• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het Nederlandse vakantie geluk op sociale media [infographic]

3 september 2013 door Annelies Hulshof

We zijn weer aan het werk, zo goed als terug van vakantie, tijd om eens te bekijken wat wij Hollanders eigenlijk van onze vakantie vinden. Clipit bekijkt elk jaar opnieuw berichten uit de sociale media omtrent ons vakantiegedrag en kwam erachter dat we aardig positief zijn over het land waar we op vakantie gaan, het vervoer en ons verblijf op locatie.  Het is niet gemakkelijk om ons vakantiegevoel te temperen; eigenlijk alleen door files, vertraging, gehaast en autopech grijpen we de smartphone om ons negatief te laten gaan op social media.

Clipit social media monitoring en Van Hulzen Public Relations hebben de balans kunnen opmaken van hun onderzoek naar Nederlanders en hun vakantie op social media. Op basis van ruim 600.000 berichten die tussen 15 juni en 15 augustus zijn geplaatst op verschillende sociale media, is een helder beeld ontstaan van hoe Nederlanders hun vakantie hebben beleefd.

Favoriete vakantielanden

Op basis van het aantal berichten bestaat de top-5 van favoriete vakantielanden deze zomer uit Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Turkije. De toppositie van Frankrijk met 20.000 berichten is te verklaren door de populariteit van het land, maar ook door de vele vakantiegangers die door Frankrijk reizen om hun bestemming te bereiken. Over de gehele linie is de vakantieuittocht na 1 juli pas echt losgebarsten. Na die datum is een toename in het aantal berichten zichtbaar. Gemiddeld 80% van de berichten over de landen in de top-5 is positief.

Het liefst met de auto op vakantie

Naast de favoriete vakantielanden is onderzocht op welke manier Nederlanders het vaakst op vakantie gaan. Met stip op 1 staat de auto, gevolgd door het vliegtuig en op gepaste afstand de trein/bus. Echter klagen we het minst over reizen met het vliegtuig en het meeste over de autoreis. Voor reizen met de auto gelden files als de grootste bron van ergernis, gevolgd door autopech onderweg. Bij vliegreizen daalt de goede stemming van Nederlanders vooral door vertragingen, boetes (zoals extra betalen voor meer bagagegewicht) en de vraag of we het vliegtuig door alle haast überhaupt wel halen. De kleinste groep Nederlanders is met de bus of trein op vakantie geweest. Belangrijkste punt van irritatie van deze groep is ook vertraging en files.

Hotel en camping allebei populair

Afgaande op het onderzoek hebben bijna net zoveel mensen de vakantie op een camping doorgebracht als in een hotel. De aantallen zijn, opvallend genoeg, nagenoeg gelijk. De Nederlander is tevreden over het verblijf, in beide gevallen is 75% van de berichten positief. Mensen die verblijven in een hotel geven aan dat zij hier met name voor kiezen vanwege de luxe die ze op vakantie willen ervaren.

De infographic

Infographic_vakantie_6 (2)

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Hoe online en social is de hedendaagse reiziger? [infographic]

    Lekker weg van alles en fijn de wijde wereld in trekken, op vakantie gaan gebeurt…

  • The future of airline websites
    Indonesische airlines in sociale media [infographic]

    Indonesie is ’s werelds grootste eilanden staat en kent maar liefst 17.500 eilanden. Het is…

Categorie: Social media Tags: clipit, infographic

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie reizen Google reviews NHTV Airbnb onderzoek mobiel travel TUI Expedia Booking.com Social Media Vakantiebeurs instagram hotels Facebook KLM TripAdvisor destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring