage laadtijden van websites in onze industrie, door onder andere Javascript, html en css worden door Google AMP weggelaten. Advertenties worden alleen getoond en weergegevn door de door Google geselecteerde partners en worden pas geladen als de overige content volledig op het scherm staat.

De trage laadtijd neemt hierdoor af en de snelheid waarmee de mobiele website laadt kan aanzienlijk toenemen. Kort gezegd komt het erop neer dat websites een eenvoudige versie van bijvoorbeeld blogs en artikelen kunnen presenteren aan mobiele bezoekers van hun website. Hiermee verdwijnen interactieve elementen, of elementen die overbodig zijn bij de website en wordt de echte content dus belangrijker. Afbeeldingen, links en tekst blijven behouden er kunnen headers en subheaders toegevoegd worden.

Niet alleen voor publishers van artikelen en blogs blijkt AMP een belangrijke zet richting de toekomst. Er zullen ook andere content soorten ondersteund worden, zoals bijvoorbeeld websites in relatie tot e-commerce en ook reizen. Deze pagina’s zullen meer exposure krijgen in de zoekresultaten.

Mobiele zichtbaarheid

De effecten van het AMP beleid moeten ook voor travel en met name travel publishers niet onderschat worden. AMP-artikelen worden getoond boven de reguliere zoekresultaten, bij zoekopdrachten vanaf smartphones en tablets. Dit heeft een positief effect op de zichtbaarheid binnen mobiele zoekresultaten.

Er zijn plugins voor CMS (content management systemen) en WordPress websites beschikbaar. Zo is er een gratis plugin, die automatisch elke pagina transformeert naar een AMP pagina.

Voor travel de moeite waard om te proberen aangezien veel zoekwerk voor een volgende reis op mobiel plaatsvindt, door Google ook wel de micro-moments genoemd, waarbij een reiziger een device gebruikt.

Internet van de toekomst: nieuwe content

Het letterlijk lichter maken van pagina’s, websites en daarmee het internet, laat zien hoe Google opnieuw een eigen stempel drukt op hoe we in de toekomst, ook als reisorganisaties onze content moeten maken en producten moeten aanbieden. Andere grote contentleveranciers zoals nieuwssites verwachten dat AMP pagina’s meer revenue opleveren dan niet-AMP pagina’s. Maar zo ver is het nog niet.

Mobiel storytelling

Net als Google AMP, probeert Facebook met Instant Articles ook de wijze waarop verhalen (content) binnen allerlei industrieën gemaakt gedeeld worden, sneller, lichter en interactiever. Denk daarbij aan scherm vullende foto’s en waar je tussen de tekst en visuals eenvoudig kunt navigeren.

Welke reisorganisaties zijn op deze wijze al bezig met het maken van content?