Social travel website I Like Local lanceert deze week haar internationale platform in Nederland. I Like Local biedt “locals” in Azië de mogelijkheid om geld te verdienen door hen aan reizigers te koppelen die op zoek zijn naar bijzondere en unieke ervaringen. De opbrengsten komen direct ten goede aan de lokale bevolking. Een mooi voorbeeld van social travel & de niet meer te negeren sociale ’travelplatforms’. Het in Azië gespecialiseerde zusje van Airbnb? Misschien zelfs nog beter.

I Like Local – Locals linken

I Like Local linkt reizigers met locals die activiteiten aanbieden in de categorieën Homestay, Farmstay, Art & Culture, Trek & Tour, Food Experience en Volunteering. Ga bijvoorbeeld vissen met een visser in Sri Lanka, help mee op een organische fruitboerderij in Nepal, logeer bij een familie in Thailand of ervaar het leven in de sloppenwijken van India als vrijwilliger. Momenteel behelst het aanbod bestemmingen in Azië: reizigers kunnen terecht bij locals in India, Nepal, Sri Lanka, Thailand, Indonesië, Cambodja, Laos en Vietnam. In de toekomst zullen meer activiteiten in Azië en andere werelddelen toegevoegd worden.

Sharing economy en social business

I Like Local stoelt op de principes van de “sharing economy”: krachten bundelen, krachten delen en samenwerken om meer waarde te creëren voor meer mensen wereldwijd. Voor de lokale aanbieders van activiteiten zijn er geen kosten verbonden aan zichtbaarheid op het platform. Ook dragen zij geen commissie of bemiddelingskosten af: de gehele opbrengst gaat direct naar de aanbieder. Afhankelijk van de prijs die de lokale ondernemer rekent telt I Like Local 10 tot 20% bij de verkoopprijs op.

Experience als ”conversie materiaal”?

Op de website worden experiences van gasten geplaatst die via het platform bij locals verbleven zijn. Eigen experiences kunnen geüpload worden met verhalen en foto’s.  Ook verschijnen er stukjes tekst met afbeeldingen van de locals die hun experience aanbieden. Er komt een prijsindicatie bij te staan en zo laat I Like Local de community het verhaal van de unieke beleving verder verspreiden. Van b2c naar consumer to consumer.

locals