Meer ruimte voor concurrerend aanbod in online reisindustrie

Consumenten profiteren van een gevarieerder online hotelaanbod door verscherpte concurrentie in die branche. Dat meldt de ACM, die samen met andere Europese mededingingsautoriteiten het effect onderzocht van de waarschuwing aan het adres van Booking.com en Expedia.

Uit onderzoek van de ACM en een aantal van zijn Europese partners blijkt dat er meer concurrentie en meer keuze voor de consument is ontstaan. Ze ontdekten echter ook dat bijna de helft van online aanbieders van accommodaties niet weet dat het prijsbeleid van Booking.com en Expedia versoepeld is: er is dus ruimte voor meer concurrerend aanbod.

Prijs eisen

Beide grootmachten in de online reisbranche lieten hun prijseisen voor aangesloten hoteliers vallen op aandringen van Europese mededingingsautoriteiten, waaronder de ACM. De boekingssites, die samen een Europese duopoliepositie hebben, eisten dat aangesloten hotelaanbieders op andere platformen nooit lagere prijzen mochten vragen. Vanaf 2015 mogen zij dat wel, met uitzondering van de eigen site.

Boetes

De ACM grijpt vaker in bij reisorganisaties. KLM ontving enkele jaren terug een boete van 200.000 euro voor onjuiste prijsvermelding, waarmee de mededingingsautoriteit een voorbeeld wilde stellen voor de hele online reisbranche. Het gebeurde nogal eens dat aanbieders bijkomende kosten (te) laat in het boekingsproces vermeldden, waardoor de eindprijs ‘onvermijdbaar en voorzienbaar’ werd voor consumenten, aldus de ACM.

Gepubliceerd door

Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *