Vaak is TripAdvisor het onderwerp van gesprek in deze maandelijkse rubriek. Niet gek uiteraard, gezien hun dominante marktpositie en een geschatte beurswaarde van maar liefst 7 miljard dollar. Maar om ook andere partijen eens voor het voetlicht te brengen, leek het me interessant om jullie deze maand juist te wijzen op het nieuws over andere reviewsites en OTA’s: nieuwkomers, sites die een niche bedienen, platforms met unieke functionaliteiten die een graantje proberen mee te pikken van het succes van online reviews zoals Triptease.

Zinnenprikkelend Triptease

Een van de nieuwe gezichten die mij de laatste tijd het meest heeft doen verbazen is Triptease. Met name hun oogverblindend mooie design van zowel de site als de reviews is erg verfrissend. Door een ‘instagramachtige’ foto centraal te stellen bij elke review wordt het lezen van reviews, met name op een tablet, verheven tot het doorbladeren van een luxe magazine met droomreizen. Precies deze visuele aantrekkelijkheid is wat de mensen achter dit platform met de bevallige naam doet hopen een stabiel aantal bezoekers te trekken. De hoop bestaat dat er een soort viral effect ontstaat doordat men de reviews gaat delen via social media. Het verdienmodel is gebaseerd op affiliate inkomsten.

Triptease TripAdvisor

Klein budget, groot van stuk

Van een heel andere orde zijn HostelWorld en HostelBookers. Zij waren afgelopen maand in het nieuws omdat Web Reservations International, het moeder bedrijf achter HostelWorld, het jongere HostelBookers over zal gaan nemen. Typisch een geval van een nichemarkt waar de doorgewinterde backpacker terecht kan om een hostel te boeken. En de meningen kan lezen van hun voorgangers uiteraard: alleen Hostelworld al is met 3,5 miljoen reviews een van de tien grootste reviewsites wereldwijd. Slechts gericht op een klein deel van de reizigers, maar daarom niet minder succesvol!

Movers & shakers

Het blijkt toch lastig om TripAdvisor buiten beschouwing te laten deze maand. Zij kochten namelijk de luxe flash-sale website Jetsetter. Wederom een website die met reviews geschreven door professionele reisjournalisten en een ‘members-only’ community de niche van het hogere segment probeert op te zoeken. De oprichter van Jetsetter, DrewPatterson, werd deze maand vervolgens weer de nieuwe CEO van Room 77, de metasearcher waar Expedia onlangs nog in investeerde. Room 77 biedt naast het vinden van de beste prijs op verschillende OTA websites ook een unieke Room Concierge functionaliteit om de beste kamer in het hotel te vinden. Aan de hand van jouw voorkeuren, een grote database met informatie van de verschillende hotelkamers én Room 77’s little bit of magic wordt de voor jouw meest geschikte kamer geboekt. Op deze manier proberen zij zich te onderscheiden van Trivago en Kayak die deze markt op het moment beheersen.

Ik hoop jullie deze maand een beetje een andere kijk op het OTA- en reviewlandschap te hebben gegeven dan de TripAdvisors en Booking.coms van deze fascinerende wereld. Volgende maand weer een update van mijn hand!