• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Neckermann start met digitale studiereizen: reisadviseurs als bloggers en vloggers

23 december 2014 door Lobke Elbers

Vorige week lanceerde Neckermann onder de vlag van Thomas Cook de digitale ontdekkingsreis voor 45 reisadviseurs van diverse reisbureaus door heel Nederland. Met go-pro’s, selfiestokken, pen en papier, smartphones en Instagram werd deze studietrip er een met een totaal nieuwe dimensie. Want waar OTA’s enkel digitaal opereren, kunnen de stenen winkels hierin niet achterblijven. Een prachtige stap naar online personalisatie en relevantie op het web door reisadviseurs.

We hebben het er al vaker over gehoord; let ambassadors do your branding. Hoewel studietrips bekend staan om hotel na hotel te bezoeken, enige vrije tijd te hebben en vooral lekker te netwerken met mede-collega’s, is de trip van Neckermann (dit jaar naar Kaapverdië) in een compleet online jasje gestoken. Zowel vooraf, tijdens als na de reis konden deelnemers terecht op de portal ontdekmetneckermann.nl (in eenvoudige maar stijlvolle Wordpress omgeving) voor alle info: uiteenlopend van kamernummers tot aan het programma en de opdrachten. Vanuit TravelNext verzorgde ik er een blog training en workshop.

iMovie en GoPro; de skills eigen maken

Hoe maak je de benodigde digitale skills snel eigen en hoe fungeer je zelf als marketingkanaal om een door jou gemaakte reis ook aan je klant te verkopen? Deze vraag had de openingsvraag kunnen zijn van de primeur van deze digitale studietrip en van enkele gezichten was de wanhoop echt wel af te lezen. ”Ik heb nog nooit een video gemaakt, laat staan bewerkt en al helemaal daargelaten dat ik weet hoe een GoPro werkt”. Thomas Cook heeft dankbaar gebruik gemaakt van voormalig SunConnect host Joost Vissers die deze zomer menig groepje kinderen en groepen vrienden aan de Go Pro heeft gebracht om eigen memorabele vakantievideo’s te maken. Een korte workshop over shots kiezen, uitleg van het apparaatje – wat overigens peanuts is – en het delen van tips voor de beste film ‘angles’ & edit trucjes moesten voldoende zijn om de groepen op eigen gelegenheid hun video opdrachten te laten voltooien.

gopro

Om hotels en excursiemogelijkheden zo juist mogelijk in beeld te brengen was user generated video een van de twee items die reisadviseurs ter plekke onder de knie moesten krijgen. Dat resulteerde uiteindelijk in 8 zeer persoonlijke video’s waar de GoPro zicht uitermate voor leende; wiebelig, winderig, onder water, boven water en alsof je er zelf bij bent doordat gebruik gemaakt kon worden van attributen als GoPro harnassen, GoPro ‘helmpjes’ en GoPro stokken om de camera op te zetten.

De video’s doen je uiteindelijk veel denken aan soortgelijke vlogs en video’s die we kennen van bijvoorbeeld room 753. Echte video’s gemaakt door echte mensen, voor echte mensen.

De videochallenge zou ook wel meet the locals 2.0 kunnen heten; in sommige gevallen vroegen reisadviseurs of de locals de GoPro om wilden hangen bij het maken van salto’s, het springen van rotsen of, zoals in deze onderstaande video: het in kaart brengen van de watersport activiteiten.

Uiteraard zijn de video’s het ultieme inspiratie materiaal om in de winkels af te laten spelen maar ook om collega-reisadviseurs een juiste indruk te geven van het eiland.  Hetzelfde is van toepassing op de blogs die geschreven zijn over de hotels, de locaties en de hotspots. Continu stond de vraag centraal:

‘Hoe kunnen we door alles digitaal vast te leggen samen bijdragen aan mooiere adviezen voor de klant?’

Bloggen en sharen binnen de reiswereld

Het bloggen was voor velen een eye-opener. Toen ik met de workshop begon zag ik veel vragende blikken en kreeg ik ook veel vragen zoals; wat is een blog eigenlijk en waar kun je blogs terugvinden? Door met de reisagenten – die in niveaus van elkaar verschilden – helemaal terug te gaan naar de basis van een goede blogstructuur met professioneel bloggen als eindpunt, hebben we ze kunnen prikkelen om zelf aan de slag te gaan. Belangrijk daarbij is dat ze standaard teksten die ze gewend zijn vanuit de reisgidsen los hebben moeten laten en van mij de opdracht kregen om vanuit hun eigen gevoel en ervaring te schrijven.

De eerste blogs werden op de première avond gedeeld en hier en daar werd geslikt en tranen weggepinkt. De verhalen waren herkenbaar, beeldend en levendig.

Het resultaat is een blogpagina met unieke zelf vergaarde content binnen zelfgekozen niches zoals food maar ook watersport en de cultuur. Stuk voor stuk hebben ze een totaal andere functie; wat je merkt is dat iedere reisadviseur waarde toevoegt door de meest relevante vraag te stellen bij onderwerpkeuze, wat wil mijn klant en wat zoekt deze? Reisadviseurs zitten nu eenmaal in de prachtige positie dat ze dit exact zouden kunnen weten van hun trouwe boekers. Zelfs op de terugreis zaten een aantal reisagenten met hun iPad en Macbook een verhaal te tikken. Mijn missie is geslaagd!

Inmiddels staan er meer dan 12 zelf geschreven blogs online en ze vertellen allemaal een verhaal; het verhaal van Kaapverdië als destinatie. Blogs die fungeren als lead generator voor een boeking en het gespreksonderwerp zijn voor de reisadviseur en zijn of haar toekomstige klant.

Instagram

Ook Instagram is tijdens de studiereis ingezet als een van de belangrijkste haring kanalen voor zowel de persoonlijke kiekjes als de groepsfoto’s van de deelnemers. Zo begon de tour met een Instawalk, die we kennen uit 010, in Nederland. Creatief hoe Neckermann dit heeft vertaald naar een Instawalk overseas! Je kunt beeldmateriaal terugvinden via de hashtag #ontdekmetneckermann op Instagram.

Ook de smashing selfie werd ingezet als tool om mede-partner Transavia exposure te bieden. De opdracht was maak een gekke selfie waarin je Transavia tagt.

Wat nemen ze mee naar huis?

De belangrijkste les die ik de reisagenten heb willen leren is het feit dat zij als persoon (kennispartner) haast onzichtbaar zijn tijdens de belangrijkste fase van de customer journey; gedurende het zoek/inspiratie -proces online. De afwezigheid van goede adviezen en tips van reisadviseurs in deze fase zijn eigenlijk een gemiste kans. Klanten lezen reviews, bekijken blogs, gebruiken diverse apps en social media om te kijken waar hun peers hun vakantie vieren. Door die rol als peer op te pakken kan de reisagent door middel van diverse content (zoals blogs, foto, video en social media posts) al in eerder stadium relevante kennis bieden als de klant daar naar op zoek is.

Ik denk dan ook persoonlijk dat dit het begin is van een trend die we meer zullen gaan zien de komende tijd. In ieder geval heeft Neckermann de ambitie om deze studiereizen op deze manier voort te zetten en andere touroperators zouden er verstandig aan doen om hetzelfde maar dan op een unieke eigen manier op te pakken. Het is de mooiste manier om effectief content, online en offline met elkaar te verbinden. Over een tijdje wil ik de resultaten van het aantal boekingen van dit jaar versus andere jaren, hier (contextueel met de opgeleverde content) in kaart brengen in samenwerking met de reisadviseurs.

Gerelateerde Berichten

  • Thomas Cook zet vol in op online kanaal

    Op de laatste Thuiswinkel Update gaf Bas Hof, e-commerce manager van Thomas Cook, een presentatie…

  • Weekendjeweg.nl en Thomas Cook openen Weekjeweg.nl

    Thomas Cook en Weekendjeweg.nl komen samen met Weekjeweg.nl. De reissite wordt gevoed door Thomas Cook…

  • Daisycon start actie voor Haïti

    Op donderdag 21 januari organiseren de samenwerkende hulporganisaties de nationale actiedag 'Nederland helpt Haïti'. Als…

  • Thomas Cook zet vol in op online kanaal

    Op de laatste Thuiswinkel Update gaf Bas Hof, e-commerce manager van Thomas Cook, een presentatie…

  • Weekendjeweg.nl en Thomas Cook openen Weekjeweg.nl

    Thomas Cook en Weekendjeweg.nl komen samen met Weekjeweg.nl. De reissite wordt gevoed door Thomas Cook…

  • Daisycon start actie voor Haïti

    Op donderdag 21 januari organiseren de samenwerkende hulporganisaties de nationale actiedag 'Nederland helpt Haïti'. Als…

Categorie: Online PR en branding Tags: bloggen, digitale studiereis, ontdekmetneckermann, Thomas Cook

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. 7 tips voor (reis)agent en marketeer voor 'driving direct channel bookings' - TravelNext schreef:
    4 februari 2015 om 13:50

    […] Neckermann Nederland onlangs is begonnen met het vastleggen van studiereis materiaal in blogs, is een eerste stap gezet in het creëren van user generated content; namelijk bestemmingsinfo […]

  2. Een oproep aan de reisagent: laat je toegevoegde waarde zien in de moderne customer journey - TravelNext schreef:
    4 juni 2015 om 11:37

    […] video’s te maken om de sfeer weer te geven en op een zelf beheerde website of platform alle persoonlijke reisverhalen neer te […]

  3. Trendrapport van Linda Rovers | trendsandbrandsbloka1516 schreef:
    21 september 2015 om 21:50

    […] Elbers, L. (2014, 13 december). Neckermann start met digitale studiereizen: reisadviseurs als bloggers en vloggers. Geraadpleegd op 20-09-2015, van https://www.travelnext.nl/neckermann-start-met-digitale-studiereizen-reisadviseurs-als-destinatiemark… […]

  4. Google Search resultaten over travel: stem er je content op af. Tips voor actie! | TravelNext schreef:
    5 januari 2016 om 10:59

    […] startte Neckermann vorig jaar met digitale studiereizen voor hun reisadviseurs, die zelf blogs, foto- en videocontent van de bestemming maakten, om dit vervolgens aan hun klanten op het reisbureau te kunnen laten zien via een aparte […]

  5. De traditionele vakantiebrochure maakt een comeback?! | TravelNext schreef:
    8 november 2016 om 15:57

    […] de andere kant zijn organisaties zoals Thomas Cook aan het innoveren geslagen met digitale studiereizen voor reisadviseurs van Neckermann. Op deze reizen leren zij content maken en op een andere manier de reputatie van hun kennis […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Airbnb reviews TripAdvisor Facebook KLM reizen Social Media technologie destinatiemarketing mobiel NHTV Google hotels TUI instagram onderzoek Expedia Booking.com Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext