In mijn vorige maandoverzicht stelde ik nog dat Google, tot grote verbazing van de grote drie in de online travelwereld, voorlopig niet lijkt aan te haken bij TripAdvisor, Expedia en Priceline. Google Hotel Finder en Google Flight Search opereren al een tijdje in de luwte in de online travel wereld. Tot nu toe lijkt het er echter op dat Google geen haast heeft met de penetratie van de markt en een zelfde soort strategie te hanteren als Google+. Tenminste, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar langzaamaan begin ik, vrij onbewust, steeds meer gebruik te maken van dit platform. Ik denk dat voor Google Travel diezelfde vlieger op gaat.

Google Maps als centrale punt

Google heeft waarschijnlijk niet eens aandacht geschonken aan de kritieken op de lage tractie van hun travelproducten. Ondertussen bouwde men in Mountain View vrolijk verder aan de nieuwe Google Maps. De vernieuwde applicatie, die verspreid over alle devices goed is voor 17 miljoen bezoekers per maand, kan zomaar eens het nieuwe startpunt van een heleboel reisboekingen worden. In de nieuwe Google Maps worden voor een routebeschrijving bijvoorbeeld nu ook de goedkoopste prijs van een vlucht getoond via Google Flight Search.

Google Maps integreert Flight Search

Dit is waarschijnlijk de eerste integratie, maar het is natuurlijk wachten op verdere integratie van Google Hotel Finder en personalisering vanuit de informatie die Google uit alle andere apps van je verzamelt.

Waarom gaat het nu wel lukken?

Het was met name dit blog dat mij erg aan het denken zette over de mogelijkheden van de metasearch functionaliteit in Google Maps. Tim Peter haalt hier een aantal redenen aan waarom het nieuwe Google Maps wel eens een game changer zou kunnen zijn.

  • Metasearch is nog niet volwassen: hoewel metasearch steevast aan populariteit wint is het nog niet mainstream. De grote bezoekersaantallen die Google Maps trekt kan veel meer mensen kennis maken met dit fenomeen.
  • Toevoeging Hotel Finder: zodra er ook data van Hotel Finder wordt geïntegreerd gaan steeds meer mensen Google Maps zien als een zoekkanaal voor reizen.

Sowieso worden alle hotels met een Google+ Local account netjes weergegeven op gefacelifte Google Maps. Inclusief de review scores van Zagat en Google+ reviews. Wil je als hotel (of andere toeristische locatie) profijt hebben van de enorme bezoekersstroom die Maps naar je hotel zou kunnen trekken, dan is het zaak om nu al je Google+ Local pagina op orde te hebben en de reviews nauwlettend te monitoren. Zeker na Google’s andere introductie van deze maand…

De Knowledge Graph Carousel

Buiten de vernieuwde Maps heeft Google vorige week in de VS namelijk de Knowledge Graph Carousel gelanceerd. Bij zoekopdrachten voor hotels, restaurants of andere lokale plaatsen verschijnt er een interactieve caroussel met lokale zoekresultaten bovenaan de pagina. Met de pijltjes kun je door de resultaten heen bladeren en met klik op een van de plaatsen krijg je gedetailleerde informatie zoals adres, foto’s en beoordelingen op basis van reviews. Door in- en uit te zoomen op de getoonde kaart kun je het gebied voor de zoekresultaten verkleinen of vergroten. Deze prominente plek zorgt ervoor dat steeds meer zoekverkeer naar Google’s eigen content wordt geleid in plaats van naar andere aanbieders.

Google Knowledge Graph Carousel

De Google+ beoordelingen worden steeds belangrijker in de zoekresultaten. Ook de Knowledge Graph Carousel resultaten worden sterker beïnvloedt door reviews dan door de normale PageRank. Gezien de nadruk op het visuele, zal de getoonde foto erg belangrijk zijn voor de doorklik ratio (CTR). Zorg dus dat, naast je reviewscores, ook het beeldmateriaal van je locatie op orde is. Door de sterke integratie van Google producten de laatste tijd is het heel waarschijnlijk dat de resultaten in de caroussel per gebruiker aangepast gaan worden op basis van data van de Google Now app en zoekgedrag, of op basis van de voorkeuren van andere personen uit je Google+ netwerk.

Gaat Google dit winnen?

De vraag is of Google de hele travel vertical wel voor zich wíl winnen. Buiten concurrenten op het gebied van metasearch zijn de meeste travel spelers tevens Google’s grootste klanten. Persoonlijk denk ik dat de markt groot genoeg zal zijn om voorlopig vreedzaam naast elkaar te opereren. Toch leiden meer en meer zoekresultaten naar Google’s eigen content dan voorheen (lees hier een interessante analyse). Ik denk in ieder geval dat het voor de meeste hotels en andere toeristische locaties de hoogste tijd is om hun Google+ Local accounts goed te gaan managen. Zij die de zaakjes goed voor elkaar hebben gaan namelijk zeker profiteren van de groeiende aantallen bezoekers via de nieuwe Google Maps.

Afbeelding (cc): Guillaume Capron