Vorige week lanceerde Neckermann onder de vlag van Thomas Cook de digitale ontdekkingsreis voor 45 reisadviseurs van diverse reisbureaus door heel Nederland. Met go-pro’s, selfiestokken, pen en papier, smartphones en Instagram werd deze studietrip er een met een totaal nieuwe dimensie. Want waar OTA’s enkel digitaal opereren, kunnen de stenen winkels hierin niet achterblijven. Een prachtige stap naar online personalisatie en relevantie op het web door reisadviseurs.

We hebben het er al vaker over gehoord; let ambassadors do your branding. Hoewel studietrips bekend staan om hotel na hotel te bezoeken, enige vrije tijd te hebben en vooral lekker te netwerken met mede-collega’s, is de trip van Neckermann (dit jaar naar Kaapverdië) in een compleet online jasje gestoken. Zowel vooraf, tijdens als na de reis konden deelnemers terecht op de portal ontdekmetneckermann.nl (in eenvoudige maar stijlvolle Wordpress omgeving) voor alle info: uiteenlopend van kamernummers tot aan het programma en de opdrachten. Vanuit TravelNext verzorgde ik er een blog training en workshop.

iMovie en GoPro; de skills eigen maken

Hoe maak je de benodigde digitale skills snel eigen en hoe fungeer je zelf als marketingkanaal om een door jou gemaakte reis ook aan je klant te verkopen? Deze vraag had de openingsvraag kunnen zijn van de primeur van deze digitale studietrip en van enkele gezichten was de wanhoop echt wel af te lezen. ”Ik heb nog nooit een video gemaakt, laat staan bewerkt en al helemaal daargelaten dat ik weet hoe een GoPro werkt”. Thomas Cook heeft dankbaar gebruik gemaakt van voormalig SunConnect host Joost Vissers die deze zomer menig groepje kinderen en groepen vrienden aan de Go Pro heeft gebracht om eigen memorabele vakantievideo’s te maken. Een korte workshop over shots kiezen, uitleg van het apparaatje – wat overigens peanuts is – en het delen van tips voor de beste film ‘angles’ & edit trucjes moesten voldoende zijn om de groepen op eigen gelegenheid hun video opdrachten te laten voltooien.

gopro

Om hotels en excursiemogelijkheden zo juist mogelijk in beeld te brengen was user generated video een van de twee items die reisadviseurs ter plekke onder de knie moesten krijgen. Dat resulteerde uiteindelijk in 8 zeer persoonlijke video’s waar de GoPro zicht uitermate voor leende; wiebelig, winderig, onder water, boven water en alsof je er zelf bij bent doordat gebruik gemaakt kon worden van attributen als GoPro harnassen, GoPro ‘helmpjes’ en GoPro stokken om de camera op te zetten.

De video’s doen je uiteindelijk veel denken aan soortgelijke vlogs en video’s die we kennen van bijvoorbeeld room 753. Echte video’s gemaakt door echte mensen, voor echte mensen.

De videochallenge zou ook wel meet the locals 2.0 kunnen heten; in sommige gevallen vroegen reisadviseurs of de locals de GoPro om wilden hangen bij het maken van salto’s, het springen van rotsen of, zoals in deze onderstaande video: het in kaart brengen van de watersport activiteiten.

Uiteraard zijn de video’s het ultieme inspiratie materiaal om in de winkels af te laten spelen maar ook om collega-reisadviseurs een juiste indruk te geven van het eiland.  Hetzelfde is van toepassing op de blogs die geschreven zijn over de hotels, de locaties en de hotspots. Continu stond de vraag centraal:

‘Hoe kunnen we door alles digitaal vast te leggen samen bijdragen aan mooiere adviezen voor de klant?’

Bloggen en sharen binnen de reiswereld

Het bloggen was voor velen een eye-opener. Toen ik met de workshop begon zag ik veel vragende blikken en kreeg ik ook veel vragen zoals; wat is een blog eigenlijk en waar kun je blogs terugvinden? Door met de reisagenten – die in niveaus van elkaar verschilden – helemaal terug te gaan naar de basis van een goede blogstructuur met professioneel bloggen als eindpunt, hebben we ze kunnen prikkelen om zelf aan de slag te gaan. Belangrijk daarbij is dat ze standaard teksten die ze gewend zijn vanuit de reisgidsen los hebben moeten laten en van mij de opdracht kregen om vanuit hun eigen gevoel en ervaring te schrijven.

De eerste blogs werden op de première avond gedeeld en hier en daar werd geslikt en tranen weggepinkt. De verhalen waren herkenbaar, beeldend en levendig.

Het resultaat is een blogpagina met unieke zelf vergaarde content binnen zelfgekozen niches zoals food maar ook watersport en de cultuur. Stuk voor stuk hebben ze een totaal andere functie; wat je merkt is dat iedere reisadviseur waarde toevoegt door de meest relevante vraag te stellen bij onderwerpkeuze, wat wil mijn klant en wat zoekt deze? Reisadviseurs zitten nu eenmaal in de prachtige positie dat ze dit exact zouden kunnen weten van hun trouwe boekers. Zelfs op de terugreis zaten een aantal reisagenten met hun iPad en Macbook een verhaal te tikken. Mijn missie is geslaagd!

Inmiddels staan er meer dan 12 zelf geschreven blogs online en ze vertellen allemaal een verhaal; het verhaal van Kaapverdië als destinatie. Blogs die fungeren als lead generator voor een boeking en het gespreksonderwerp zijn voor de reisadviseur en zijn of haar toekomstige klant.

Instagram

Ook Instagram is tijdens de studiereis ingezet als een van de belangrijkste haring kanalen voor zowel de persoonlijke kiekjes als de groepsfoto’s van de deelnemers. Zo begon de tour met een Instawalk, die we kennen uit 010, in Nederland. Creatief hoe Neckermann dit heeft vertaald naar een Instawalk overseas! Je kunt beeldmateriaal terugvinden via de hashtag #ontdekmetneckermann op Instagram.

Ook de smashing selfie werd ingezet als tool om mede-partner Transavia exposure te bieden. De opdracht was maak een gekke selfie waarin je Transavia tagt.

Wat nemen ze mee naar huis?

De belangrijkste les die ik de reisagenten heb willen leren is het feit dat zij als persoon (kennispartner) haast onzichtbaar zijn tijdens de belangrijkste fase van de customer journey; gedurende het zoek/inspiratie -proces online. De afwezigheid van goede adviezen en tips van reisadviseurs in deze fase zijn eigenlijk een gemiste kans. Klanten lezen reviews, bekijken blogs, gebruiken diverse apps en social media om te kijken waar hun peers hun vakantie vieren. Door die rol als peer op te pakken kan de reisagent door middel van diverse content (zoals blogs, foto, video en social media posts) al in eerder stadium relevante kennis bieden als de klant daar naar op zoek is.

Ik denk dan ook persoonlijk dat dit het begin is van een trend die we meer zullen gaan zien de komende tijd. In ieder geval heeft Neckermann de ambitie om deze studiereizen op deze manier voort te zetten en andere touroperators zouden er verstandig aan doen om hetzelfde maar dan op een unieke eigen manier op te pakken. Het is de mooiste manier om effectief content, online en offline met elkaar te verbinden. Over een tijdje wil ik de resultaten van het aantal boekingen van dit jaar versus andere jaren, hier (contextueel met de opgeleverde content) in kaart brengen in samenwerking met de reisadviseurs.