• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#MonthInReview: Google’s ‘reisplan’ wordt langzaam duidelijk

26 juni 2013 door Emile Breure

In mijn vorige maandoverzicht stelde ik nog dat Google, tot grote verbazing van de grote drie in de online travelwereld, voorlopig niet lijkt aan te haken bij TripAdvisor, Expedia en Priceline. Google Hotel Finder en Google Flight Search opereren al een tijdje in de luwte in de online travel wereld. Tot nu toe lijkt het er echter op dat Google geen haast heeft met de penetratie van de markt en een zelfde soort strategie te hanteren als Google+. Tenminste, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar langzaamaan begin ik, vrij onbewust, steeds meer gebruik te maken van dit platform. Ik denk dat voor Google Travel diezelfde vlieger op gaat.

Google Maps als centrale punt

Google heeft waarschijnlijk niet eens aandacht geschonken aan de kritieken op de lage tractie van hun travelproducten. Ondertussen bouwde men in Mountain View vrolijk verder aan de nieuwe Google Maps. De vernieuwde applicatie, die verspreid over alle devices goed is voor 17 miljoen bezoekers per maand, kan zomaar eens het nieuwe startpunt van een heleboel reisboekingen worden. In de nieuwe Google Maps worden voor een routebeschrijving bijvoorbeeld nu ook de goedkoopste prijs van een vlucht getoond via Google Flight Search.

Google Maps integreert Flight Search

Dit is waarschijnlijk de eerste integratie, maar het is natuurlijk wachten op verdere integratie van Google Hotel Finder en personalisering vanuit de informatie die Google uit alle andere apps van je verzamelt.

Waarom gaat het nu wel lukken?

Het was met name dit blog dat mij erg aan het denken zette over de mogelijkheden van de metasearch functionaliteit in Google Maps. Tim Peter haalt hier een aantal redenen aan waarom het nieuwe Google Maps wel eens een game changer zou kunnen zijn.

  • Metasearch is nog niet volwassen: hoewel metasearch steevast aan populariteit wint is het nog niet mainstream. De grote bezoekersaantallen die Google Maps trekt kan veel meer mensen kennis maken met dit fenomeen.
  • Toevoeging Hotel Finder: zodra er ook data van Hotel Finder wordt geïntegreerd gaan steeds meer mensen Google Maps zien als een zoekkanaal voor reizen.

Sowieso worden alle hotels met een Google+ Local account netjes weergegeven op gefacelifte Google Maps. Inclusief de review scores van Zagat en Google+ reviews. Wil je als hotel (of andere toeristische locatie) profijt hebben van de enorme bezoekersstroom die Maps naar je hotel zou kunnen trekken, dan is het zaak om nu al je Google+ Local pagina op orde te hebben en de reviews nauwlettend te monitoren. Zeker na Google’s andere introductie van deze maand…

De Knowledge Graph Carousel

Buiten de vernieuwde Maps heeft Google vorige week in de VS namelijk de Knowledge Graph Carousel gelanceerd. Bij zoekopdrachten voor hotels, restaurants of andere lokale plaatsen verschijnt er een interactieve caroussel met lokale zoekresultaten bovenaan de pagina. Met de pijltjes kun je door de resultaten heen bladeren en met klik op een van de plaatsen krijg je gedetailleerde informatie zoals adres, foto’s en beoordelingen op basis van reviews. Door in- en uit te zoomen op de getoonde kaart kun je het gebied voor de zoekresultaten verkleinen of vergroten. Deze prominente plek zorgt ervoor dat steeds meer zoekverkeer naar Google’s eigen content wordt geleid in plaats van naar andere aanbieders.

Google Knowledge Graph Carousel

De Google+ beoordelingen worden steeds belangrijker in de zoekresultaten. Ook de Knowledge Graph Carousel resultaten worden sterker beïnvloedt door reviews dan door de normale PageRank. Gezien de nadruk op het visuele, zal de getoonde foto erg belangrijk zijn voor de doorklik ratio (CTR). Zorg dus dat, naast je reviewscores, ook het beeldmateriaal van je locatie op orde is. Door de sterke integratie van Google producten de laatste tijd is het heel waarschijnlijk dat de resultaten in de caroussel per gebruiker aangepast gaan worden op basis van data van de Google Now app en zoekgedrag, of op basis van de voorkeuren van andere personen uit je Google+ netwerk.

Gaat Google dit winnen?

De vraag is of Google de hele travel vertical wel voor zich wíl winnen. Buiten concurrenten op het gebied van metasearch zijn de meeste travel spelers tevens Google’s grootste klanten. Persoonlijk denk ik dat de markt groot genoeg zal zijn om voorlopig vreedzaam naast elkaar te opereren. Toch leiden meer en meer zoekresultaten naar Google’s eigen content dan voorheen (lees hier een interessante analyse). Ik denk in ieder geval dat het voor de meeste hotels en andere toeristische locaties de hoogste tijd is om hun Google+ Local accounts goed te gaan managen. Zij die de zaakjes goed voor elkaar hebben gaan namelijk zeker profiteren van de groeiende aantallen bezoekers via de nieuwe Google Maps.

Afbeelding (cc): Guillaume Capron

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • #MonthInReview: Metasearch booming in travel

    Eind vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA's. De 'inkt' was…

  • Google Search introduceert professional reviews

    Google heeft in de VS een handige nieuwe feature geïntroduceerd: bij Google Search zie je…

Categorie: E-commerce, Mobiel, Online PR en branding, Zoekmachine marketing Tags: Expedia, Google, Google flight search, Google Hotel Finder, Google Maps, metasearch, Priceline, TripAdvisor

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Google Maps update: Verbeter je vindbaarheid als hotspot! - TravelNext schreef:
    24 juli 2013 om 21:19

    […] is contant in ontwikkeling. Emile Breure gaf onlangs een kijkje in Googles Reisplan. Vorige week heeft Google Maps ook de nieuwe applicatie gelanceerd. De nieuwe maps zijn wat mij […]

  2. #MonthInReview: moeizame huwelijk tussen Hotels en OTA's - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 12:00

    […] van deze grote spelers én hun misbruik daarvan. Er gloort echter hoop aan de horizon nu ook Google user reviews een steeds belangrijkere rol geeft in de zoekresultaten. Wellicht dat dit het directe verkeer naar de hotel website in de toekomst kan […]

  3. #MonthInReview: Wordt TripAdvisor langzaamaan een OTA? | TravelNext schreef:
    7 januari 2016 om 13:34

    […] in plaats van iets algemeens als ‘hotels Amsterdam‘ ingetypt in een zoekmachine. Hoewel Google druk bezig is, zijn zij op dit moment nog lang niet zover. Mijns inziens zullen de gemiddelde kosten voor […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV TUI TripAdvisor Vakantiebeurs reizen mobiel hotels Facebook reviews Expedia Booking.com Google onderzoek Airbnb instagram technologie KLM Social Media travel destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext