Waarom zou je als bedrijf het New Business Model Canvas gaan gebruiken? Een eenvoudig antwoord; omdat het werkt en geld oplevert! Om voor je reisorganisatie een nieuw verkoop- of distributiekanaal aan te boren, als je de bedrijfsvoering eens kritisch onder de loep wil nemen of omdat je als organisatie de partnerships wilt gaan uitbreiden. Allemaal redenen waarom je het New Business Model Canvas kunt gebruiken. De meest prangende reden, voor de online marketeer: nieuwe distributiekanalen aanboren. We bekijken het model aan de hand van het Reiswerk Game tijdens het Reiswerk Studenten Congres van 26 tot 30 mei, waar 43 excellente studenten werden uitgedaagd om samen tot een nieuw business model te komen waarin social media centraal staat. Acht teams streden om de winnende game, uiteindelijk was er een gedeelde eerste plaats.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Herman Lier (ontwikkelaar New Business Model Canvas, hogeschool docent marketing en consultant bij Toursis). Tevens met medewerking van de studenten uit de winnende teams: Marlou, Annemiek, Angela, Sander, Roeli, Maurits, Virginia, Rachèl, Karin, Melissa en Tara.

Social media als distributiekanaal

Inmiddels zien we dat social media zoveel tijd van de consument inneemt dat we als organisatie zonder dit distributiekanaal kansloos zijn. Steeds meer consumenten  gaan online opzoek  naar reizen, producten of diensten, zelfs de producten waarvan we eerst dachten dat ze online echt niet zouden verkopen. Neem de massaal  geaccepteerde online schoenenverkoop of medicijnenverkoop, een aantal jaren geleden ondenkbaar!

canvasmodel

Twee cases in travel en hospitality volgens het New Canvas Model

Hierbij een tweetal voorbeelden van organisaties uit de travel/hospitality branche die succesvol social media hebben omarmd nadat zij het New Business Model Canvas hadden ingevuld:

  1. Een goed lopend restaurant wordt wekelijks geconfronteerd met afmeldingen. Soms op de dag zelf worden er om 16:00 uur nog reserveringen geannuleerd. Door als restaurant gebruik te maken van Twitter (micro-blogging), een account aan te maken en te zorgen dat je een paar honderd volgers hebt,  kan er na een geannuleerde reservering een tweet worden geplaatst dat er nog een tafel vrij is. Door de paar honderd volgers bereikt deze tweet direct veel mensen en is de kans groot dat binnen twee uur na plaatsing van de tweet de restaurant tafel alweer is volgeboekt.

Kosten voor het Twitteraccount en de gecalculeerde uur inzet: €2.500 euro, opbrengst tafeltjes: € 12.500 euro.

  1. Een bungalow park wil nieuwe recreatiebungalows gaan verhuren. De COPD /astma markt lijkt een interessante mogelijkheid om de bungalows aan te verhuren. In Nederland hebben zo’n 150.000 kinderen astma. Het idee kan zijn om een aantal gezinnen te laten proef slapen in de nieuwe bungalows en de bevindingen te plaatsten op webblogs, Facebook en andere sociale kanalen. Hiermee kan er op de veranderende communicatie patronen in worden gespeeld namelijk: van gekochte reclame, naar eigen reclame, naar vandaag de dag verdiende reclame waarbij anderen je bedrijf aanbevelen.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden die Herman Lier noemt van hoe een organisatie goed gebruik kan maken van social media in het businessplan. Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden voor een organisatie om gebruik te maken van één van de vele social media kanalen.

”Door bij het New Business Model Canvas de afnemersgroep te isoleren (customer segments)  en terug te redenen wat die afnemersgroep aan sociale media gebruikt krijg je inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep.”

Hand holding a Social Media 3d Sphere sign on white background.some

Twee games New Canvas tijdens #RSC14

Bij het New Business Model Canvas heeft social media dus een eigen aparte plek ingenomen. De excellente studenten tijdens #RSC14 (Reiswerk Studenten Congres 2014) hebben er tijdens het Reiswerk Game mee gewerkt en het heeft aangetoond dat het makkelijker is om social media als los onderdeel in het business plan mee te nemen. We nemen de twee winnende concepten van het Reiswerk Game onder de loep. Zijn dit de concepten die we in de toekomst zullen gaan zien? We zagen in beide gevallen een belangrijke rol voor persoonlijk contact, aangejaagd via social media. Een ultieme online/offline klantbeleving, met speciale aandacht voor social travel.

Young Urban Professionals en het New Business Model

Team 4, onder leiding van Firdevs (Corendon), bedacht Eye Travel: een reisorganisatie gespecialiseerd in verre reizen voor de Young Urban Professional, waarbij gepersonaliseerde service centraal staat en de mobiele reisleider een van de USP’s is. De focus ligt op het voor de klant denken en handelen door maatwerk te leveren (exclusiviteit).

youngurbanprof

Key Resources & Activities

Kennis van de persoonlijke wensen van de klant zijn de key resources. De mogelijkheid van een meereizende reisadviseur is daaraan verbonden. De Key Activities van de onderneming zijn op maat gemaakte verre reizen waarbij alles de klant uit handen genomen wordt. Connectivity en loyaliteit zijn belangrijke speerpunten en komen offline en online aan bod in het businessplan; Online door te monitoren op de de doelgroep van de Young Urban Professional en offline om uiteindelijk de juiste connecties met de wensen te maken via de persoonlijke reisadviseur ter plaatse.

Social media

Het concept van Eye Travel speelt in op de persoonlijke wensen door social media als ‘afluisterkanaal’ in te zetten. Op deze manier kan realtime achterhaald worden wat er gezegd wordt door de doelgroep, waar behoefte aan is en kan er keken worden naar het individu om de uiteindelijke diensten hierop aan te passen.

Distributie

Het bewijs dat een aangepaste ‘stenen’ store nog steeds super functioneel kan zijn bewijst dit concept ook. Voor distributie is naast internet ook gekozen voor een store die niet veel meer is dan een mini desk/office van waaruit de persoonlijke reisadviseur actief is. Daar kun je als organisatie op locatie je gasten direct te woord staan. Op internet zal de rest van de reis georganiseerd worden. Een fijne gedachte als reiziger; want deze weet altijd dat er een persoonlijke adviseur voor hem beschikbaar is om iets te organiseren, te regelen of zelfs om mee te gaan op locatie. De offline dienst sluit aan op de online bevindingen.

Zakenreizigers, diens familie en het New Business Model

Team 8 onder leiding van Boy (Travmedia) bedacht The Eagle’s Nest. Een reisorganisatie die streeft naar het samenbrengen van zakenreizigers en diens familie om hen samen meer quality time te brengen ten einde een gezonde werknemer te behouden. De focus ligt op het organiseren van een additionele vakantie voor-tijdens of na de zakenreis. Met een slogan als Travel Much Stay in Touch speelt dit concept in op kernwaarden reizen en familie.

zakenreis

 

Key Resources en Activities

Ook bij de Eagle’s Nest speelt kennis van de doelgroep de belangrijkste rol. Interesses worden achterhaald via online kanalen. Het online boekingssysteem en internet spelen een belangrijke rol in het proces, net als mobiel internet en smartphones/ mobiele devices die populair zijn onder de doelgroep om de reis te boeken. Zowel voor als na de reis wordt gewerkt aan de sociale relatie. Additionele opties zoals gidsen of tolken kunnen tevens geregeld worden en interessant zijn ook de key partners als Albelli waarmee naderhand fotoboeken besteld kunnen worden van de trip/familiereis.

Social Media

Ook bij dit concept is gefocused op een traject van voor-tijdens-na met social media. Met een bizz hub app kan voorafgaand contact gelegd worden met mede-reizigers en tijdens contact gelegd worden met locals voor tips van restaurants en activiteiten. Naderhand zwakt social media af, maar wordt mobiel internet (e-cards en e-mail) gebruikt om de relatie te behouden.

Distributie

Distributie gebeurt met name via mobiel internet (smartphones), aangezien de zakelijke doelgroep zich volgens onderzoek voornamelijk via de smartphone op het internet begeeft. Daarnaast dient mobiel internet als belangrijkste kanaal voor het boeken van extra services, flight tracking tijdens de reis, en het delen van foto’s blogs en overige info met anderen/ het thuisfront.

Social in de basis van start ups

Dat social travel de basis is van nieuwe reismogelijkheden blijkt ook uit de overige concepten die tevens tijdens #RSC14 zijn gepresenteerd door de studenten. Zo werd er een hop on hop off bus bedacht waarbij je via de app je seating kunt registreren en bijvoorbeeld festivalkaarten op locatie kunt regelen. Of een business bus uitgerust in lounge sfeer waarbij mensen onderweg/tijdens het reizen kunnen werken en connecten. Het New Business Model dwingt dus om te denken in sociale media (sociaal connected zijn) en te beredeneren vanuit specifieke kanalen waarop de doelgroep actief is. Er komt steeds meer aandacht voor reizen onder de vlag van platformen en communities door continu in contact te staan met mede-reizigers, familie en locals.

Wordt dit Canvas Model het nieuwe business model voor start ups in travel? Volgens de excellente studenten van het Reiswerk Studenten Congres wel.