Expedia Media Solutions heeft hun nieuwste onderzoek, Travel Content Journey, volledig gericht op het begrijpen van de contentbehoefte en gedrag met travelcontent van consumenten. Uit een onderzoek uitgevoerd door Comscore onder 1.058 US inwoners, die 18+  waren en in het bezit van een smartphone, tablet of desktop/laptop die de afgelopen 6 maanden een reis hebben ondernomen, is het volgende naar voren gekomen: Het aantal travelgerelateerde minuten die we online besteden stijgt op alle devices, met als grootste stijger de mobiele minuten met 45%. 24% bekijkt travelcontent zelfs uitsluitend via hun mobiel en/of tablet.

Hoe zoeken we naar reisinformatie online

We bekijken vooral nog de sites van OTA’s en Airlines, maar hotelsites en informatie/inspiratie sites zijn nog goed voor zo’n respectievelijk 58% en 53%, destinatiesites worden door 31% bezocht.

Iedere categorie blijkt een (iets) andere rol te hebben in de verschillende fasen van het koopproces. OTA’s en Airlinesites hebben relatief meer bezoek in de laatste fase van het koopproces, waarbij ook metasearch en informatie/inspiratiesites dit patroon kennen. Hotel-, destinatie-, deal- en autoverhuursites zijn beter bezocht aan het begin van het proces.

Rol in koopproces

De PC/laptop wordt nog vooral gebruikt voor het planning en boekproces. In de oriëntatiefase is dit 68%, in de planfase (85%), en tijdens het boeken 86%. Eenmaal ter plekke gebruikt nog maar 47% vooral een PC/Laptop en 37% vooral een smartphone of een tablet (28%).

Device usageNaar wat voor content wordt gezocht

Gevraagd naar waar het meeste naar wordt gezocht, blijkt dat 50% in eerste instantie naar verblijfsinformatie (hotel of andere accommodatievormen) zoekt. En direct daarna naar praktische en lokale informatie zoals weer, wat er te doen is, restaurants en foto’s  van de destinatie.

Foto’s spelen in alle reisstadia een belangrijke rol en Facebook speelt hierin zeker een belangrijke rol. Uit het onderzoek komt naar voren dat zoekers die gecharmeerd zijn van foto’s meer dan gemiddeld een destinatiesite bezoeken (62%), zeker kort voor hun komst (1-5 weken). 93% van deze zoekers is sowieso meer op zoek naar travelcontent.

Image seekers

Vlucht + hotelboekers bezoeken verreweg het meeste aantal travelsites, terwijl hotel-only boekers vaker een destinatiesite bezoeken.

Eenmaal ter plekke

Zoekt men veelal naar informatie over het weer, restaurant (reviews) en wat er te doen is.

Conclusie mobiel gebruik

Het mobiele gebruik stijgt en content en advertentiebudgetten moeten hier op afgestemd worden.

Noodzakelijke praktische informatie moet goed gecombineerd worden met inspiratie. En content moet afgestemd zijn op de reden, koopfase en het device dat men gebruikt.

Tijdens de nabeleving delen mensen veel content die gebruikt kan worden om andere mensen weer te inspireren en beïnvloeden.

Het onderzoek van Expedia Media uitvoerde in samenwerking met Comscore kun je hier downloaden.

Dit blog is geschreven door Natasja Fortuin. Natasja Fortuin is Manager Online Marketing bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).