Wat begon als eenvoudige ‘Daily Deal’ website is inmiddels uitgegroeid tot een uitgebreide zoekmachine voor de beste vliegticketprijzen van het web. Door de snelle groei in Nederland ziet de Nederlandse start-up PaperFlies nu kansen voor hun vliegticketzoekmachine in het buitenland. Vanaf deze week doet de zoekmachine zijn intrede in 8 verschillende landen waaronder de Verenigde Staten.

“Transparantie en volledigheid in het aanbod is ook over de grens ver te zoeken. Doordat de consument gemiddeld tussen de 20 en 80 euro kan besparen per vliegticket ten opzichte van de gevestigde aanbieders, zien we ook in deze markten kansen.” Aldus de twee jonge ondernemers Jens Steenhuis en Bob Stolk.

Transparancy is common sense

De prijsverschillen zijn zo groot tussen verschillende aanbieders, dat het vanzelfsprekend is geworden om veel tijd te steken in het zoeken naar een vliegticket. Voordat er een weloverwogen keuze gemaakt kan worden opent de gemiddelde reiziger meerdere websites om vervolgens de prijzen te vergelijken. Dit werk wordt uit handen genomen door de zoekfunctie van PaperFlies. Door alle aanbieders naast elkaar te leggen, biedt de site volledige transparantie. Zo kun je ervoor kiezen om bij PaperFlies te boeken maar is het ook mogelijk om bij de luchtvaartmaatschappij of bij een andere vliegticketwebsite de boeking te voltooien. Dit niveau van prijstransparantie zorgt voor vertrouwen onder klanten. Dat ligt volgens de twee ten grondslag aan het succes in Nederland.

Focus op content

Waar iedere bedrijfstak de afgelopen jaren een duidelijke focus op content marketing heeft gelegd, daar blijft het in de vliegticketbranche angstvallig stil wat betreft content. Toegegeven, content marketing wordt niet volledig genegeerd door vliegticketaanbieders. Het probleem is echter dat er bijna alleen wordt gekeken naar de kwantiteit en niet naar de kwaliteit van de content.

Daarom is Paperflies ook begonnen met een duidelijke contentstrategie in de vorm van reisgidsen.

User generated guides

In de toekomst zal de creatie van nieuwe Paperguides en aanvulling van bestaande meer in handen komen van bezoekers van PaperFlies.com. Reizigers kunnen hun tips en ervaringen van bepaalde bestemmingen via de Paperguides delen met andere reizigers. Door deze vorm van user-generated content wordt de bezoeker nog beter geïnformeerd en geïnspireerd over de bestemmingen en zal de  kwaliteit van de webcontent nog sneller toenemen met alle positieve resultaten van dien hopen ze.

Credits header afbeelding: Dmitry Kendelev (CC)